تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶

چه موشک‌های مقر داعش را هدف قرار داد؟

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته درباره در پاسخ به حمله تروریستی تهران ضربه مهلکی بر پیکره تروریست‌ها در سوریه وارد کرد.
رویداد۲۴-همه چیز از حمله اخیر داعش به مجلس شورای اسلامی و بارگاه ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. این حملات که ده ها تن را به شهادت رساند و یا زخمی کرد؛ موجب شد تا نیروهای امنیتی به سرعت وارد عمل شوند و تروریست های تکفیری را در غرب و شرق کشور قلع و قمع کنند.

به گفته مقامات ارشد وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ؛ ده ها تروریست در مرزهای شرقی و غربی یا دستگیر شدند و یا به هلاکت رسیدند.

اخیرا سردار سرتیپ محمد پاکپور فرمانده نزسا از کشته شدن 5 تروریست در درگیری مرزهای شرقی و انهدام گروهک تروریستی "انصار الفرقان خبر داده بود. اما ساعاتی پیش یک بیانیه غافلگیر کننده از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد مبنی بر اینکه پایگاه های تروریست های تکفیری در استان "دیرالزور" با موشک های بالستیک هدف قرار گرفت.

سوال اینجاست که چرا "استان دیرالزور" هدف حملات موشکی داعش قرار گرفته است؟ برای دانستن پاسخ این سوال باید به توپولوژی و خصوصیات ژئوپلیتیک استان دیرالزور توجه کرد.

دیرالزور استانی است در شرق سوریه که از سال 2013 میلادی مورد تعرض تروریست های تکفیری قرار گرفته است. مرکز این استان شهری است به نام دیرالزور که از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. تکفیری های داعش از دست کم 4 سال قبل به این شهر چشم طمع داشتند و "دیرالزور" اکنون در محاصره تکفیری های داعش است. 

در اکتبر سال 2015 میلادی ارتش روسیه با موشک‌های دریا به سطح کالیبر دست کم 600 داعشی را به جهنم فرستاد و این حمله موشکی سپاه پاسداران با توجه به توضیحاتی که در بیانیه ذکر شده یک حمله موشکی در سطح نسبتا گسترده برای قلع و قمع داعشی ها بوده است. 

پیش بینی می شود حمله موشکی نیروی هوا فضای سپاه تعدادی زیادی از تکفیری ها را به هلاکت برساند. این حمله می تواند از این جهت نیز مهم باشد که تمرکز تروریست‌های داعش را در استان دیرالزور به هم خواهد زد.

در پی جنایت تروریستی 17 خردادماه 96 تروریست های تکفیری در تهران که به شهادت 18 تن از مردم مظلوم و روزه دار و مجروحیت جمعی دیگر از هموطنان عزیز منجر گردید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: "ریخته شدن هیچ خون پاکی را بدون پاسخ نمی گذارد."

بر این اساس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استعانت از ذات اقدس الهی و به نیابت از ملّت قهرمان و دشمن ستیز ایران و خانواده معظم شهدا و آسیب دیدگان عملیات تروریستی در حرم مطهر حضرت امام (ره) و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، لحظاتی پیش مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری تروریست های تکفیری در منطقه دیرالزور در شرق سوریه را با هدف تنبیه تروریست های جنایتکار، مورد حمله موشکی قرار داد.

در این عملیات تعدادی موشک میان برد زمین به زمین از پایگاههای موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان های کرمانشاه و کردستان، تروریست های تکفیری را هدف ضربات مهلک و کوبنده قرار داد. در حقیقت موشک های بالستیک سپاه سیلی محکمی به تروریست هایی که قصد خرابکاری در ایران اسلامی را داشتند زد و نتیجه آن دلگرمی ملت ایران بود. اما سوال اینجاست که کدام موشک های بالستیک می تواند مراکز فرماندهی تروریست ها را در "دیرالزور" هدف قرار دهد؟

به نظر می رسد موشک "ذوالفقار" از جمله موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که توانایی از بین بردن اهداف مورد نظر در شرق سوریه را دارد.

"ذوالفقار" یکی از دقیق‌ترین موشک‌های ساخت ایران است که از این پس به جمع موشک‌های بالستیک ایران اضافه شده است. موشک "ذوالفقار"، سر جنگی بارانی دارد و می‌تواند پایگاه های نظامی، باندهای فرودگاهی و . . . را با دقت بالا هدف قرار دهد.
 
 
این در حالی است که وبگاه جینز دیفنس نیز اخیرا  در مطلبی با اشاره به دستاورد صنایع نظامی ایران و نمایش موشک «ذوالفقار » مدعی شد، ایران نمونه‌های مختلف این موشک را نمایش داده است.  این وبگاه انگلیسی عنوان داشت: این موشک در ارتفاعی پایین هدف خود را مورد اصابت قرار داد. این موشک بردی در حدود 700 کیلومتر دارد و نوع پیشرفته موشک نقطه زن "فاتح -110" محسوب می‌شود. 
 
سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرده که برد این موشک بالستیک، 750 کیلومتر بوده و از سوخت جامد بهره می‌برد. به گفته‌ فرمانده نیروی هوافضای سپاه، موشک ذوالفقار، "نقطه‌زن" و خطای آن به نظر کمتر از 10 متر است. 

سردار سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره قابلیت های این موشک بالستیک می گوید: موشک ذوالفقار موشکی زمین به زمین، مایل پرتاب، یک مرحله ای و با سوخت جامد مرکب است که قادر می باشد اهداف خود را تا فاصله 700 کیلومتری مورد اصابت قرار داده و منهدم کند.

سردار دهقان برخورداری از سکوی پرتاب متحرک و خودکششی، رادار گریزی، قابلیت نقطه زنی، سبک و تاکتیکی بودن را از دیگر ویژگی های موشک ذوالفقار برشمرد و تصریح کرد: با الحاق این موشک به سازمان رزم نیروهای مسلح قدرت و توان رزم موشکی آنان به نحو قابل توجه و چشمگیری افزایش می یابد. 

تولید موشک بالستیک ذوالفقار می تواند به آمریکا پیامی را ارسال کند که اگر قصد استفاده از پایگاه های نظامی علیه ایران را دارید ؛ منتظر پاسخ موشکی ایران با "ذوالفقار" باشید.

 در پایان باید این نکته را هم اضافه کنیم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به وعده ای که درباره مقابله با تروریست ها داده بود عمل کرد و توانست ضربه مهلکی بر پیکره تروریست ها وارد آورد.
نظرات شما
پیشخوان