تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

معاون وزیر صنعت از کلید خوردن پروژه طراحی خودروهای هیبریدی خبر داد

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از کلید خوردن پروژه ای برای طراحی پلتفرم خودروهای هیبریدی با مشارکت خارجی ها خبر داد.

رویداد۲۴-معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از کلید خوردن پروژه ای برای طراحی پلتفرم خودروهای هیبریدی با مشارکت خارجی ها خبر داد.«محسن صالحی نیا» امروز (دوشنبه) درخصوص راهبرد وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره خودروهای برقی و هیبریدی افزود: در این زمینه هنوز در ابتدای راه هستیم؛ شرکت هایی برای اجرای کار اعلام آمادگی کرده و تعرفه ورودی این نوع خودروها کاهش یافته است.

به گفته این مقام مسئول، از سال گذشته خودروهای هیبریدی وارد کشور شده اند که ورود آنها در یک روند افزایشی ادامه دارد.
وی از کلید خوردن پروژه ای در این خصوص با همکاری شرکت ایران خودرو، مجموعه دانشگاهی کشور و شرکتی خارجی برای طراحی پلتفرم این خودروها خبر داد.
صالحی نیا تصریح کرد: در زمینه خودروهای برقی که با سیستم شارژ مستقیم (Plog in) کار می کنند، نیازمند تامین زیرساخت هستیم.
وی خاطرنشان کرد: آیین نامه ای در همین زمینه برای شیوه های شارژ و سرویس دهی این خودروها تنظیم شده که در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است.
در همین پیوند، «هوشنگ فلاحتیان» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در گفت وگو با ایرنا افزود: وزارت نیرو با توسعه کاربرد خودروهای برقی کاملا موافق است و در این زمینه انجام هر گونه کمک و مساعدت را مورد توجه قرار خواهد داد.
به گفته این مقام مسئول، وزارت نیرو درخصوص ایجاد زمینه لازم برای تامین انرژی برق مورد نیاز این خودروها در منازل مسکونی یا محیط های عمومی آمادگی دارد.
وی بیان داشت: اگر شهرداری یا سایر مراجع ذی ربط مبادرت به ساخت جایگاه های سوخت رسانی برق و مکان های شارژ خودروها کند، وزارت نیرو آمادگی دارد تا نسبت به تامین انرژی مورد نیاز اقدام لازم را به انجام برساند.
معضل گرمایش کره زمین از یک سو و افزایش آلاینده‌ها در فضای کلان‌شهرها از سوی دیگر، موجب شده است بسیاری از دولت‌ها تولید خودروهای پاک را در دستور کار خود قرار داده و با ارائه مشوق به خودروسازان سعی کنند سهم کشور خود را در رقابت جهانی تولید این خودروها افزایش دهند.
در نتیجه چنین فضایی در صنعت خودرو جهان، روند تولید خودروهای برقی بیش از پیش سرعت گرفته و رقابت جدیدی بین شرکت‌های خودروسازی و کشورها در تولید این نوع خودروها در گرفته است. این روند مثبت نه تنها می‌تواند نقش قابل‌توجهی در بهبود کیفیت هوای کلان‌شهرها ایفا کند، بلکه می‌تواند باب جدیدی در اقتصاد کشورها بگشاید.
بیستم فروردین ماه امسال نمایندگان مجلس شورای اسلامی خودروهای برقی - بنزینی (هیبریدی) ، موتورسیکلت و خودروهای الکتریکی تولید داخل کشور را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کردند.
براساس ماده 9 لایحه هوای پاک، وزارت کشور با همکاری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) موظف شد زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال از طریق منابع درآمدی ماده 6 همین قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر نمودن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی- بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی، به انجام برساند.

منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان