تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۱ تير ۱۳۹۶
عبدالرضا فرجی راد در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تحریم جدید سنا روح برجام را نقض می‌کند/ تصویب این تحریم همه را تهدید می‌کند

سفیر پیشین ایران در نروژ , مجارستان با تأکید بر اینکه تصمیم گیران تحریم‌های جدید ایران در آمریکا توانایی آینده‌پژوهی ندارند، گفت: در صورت تصویب خطراتی پیش می‌آید که همه را تهدید می‌کند.
رویداد۲۴سفیر پیشین ایران در نروژ , مجارستان با تأکید بر اینکه تصمیم گیران تحریم‌های جدید ایران در آمریکا توانایی آینده‌پژوهی ندارند، گفت: در صورت تصویب خطراتی پیش می‌آید که همه را تهدید می‌کند. 

پنج‌شنبه گذشته سنای آمریکا طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را تدوین و با ۹۸ رأی موافق به تصویب رساند. این طرح تحریم‌های الزام‌آوری را علیه هر فرد و نهاد مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین طرف‌های تجاری با این برنامه اعمال می‌کند.

طرح فوق برای اجرایی شدن باید در مجلس نمایندگان آمریکا هم به تصویب برسد و پس از تائید رئیس‌جمهور آمریکا به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد، اما تا به همین مرحله هم با واکنش‌هایی از سوی مسئولان کشورمان روبرو شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که برای شرکت در مجمع اسلو فروم به نروژ سفرکرده بود گفت «متأسفانه رفتار دولت جدید در واشنگتن خیلی امیدوارکننده نیست.» وی همچنین اقدام سنای آمریکا برای تدوین تحریم‌های جدید علیه ایران را «کوته‌نظری» خواند و آن را «نشان‌دهنده سیاست غلطی» دانست که «دولت آمریکا به‌خصوص بعد از انتخابات اخیر دنبال کرده است.»

عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام نیز اعلام کرد «کمیسیون مشترک برجام احتمالاً در تیرماه امسال تشکیل می‌شود و در صورت اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا، ایران آن را در راستای نقض برجام می‌بیند.» علی لاریجانی، رئیس مجلس هم از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست تا در اولین فرصت «طرح مقابله» با این مصوبه را تهیه و به مجلس ارائه کند.

اما حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس در یادداشتی تأکید کرده است که «باید از هرگونه شتاب‌زدگی در اعلام مواضع رسمی در قبال تحریم‌های آمریکا خودداری صورت گیرد.» آنچه مسلم است قصد آمریکایی‌ها تحریک ایران برای نمایش حرکت‌های تند است که درنتیجه آن حق را به‌جانب گیرند و سایر کشورها را نیز به متحدانشان اضافه کنند که این نه‌تنها برای کشور ما بلکه کشورهای منطقه هم مفید واقع نخواهد شد. البته بدین معنا نیست که سکوت اختیار شود و چنین تصمیماتی بدون هیچ واکنشی باقی بماند ولی باید به دستگاه دیپلماسی اعتماد کرد و فضا را برای اخذ بهترین تصمیم به رفتارهای تند آلوده نساخت.

عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپولتیک دانشگاه و سفیر پیشین جمهوری اسلامی در نروژ و مجارستان در خصوص ارتباط تحریم‌های اخیر مجلس سنا به برجام در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: تحریم‌های جدید مجلس سنا آمریکا باروح برجام به‌شدت در تضاد قرار دارد. این تحریم‌ها عمدتاً مسائل حقوق بشری را در نظر گرفته که در برجام حذف‌شده بود و موفقیتی در کار به‌حساب می‌آمد. در رابطه با مسائل موشکی هم که به کلاهک‌ها ربط می‌دهند، مطرح کرده‌اندایران  می‌توان بر موشک‌های مورد آزمایش کلاهک‌ هسته‎ای سوار کند که جمهوری اسلامی ایران به‌درستی آن را رد کرده است.

وی دلیل خود درباره تضاد باروح برجام را چنین مطرح کرد: آن‌هایی که توافقنامه برجام را امضا کردند به دنبال این هدف بودند که در یک محیط آرام از سوی دو طرف عملیاتی شود، اما مصوبه سنا به‌گونه‌ای رفتار کرد که حالت جنگ و درگیری را تلقی می‌کند.

این استادژئوپلتیک دانشگاه در خصوص صحبت‌های بعیدی نژاد و بهترین واکنش مسئولان کشورمان در صورت تصویب نهایی تحریم‌ها، توضیح داد: نگاه آقای بعیدی نژاد به این موضوع کاملاً درست است و رفتاری عجولانه در این کار به صلاح نیست. البته معنای آن این نیست که هیچ فعالیتی انجام ندهیم. با چین، روسیه و اروپایی‌ها باید کارکرد و رفت‌وآمد و گفت‌وگوها را افزایش داد و خطرات این قضیه را متذکر شد، در کنار این موارد لابی ما در ایالت متحده هم باید فعال باشد.

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان بیان کرد: اخذ چنین تصمیم‌هایی منشأ بی‌عقلی دارد زیرا درصورتی‌که به شکل عملیاتی درآید و جلو رود ایران‌ هم که دست رو دست نخواهد گذاشت و آن‌هم عملیات متقابل انجام می‌دهد که نتیجه‌ای جز خشونت در منطقه به‌جا نمی‌گذارد. البته در این خشونت قطعاً کشور ما بی‌ضرر نخواهد بود زیرا طرف‌های مقابل به‌ویژه کشورهایی که این تحریکات را با پول‌های 110 میلیارد دلاری و رشوه‌های بزرگ چند صد میلیارد دلاری به یک آدم بی‌سیاستی در آمریکا می‌دهند فردی در کشور خود از سوی شخصیت‌های سیاسی نامتعادل شناخته‌شده است، صرفاً جنبه سرگرمی آن را مدنظر قرار نداده‌اند.

فرجی را در ادامه اظهار داشت: تصمیم انجام چنین کارهایی را کسانی نهایی می‌کنند که توانایی آینده‌پژوهی مسائل را ندارند؛ بنابراین در صورت تصویب خطراتی پیش می‌آید که همه را تهدید می‌کند. ایران بنا به گفته‌های غربی‌ها و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهدات خود صد در صد متعهد بوده، اما طرف مقابل اقداماتی را انجام می‌دهد که ازیک‌طرف کشور ما را تحریک کند که عمل متقابلی انجام دهد و از طرف دیگر با رشوه و رشوه‌گیری جامعه جهانی را به خطر می‌اندازد که عاقبت مشخصی ندارد.

وی در این خصوص که آیا در انتها تصمیمات تند آمریکایی‌ها به تقابل جدی منجر خواهد شد، تصریح کرد: رئیس‌جمهور آمریکا در موقعیتی قرار دارد که به‌اصطلاح پادرهوا می‌گویند، بنابراین پیش‌بینی می‌کنم اگر این روند از سوی ترامپ ادامه یابد دوره چهارساله او دوام نخواهد آورد مگر اینکه سیاست‌هایش را تغییر دهد هرچند که رفتارهای او ژنتیکی است و تغییر روش نیاز به زمان دارد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه یادآور شد: درصورتی‌که آمریکایی‌ها درصدد برآیند تا تصمیم خود را عملیاتی سازند و کنگره و رئیس‌جمهور آمریکا هم تحریم‌ها را مورد تصویب قرار دهند، لذا این مسئله باعث می‌شود حامیان منطقه‌ای این تحریم‌ها بیشتر تحریک شوند و طبیعتاً میزان درصد تفاهم کمتر از الآن خواهد شد و منطقه به‌سوی خشونت خواهد رفت.
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان