تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

توصیه‌های پزشکان در فصل گرما

یک متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به افزایش موارد خون دماغ شدن افراد در فصل گرما، توصیه کرد: افراد و بویژه کودکان در این فصل کمتر در معرض مستقیم تابش نور خورشید قرار گیرند.
رویداد۲۴-یک متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به افزایش موارد خون دماغ شدن افراد در فصل گرما، توصیه کرد: افراد و بویژه کودکان در این فصل کمتر در معرض مستقیم تابش نور خورشید قرار گیرند.

مریم اعتمادی با بیان اینکه در فصل گرما و در زمان قرارگیری فرد زیر نورآفتاب احتمال بروز خون دماغ شدن بیشتر می‌شود، گفت: گرما موجب انبساط و گشاد شدن رگ‌ها شده و بر اثر کوچکترین ضربه و یا وجود خشکی در بینی، فرد مستعد بروز خون دماغ است.

اعتمادی خشکی بینی، دستکاری بینی و ضربه به سر و بینی را از جمله علل شایع خون دماغ شدن عنوان کرد و افزود: فشار خون بالا و استفاده از داروهای رقیق کننده خون نیز می‌تواند در بروز خون دماغ موثر باشد.

این متخصص گوش، حلق و بینی خاطرنشان کرد: در برخی موارد نادر هم وجود تومور می‌تواند عاملی برای بروز خون دماغ باشد.

وی در خصوص راهکار بند آوردن خون دماغ نیز گفت: افراد باید هنگام خون دماغ شدن بینی خود را سفت گرفته و یخ بر روی پیشانی و گردن خود بگذارند و 10 دقیقه به همین حالت بمانند که خون دماغ بند بیاید.

اعتمادی گفت: سربالا کردن هنگام خون دماغ که بسیار مرسوم است می تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا در این هنگام خون وارد حلق فرد می‌شود.

وی افزود: این کار بویژه در کودکان و سالمندان می‌تواند خطرناک باشد، زیرا بلعیدن حجم زیادی خون برای این افراد دشوار است و امکان دارد خون به جای حلق، وارد نای آنها شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه موارد خون دماغ شدید یا خفیف است، گفت: در هر دو مورد فرد باید توسط پزشک معاینه شده تا در وهله اول سلامت مخاط بینی و یا وجود جسم خارجی در بینی(بیشتر در مورد کودکان صدق می‌کند) بررسی شود.

وی افزود: در گام بعدی نیز باید بحث دستکاری بینی یا خشکی مخاط بینی بررسی شود و به طور معمول در این موارد با تجویز برخی پمادها و چرب کردن بینی با اسپری‌ها و پمادهای مخصوص مشکل برطرف می‌شود.

اعتمادی گفت: در برخی موارد نیز که بعد از بررسی‌ها علت خون دماغ مشخص نشود، باید به لحاظ احتمال وجود تومور فرد معاینه شود.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان