تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
روزنامه اسرائیلی‌ هاآرتص:

حمله موشکی ایران نمایش قدرت و پیامی به آمریکا، روسیه و اسرائیل است

در یک بازه زمانی چندساعته، دو اتفاق بی‌سابقه در جنگ داخلی سوریه رخ داد. یک: هواپیمای جنگی آمریکا یک جت نیرو هوایی سوریه را سرنگون کرد. دو: ایران در واکنش به حملات تروریستی داعش به تهران طی هفته گذشته، موشک‌های میان برد زمین به زمین خود را بر سر مواضع داعش در سوریه ریخت.
رویداد۲۴- در یک بازه زمانی چندساعته، دو اتفاق بی‌سابقه در جنگ داخلی سوریه رخ داد. یک: هواپیمای جنگی آمریکا یک جت نیرو هوایی سوریه را سرنگون کرد. دو: ایران در واکنش به حملات تروریستی داعش به تهران طی هفته گذشته، موشک‌های میان برد زمین به زمین خود را بر سر مواضع داعش در سوریه ریخت.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از هاآرتص، جنگ در سوریه که حال بیش از جنگ جهانی دوم به طول انجامیده، همچنان در حال دگرگونی است. تنها چیزی که همچنان مانند گذشته است این است که سوریه عرصه درگیری قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی بر سر موقعیت و نفوذشان است.

همین دو سال پیش رژیم بشار اسد متزلزل شده بود. جایگاه او به‌واسطه مداخله نظامی روسیه حفظ شد. بازپس‌گیری حلب در دسامبر گذشته نیز وی را قادر ساخت که به‌تدریج کنترل دیگر مناطق را نیز به دست بگیرد. 

دو فرآیند دیگر نیز به‌طور هم‌زمان در جریان هستند: پس از یک تأخیر طولانی، ائتلافی بین‌المللی شروع به حمله به رقه، پایتخت خود خوانده داعش در شمال شرق سوریه کرد؛ و ایران نیز پیشروی‌هایی به داخل موصل داشت تا مناطق تحت کنترل نیروهای شیعه در غرب عرق را با مناطق تحت کنترل اسد در شرق سوریه متحد کند.

بااین‌حال سازمان‌های سنی تحت آموزش و کمک مالی آمریکا در مرز سوریه-عراق قرار دارند. به همین دلیل است که طی هفته‌های اخیر درگیری‌های بسیاری در مجاورت الولید در جنوب شرق سوریه رخ داده است.

هاآرتص در ادامه مدعی است: سرنگونی جت جنگنده سوریه در نزدیکی این مرز رخ داد اما به رقه نزدیک‌تر بود. در شرایطی که آمریکایی‌ها مشغول جنگ علیه داعش هستند، اسد از فرصت ضربه به سازمان‌های تروریستی که آمریکا از آن‌ها حمایت می‌کند، بهره می‌برد.

حمله موشکی ایران به داعش را باید یک نمایش قدرت و سیگنالی از سوی تهران به آمریکایی‌ها، روسی‌ها و همچنین اسرائیلی‌ها دانست که ایران آماده تشدید قمار در سوریه برای حمایت از سرمایه‌گذاری خود در دفاع از منافع استراتژیک در این منطقه است: حمایت از اسد و ایجاد نفوذ در عراق، سوریه و لبنان.

حال آمریکا نیز در این تنش گرفتار شده، بدون آنکه برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد و شاید بدون آنکه به‌اندازه کافی به آن فکر کرده باشد. دولت ترامپ هیچ سیاستی در مورد سوریه ندارد جز اینکه وقتی قدرت آمریکا به چالش کشیده می‌شود، تهاجمی‌تر از آنچه دولت اوباما عمل کرد، عمل کند. 

آمریکایی‌ها همواره نگران گرفتاری در مأموریت هستند، همان‌طور که در دهه 1960 میلادی در ویتنام رخ داد. نگرانی اصلی این است که تصمیم‌گیری‌های تاکتیکی که اساساً برای دفاع از منافع خاص در نقاط مختلف صورت می‌گیرد، در نهایت آمریکا را در باتلاق یک جنگ اساسی که خواهانش نیست، گرفتار کند. با ریاست جمهوری ترامپ، این احتمال واقعاً ممکن است.

مانند سال‌های گذشته جنگ داخلی در سوریه، اسرائیل به‌طور مستقیم درگیر نیست اما اتفاقات مهمی نزدیک‌تر به آن در حال رخ دادن است. رژیم اسد تعداد نیروهای بسیاری را بر حمله به شهر درعا در جنوب سوریه و مرز اردن متمرکز کرده است. اسرائیل نگران است که در صورت درگیری، نیروهای اسد می‌توانند به غرب و به سمت بلندی‌های جولان سوریه بچرخند که طی سال‌های اخیر بیشتر از سوی گروه‌های سنی کنترل شده است. اسرائیل هشدار داده که این یک خط قرمز است و می‌گوید مانع پیوستن حزب‌الله و نیروهای ایران به نیروهای اسد در این مرز خواهد شد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان