تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

عملیات شبانه برای بازداشت ١٤٥ سارق

رئیس پلیس پایتخت: چند نفر از عوامل پلیس در درگیری تجمع‌کنندگان موسسات مالی خودسرانه عمل کردند که با خاطیان برخورد خواهد شد
رویداد۲۴-رئیس پلیس پایتخت: چند نفر از عوامل پلیس در درگیری تجمع‌کنندگان موسسات مالی خودسرانه عمل کردند که با خاطیان برخورد خواهد شد
 
پلیس تهران در یک سلسله عملیات شبانه ١٤٥سارق خشن و سابقه‌دار را بازداشت کرد. ساعت ١٠ و ٤٥ دقیقه دیروز خودرو‌های پلیس یکی پس از دیگری وارد حیاط پلیس آگاهی تهران شدند و ١٤٥ متهم که در طرح امنیت‌محور دستگیر شده بودند درحالی‌که دست‌های‌شان با دستبند به هم بسته شده بود از خودروها پیاده شدند و به صورت پراکنده در کنار هم قرار گرفتند.
 
کیف‌قاپ‌ها و زورگیران در گوشه‌ای از حیاط و سارقان منزل و لوازم خودرو نیز در دو قسمت دیگر در کنار هم روی زمین نشسته بودند و بخشی از کشفیات پلیس از متهمان نیز که جرم‌های آنها را ثابت می‌کرد در برابر آنها  به نمایش درآمد. در ادامه سردار ساجدی‌نیا، رئیس پلیس پایتخت همراه سردار عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران با حضور در حیاط اداره پلیس آگاهی تهران درباره جزییات این طرح امنیت‌محور توضیحاتی دادند.
 
۶۰‌درصد بازداشتی‌ها سابقه‌دارند
از بعد از ظهر یکشنبه ٢٨ خردادماه تا پیش از ظهر دیروز، پلیس آگاهی پایتخت با اقدامات تخصصی و فنی با اجرای طرح امنیت محله‌محور و دستگیری سارقان قدیمی که پس از آزادی دوباره فعالیت‌های مجرمانه خود را آغاز کرده بودند، موفق به شناسایی ٣٠ باند در قالب ١٤٥ دزد شد. با اجرای این طرح که در چند عملیات پلیسی در سطح تهران صورت گرفت همه متهمان شناسایی و در این اقدام غافلگیرانه پلیس دستگیر شدند.
 
سردار حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس پایتخت در راستای اجرای این طرح گفت: «بیش از ۶۰‌درصد از بازداشتی‌ها در این طرح از مجرمان سابقه‌دار هستند که ماموران در جریان این طرح موفق به دستگیری  دو باند سرقت مسلحانه شدند که یکی از آنها اقدام به سرقت از چند مغازه موبایل‌فروشی کرده بود و دیگری نیز قصد اجرای نقشه‌شان را داشت که قبل از اقدام‌ دستگیر شد.» 
 
وی با اشاره به این‌که ۴۰‌درصد از تبهکاران در اجرای طرح یکشنبه‌شب در حاشیه تهران و شهرستان‌های اطراف شناسایی و دستگیر شده‌اند، گفت:۶۰‌درصد از آنها تهرانی هستند که این افراد در رصدهای اطلاعاتی ماموران در سطح شهر تهران دستگیر شده‌اند.  ساجدی‌نیا با اعلام اینکه طرح امنیت محله‌محور به هیچ‌وجه تعطیل‌بردار نیست، گفت: «در کنار اجرای طرح شناسایی سارقان سابقه‌دار بحث شناسایی اراذل و اوباش که باعث ایجاد مزاحمت برای نوامیس می‌شوند نیز درحال اجراست و امیدواریم با همکاری مردم و اعلام محل‌های حضور اراذل و اوباش نسبت به دستگیری و شناسایی این افراد نیز اقدام کنیم.»
 
ساجدی‌نیا در ادامه با اشاره به این‌که تهران خوشبختانه از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و با تاکید بر همکاری بجا و به موقع مردم در اطلاع‌رسانی موارد مشکوک ادامه داد: «بعد از حادثه تروریستی که در تهران اتفاق افتاد، مردم شاهد افزایش گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس در سطح شهر تهران هستند. این گشت‌ها از قبل نیز وجود داشت اما درحال حاضر به دلیل حضور ماموران پلیس در پایانه‌ها، همچنین مبادی ورودی شهر تهران و ایستگاه‌های مترو شاهد افزایش امنیت پایدار در سطح شهر تهران هستیم.»
 
عمل خودسرانه عوامل پلیس در درگیری تجمع‌کنندگان موسسات مالی
رئیس پلیس پایتخت در ادامه توضیحاتی درباره فیلم منتشر شده از درگیری ماموران خاطی پلیس با تجمع‌کنندگان مقابل موسسه مالی و اعتباری ثامن ارایه کرد و گفت: «روز یکشنبه در مقابل یکی از موسسات مالی پایتخت درگیری بین تجمع‌کنندگان و نیروهای پلیس ایجاد شد که متاسفانه چند نفر از عوامل پلیس به صورت خودسرانه عمل کردند و با تجمع‌کنندگان درگیر شدند. فرمانده میدان بلافاصله وارد عمل و به این اقدام آنها معترض شد، از این رو سایر ماموران پلیس برای ممانعت از درگیری ماموران خاطی با مردم وارد عمل شدند. با مشخص شدن موضوع و بررسی ابعاد مختلف، خاطیان شناسایی شدند و برخورد قانونی لازم با این افراد انجام شد.»
 
سارقان مسلح مغازه‌های موبایل‌فروشی
پیام و سهیل که سارقان مسلح مغازه‌های موبایل‌فروشی هستند جدا از دیگر متهمان در گوشه‌ای از حیاط پلیس آگاهی تهران درحالی‌که دستبند به دست داشتند در کنار ماموران اداره یکم پلیس آگاهی تهران ایستاده بودند.
 
این جوانان که هنوز باور نداشتند در پاتک پلیس زمینگیر شده‌اند، سعی داشتند خود را از خبرنگاران دور نگه دارند تا راز سرقت‌هایشان پنهان بماند.
 
وقتی خبرنگار روزنامه شهروند به سمت دو جوان قوی‌هیکل رفت آنها ابتدا در پاسخ به این سوال که به چه جرمی دستگیر شده‌اید، سکوت کردند اما وقتی افسر پرونده‌شان که در کنار آنها ایستاده بود، راز اقدامات مجرمانه‌شان را فاش کرد، تصمیم به صحبت گرفتند.
 
پیام که ١٩‌سال دارد، سرش را پایین انداخته بود و به آرامی صحبت می‌کرد و خود را پشیمان نشان می‌داد و انگیزه سرقت‌هایش را بیکاری می‌دانست.
 
سابقه داری؟
یک‌بار به‌خاطر شرارت دستگیر شدم و تا به حال دزدی نکرده بودم.
 
به چه جرمی دستگیر شدی؟
سرقت مسلحانه از مغازه‌های موبایل‌فروشی.
 
برای ورود به دنیای تبهکاری دست به اسلحه شدی؟
اسلحه پلاستیکی بود و برای قدرت‌نمایی و راحت به اجرا درآمدن نقشه‌مان از آن استفاده می‌کردم.
 
به چه شیوه‌ای سرقت می‌کردی؟
با سهیل سوار بر موتور به سمت مغازه‌های موبایل‌فروشی می‌رفتیم و سپس من به‌عنوان خریدار وارد مغازه‌ها می‌شدم و در نقش خریدار ابتدا اقدام به اعتمادسازی کرده و زمانی که برای بررسی، گوشی موبایل را در دستم می‌گرفتم در یک فرصت کوتاه از مغازه خارج شده و سوار بر موتور پا به فرار می‌گذاشتیم.
 
از اسلحه چه زمانی استفاده می‌کردی؟
گاهی اوقات صاحبان مغازه متوجه نقشه سرقت می‌شدند و زمانی که قصد درگیری و دستگیری مرا داشتند اسلحه را از زیر لباسم بیرون می‌کشیدم و با تهدید از آنها می‌خواستم که مانع کارم نشوند.
 
کسی متوجه پلاستیکی بودن اسلحه نشد؟
اسلحه را از یک مغازه اسباب‌بازی فروشی خریده بودم و مثل اسلحه‌های کلت بادی بود و کمتر کسی متوجه پلاستیکی بودن آن می‌شد. در زمان سرقت فکر نکنم کسی به واقعی یا قلابی بودن آن دقت کند.
 
چه مدت این کار را می‌کردی؟
حدود ٣ ماه بود که دست به این سرقت‌ها می‌زدیم.
 
چقدر پول به جیب زدی؟
بالای ٢٠‌میلیون تومان.
 
شغل هم داشتی؟
نه، بیکار بودم. اگر سر کار می‌رفتم که دزدی نمی‌کردم.
 
چرا بیکار؟
مدتی در خیابان سی ‌دی و ذرت می‌فروختم که شهرداری به سراغم آمد و مانع کارم شد و مدتی نیز کار دیگری را شروع کردم که پولم را خوردند.
 
زندان ارزش این کارها را دارد؟
نه، پشیمانم و اگر مجبور نبودم هیچ‌وقت دست به این کار نمی‌زدم.
 
سارق تازه‌کار
سهیل دیگر متهم پرونده سرقت مسلحانه ابتدا سعی داشت خود را بیگناه معرفی کند اما وقتی با تناقض‌گویی به سوالات خبرنگار ما پرداخت، مجبور به افشاگری شد.
 
به چه جرمی دستگیر شدی؟
من بی‌گناهم و به‌خاطر یک پرونده دیگر دستگیر شدم.
 
یعنی در سرقت مسلحانه حضور نداشتی؟
نه؛
 
پس بی‌گناهی؟
من به‌خاطر یک درگیری در کرج تحت تعقیب بودم که مرا همراه پیام دستگیر کردند.
 
درگیری؟
بله، درگیری خیابانی بود، چون به من ناسزاگویی کرده بودند با آنها درگیر شدم و پس از آن پلیس در تعقیب من بود.
 
شنیدم که در سرقت‌ها موتورسوار بودی؟
من؟!
 
دوربین‌های مداربسته تصویرت را ثبت کردند.
در دو سرقت همراه پیام رفتم.
 
پس در سرقت‌ها حضور داشتی؟
بله، پیام از من خواست همراهش باشم و من نیز پذیرفتم.
 
بچه‌محل هستید؟
از قدیم همدیگر را می‌شناسیم.
 
از سرقت‌ها بگو؟
پیام وارد مغازه‌ها می‌شد و پس از سرقت گوشی موبایل سوار بر موتوری که من راننده‌اش بودم می‌شد و با هم فرار می‌کردیم.
 
فکر می‌کردی دستگیر شوی؟
آخر هر راه خلاف دستگیری است.
 
سارقی که قبل از دزدی دستگیر شد
محمد ٣٥ ساله که قصد داشت صبح امروز با همدستش از یک مغازه فرش‌فروشی نقشه یک سرقت مسلحانه را به اجرا درآورد روز گذشته قبل از سرقت در مخفیگاهش دستگیر شد.
 
ازدواج کردی؟
نه، مجردی کار دستم داد.
 
چرا مجردی؟
چون فکر می‌کنم دختر مورد علاقه‌ام نقشه‌ام را لو داده است.
 
دختر مورد علاقه‌ات از ماجرا خبر داشت؟
بله، تنها کسانی که از این نقشه اطلاع داشتند همدستم که فراری شده و دختر مورد علاقه‌ام است.
 
از کجا می‌خواستی دزدی کنی؟
قصد داشتیم ساعت ١٠ صبح سه‌شنبه به یک مغازه فرش‌فروشی در منطقه امیرآباد برویم و با تهدید اسلحه همه تابلوفرش‌هایش را به سرقت ببریم.
 
نقشه را چه کسی طراحی کرده بود؟
من و دوستم که فراری است با هم نقشه را کشیدیم.
 
مغازه را از قبل شناسایی کرده بودید؟
بله، تنها یک فروشنده در آن مغازه کار می‌کند و ساعت ١٠ صبح را انتخاب کردیم چون ساعت خلوت آن خیابان بود.
 
اسلحه داشتی؟
بله، اسلحه را به مبلغ ٥٠٠‌هزار تومان خریده بودم تا اجرای نقشه‌مان بدون دردسر باشد.
 
پول اسلحه را از کجا آوردی؟
کار می‌کنم و درآمد دارم.
 
شغل؟
در کار پخش لوازم جانبی موبایل مشغول هستم.
 
پس چرا دزدی؟
سنگ مفت، گنجشک مفت. گفتم با سرقت ٢٠٠ تابلوفرش سرمایه خوبی به دست می‌آورم و زندگی راحت‌تری پیدا می‌کنم.
 
از دختر مورد علاقه‌ات خبر داری؟
نه و امیدوارم دستگیر شدنم کار او نباشد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان