تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

جای صنایع دستی و هنرهای هویتی در تهران کم است

معاون صنایع دستی گفت: شورای‌شهر تهران می‌تواند در ترویج صنایع‌‌دستی به ما کمک کند زیرا جای صنایع دستی و هنرهای هویتی در این شهر کم است.

رویداد۲۴-معاون صنایع دستی گفت: شورای‌شهر تهران می‌تواند در ترویج صنایع‌‌دستی به ما کمک کند زیرا جای صنایع دستی و هنرهای هویتی در این شهر کم است.بهمن نامورمطلق - معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی - ۲۹ خردادماه در نشست زهرا احمدی‌پور - رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - با اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، تأکید کرد: متأسفانه تا کنون نتوانسته‌ایم از فرصت‌های شهر به‌خوبی استفاده کنیم، اما در حال حاضر وبعد از نزدیک به دو دهه که دولت و شورای شهر با هم همراه هستند، فرصت خوبی برای استفاده از ظرفیت‌ها در اختیار ما قرار داده شده است.

او گفت: صنایع‌ دستی جزو صنایع‌ هویتی ماست، بدون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی هیچ هویتی در صنعت و هنر برای ما نمی‌ماند، هرجا که صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی نباشند، هویت ما نیز حضور ندارد. صنایع‌ دستی همچنین یکی از صنایع‌ اشتغال‌زاست، این هنر - صنعت انسان‌محور است و نیازمند اعتبارات کمی برای اشتغال‌زایی است.

نامورمطلق با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری بر لزوم اشتغال‌زایی در کشور، ادامه داد: با صنایع‌ دستی می‌توان اشتغال پایدار و زودبازده ایجاد کرد. همچنین صنایع‌ دستی می‌تواند در تمرکززدایی، محرومیت‌زدایی، توزیع عادلانه فرصت‌ها و سرمایه‌ها نقش داشته باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با اشاره به ارزش افزوده بالای صنایع‌ دستی و رشد ۵ / ۲ برابری صادرات صنایع‌ دستی در دولت یازدهم، اظهار کرد: صنایع‌ دستی ایرانی در سطح ایران و جهان وضعیت خوبی دارد. یکی از مشکلات شهر تهران این است که تکلیفش با حوزه‌ هنرهای سنتی و شهرهای خلاق چندان روشن نیست، صنایع‌ دستی از رشد قابل توجهی برخوردار است و می‌تواند موجب توسعه شهرها و محرومیت‌زدایی شود.

او تأکید کرد: با وجود این‌که تهران یکی از کانون‌های اصلی شیشه و آبگینه است، حالتی بلاتکلیف در زمینه صنایع‌ دستی دارد. تهران هم ویژگی تهران بودن را از دست داده است و هم نتوانسته ویژگی ایرانی بودن را به‌دست بیاورد. اگر تهران به دنبال هویت خود می‌گردد، به میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی برای اشتغال‌زایی نیازمند است.

نامورمطلق با اشاره به این‌که باید محورهای هنرهای سنتی و اصیل را در شهر تهران بیشتر کنیم، گفت: ما همراه چین و هند جزو سه کشور بزرگ تولیدکننده صنایع‌ دستی هستیم؛ اما در حوزه فروش بسیار ضعیف هستیم. بازارچه‌های صنایع‌ دستی، شب‌بازارهای صنایع‌ دستی و گسترش آن‌ها در سطح شهر در کنار کیوسک‌های صنایع‌ دستی می‌تواند برای توسعه فروش صنایع دستی و ایجاد گفتمان صنایع دستی بسیار به ما کمک کند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان