تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
رحیمی :

اساس حاکمیت در جمهوری اسلامی بر رای و خواست مردم استوار است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که هدف از حمله موشکی سپاه تنبه داعش بود، تاکید کرد که این حمله موشکی بنابر قانون با تصمیم شورایعالی امنیت ملی و تایید رهبری قابل انجام بوده و در واکنش به موضوع تغییر رژیم ایران که ازسوی وزیر خارجه و اقلیتی در آمریکا دنبال می‌شود، گفت: اظهارات تیلرسون درباره تغییر رژیم در ایران عملاً موجب همگرایی بیشتر جریان‌های سیاسی داخل کشور می‌شود.
رویداد۲۴-عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که هدف از حمله موشکی سپاه تنبه داعش بود، تاکید کرد که این حمله موشکی بنابر قانون با تصمیم شورایعالی امنیت ملی و تایید رهبری قابل انجام بوده و در واکنش به موضوع تغییر رژیم ایران که ازسوی وزیر خارجه و اقلیتی در آمریکا دنبال می‌شود، گفت: اظهارات تیلرسون درباره تغییر رژیم در ایران عملاً موجب همگرایی بیشتر جریان‌های سیاسی داخل کشور می‌شود.

علیرضا رحیمی با اشاره به حمله موشکی سپاه پاسداران علیه مواضع گروهک تروریستی داعش اعلام کرد: باتوجه به رقابت مستمر ایران با نظام سلطه در حوزه موشکی، حمله اخیر سپاه پیامی آشکار برای جامعه جهانی به همراه داشت و مشخص شد که توان موشکی ایران از قدرت بازدارندگی کافی برخوردار است.

ایران توانایی بازدارندگی در مقابل تروریسم را در اختیار دارد

او این حمله را مشخصا در واکنش به قدرت‌نمایی اخیر داعش در تهران ازریابی کرد و هدف از آن را تنبیه این گروهک تروریستی دانست و در عین حال تاکید کرد که حمله موشکی سپاه قدرت ایران را نیز به رخ نظام سلطه کشاند، و در ادامه گفت: حمله تروریستی اخیر داعش به مجلس و حرم امام(ره) بیش از آن‌که در راستای سلب امنیت کشور باشد، نوعی قدرت‌نمایی بود و نگاه ما این است که ایران با امنیت پایدار، همچنان توانایی بازدارندگی در مقابل تروریسم را در اختیار دارد.

هدف از حمله موشکی سپاه تنبه داعش بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به پرسشی درخصوص احتمال تکرار چنین حملاتی از جانب ایران نیز یادآور شد: به نظر می‌رسد که امکان تداوم چنین حملاتی ازسوی ایران اندک باشد؛ چراکه هدف‌گذاری محدودی مبنی بر تنبیه داعش برای انجام این عملیات نظامی در نظر گرفته شده بود که کاملاً محقق و عملیاتی شد.

نیروهای مسلح در حوزه عملیاتی نیازمند مجوز مجلس نیستند

رحیمی با اشاره به روند قانونی طی شده برای انجام عملیات موشکی ازسوی سپاه، در پاسخ به این سوال که آیا انجام این اقدام نظامی نیازمند تصویب و تایید مجلس بوده یا خیر، اعلام کرد: به هرحال نیروهای مسلح در وهله نخست، تحت فرماندهی فرمانده کل قوا هستند و برای انجام فعالیت خود به ویژه در حوزه عملیاتی نیازی به مجوز مجلس ندارند.

حمله موشکی سپاه نیازمند تصمیم‌گیری شورایعالی امنیت ملی و تایید رهبری بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: بر این اساس ستاد کل نیروهای مسلح وظیفه هماهنگی میان نیروهای نظامی مختلف را برعهده دارد و در مسائل برون مرزی همچون حمله موشکی اخیر نیز این شورایعالی امنیت ملی است که تصمیم‌گیری می‌کند. این درحالی است که تصمیمات این شورایعالی برای اجرایی شدن نیازمند تایید مقام معظم رهبری به‌عنوان فرمانده کل قوا است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم به اهمیت اجماع عمومی درمیان جریان‌های سیاسی و همچنین حمایت یکپارچه گروه‌های مختلف مردم از حمله موشکی سپاه نیز اشاره کرد و گفت: منافع ملی و مسائلی همچون تمامیت ارضی همواره مورد اتفاق ‌نظر و اجماع همه مردم است و هنگامی که این مسأله مورد تهدید قرار می‌گیرد، نوعی همگرایی ملی در میان همه آحاد ملت و همچنین جریان‌های مختلف سیاسی ایجاد می‌شود که در جریان هشت‌سال دفاع مقدس نیز شاهد آن بودیم.

موضوع تغییر رژیم ایران ازسوی اقلیتی در آمریکا دنبال شود

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین در واکنش به اظهارات اخیر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه ایالات متحده درباره تلاش این کشور برای براندازی و تغییر رژیم در ایران اعلام کرد: موضوع تغییر رژیم ممکن است ازسوی اقلیتی در ایالات متحده دنبال شود اما واقعیت این است که وضعیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌الملل محلی برای پیگیری و مبنایی برای چنین فرضیاتی باقی نمی‌گذارد.

ارتقای دموکراسی در ایران جایی برای اندیشیدن به تغییر رژیم باقی نمی‌گذارد

او گفت: اعتباری که جمهوری اسلامی ایران هم در مجامع بین‌المللی و هم پس از بحث برجام نزد افکار عمومی به دست آورد، و همچنین ارتقای دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران که بر اساس آن هر روز شاهد بالاتر رفتن درجه جمهوریت نظام و سطح مشارکت مردم در حاکمیت هستیم، جایی برای موضوع تغییر رژیم و حتی اندیشیدن به این بحث باقی نمی‌گذارد.

اساس حاکمیت در جمهوری اسلامی بر رای و خواست مردم استوار است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تغییر رژیم برای کشورهایی قابل طرح است که ماهیت و ریشه مردمی ندارند و گروهی از اقلیت بی‌توجه به خواست مردم نسبت به تشکیل رژیم اقدام کرده‌اند؛ حال آن‌که اساس حاکمیت در جمهوری اسلامی بر رای و خواست مردم استوار است و بحث تغییر رژیم ماهیتا جایگاهی نخواهد داشت و حتی در مقام تحلیل و فرضیه نیز این بحث بی‌مبنا و بلاوجه است.

اجماع نانوشته بین‌المللی علیه ایران پیش از توافق برجام

او تصریح کرد: مسئله این است که پیش از توافق برجام، اجماعی نانوشته میان کشورهای مختلف و علیه ایران شکل گرفته بود که منجر به «ایران‌هراسی» شده و عملاً شاهد بودیم همه قدرت‌ها به‌نحوی از جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در حوزه‌های تجاری و البته در حیطه مسائل سیاسی فاصله می‌گرفتند.

اقتدار جمهوری اسلامی ایران درپی تحقق برجام بیشتر شد

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس دهم خاطرنشان کرد: با این حال پس از توافق برجام به دنیا ثابت شد علاوه بر این‌که ماهیت جمهوری اسلامی صلح‌طلبانه است، توانمندی ما نیز به‌میزانی است که می‌تواند با ۶ قدرت مهم دنیا به گفت‌وگو نشسته و یک مذاکره طاقت‌فرسای ۲۴ماهه را با اقتدار پیش برده و به نتیجه برساند؛ اتفاقی که تقریباً درطول تاریخ سیاسی جهان بی‌سابقه بود و با این حساب، اقتدار جمهوری اسلامی درپی تحقق برجام بیشتر شد و توانمندی‌های حوزه دیپلماسی و مشروعیت نظام جمهوری اسلامی بیشتر به جهانیان آشکار شد.

اظهارات تیلرسون صرفاً برای فضای بسته کاخ سفید کاربرد دارد

رحیمی گفت: به نظر می‌رسد آقای تیلرسون اقلیتی ناچیز را نمایندگی می‌کند و این اظهارات صرفاً برای فضای بسته خودشان در کاخ سفید کاربرد داشته و در فضای باز بین‌المللی جایی برای چنین مواضعی وجود ندارد.

اظهارات تیلرسون درباره تغییر رژیم در ایران عملاً موجب همگرایی جریان‌های سیاسی می‌شود

او در واکنش به این سوال که اظهارات تیلرسون چه تاثیری بر مسائل سیاست داخلی ایران خواهد داشت، گفت: قاعدتاً تاثیر این‌گونه اظهارات در سیاست داخلی ما آن است که عملاً موجب انسجام و همگرایی هرچه بیشتر گروه‌ها و جریان‌های سیاسی داخلی خواهد شد؛ چرا که منافع ملی کشور و قانون اساسی فصل مشترک همه احزاب و جریان‌های سیاسی داخلی است.

قانون اساسی و منافع ملی، وجه اشتراک همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی است

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: صرف‌نظر از این‌که این گروه‌ها و احزاب سیاسی به اصلاح‌طلبان تعلق خاطر داشته باشند یا اصولگرایان، قانون اساسی و منافع ملی، وجه اشتراک همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی است؛ آن‌چنان که در جریان حمله تروریستی به حرم امام (ره) و مجلس نیز شاهد بودیم که این اقدامات تروریستی منجر به تقویت همگرایی ملی داخل کشور شد.

آمادگی روحانی برای مقابله با زیاده‌خواهی آمریکا از مسیر دیپلماسی

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که باتوجه به زمان بیان اظهارات تیلرسون بلافاصله پس از برگزاری مهمترین و رقابتی‌ترین انتخابات ایران و منطقه خاورمیانه مطرح شد، آیا این مواضع در نحوه چینش اعضای کابینه دولت دوازدهم موثر خواهد بود یا خیر گفت: آقای روحانی در مناظره‌های انتخاباتی ثابت کرد که برای مقابله با زیاده‌خواهی امریکایی‌ها از مسیر دیپلماسی آماده است و عزم رییس‌جمهوری از آن‌جا مشخص شد که اعلام کرد در دولت دوازدهم به دنبال لغو تحریم‌های اولیه خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این هدف‌گذاری برای دولت دوازدهم نشان‌دهنده عزم جدی روحانی در مقابله با سلطه‌طلبی و زیاده‌خواهی امریکایی‌ها است، منتها این هدف از مسیر دیپلماسی طی خواهد شد؛ آن‌چنان که در برجام نیز شاهد بودیم از طریق دیپلماسی موفق شدند با یک مذاکره موفق، سرنوشت و مسیر روابط ایران با جامعه جهانی را تغییر دهند.

اظهارات تیلرسون عزم ایران را برای مقابله با زیاده‌خواهی امریکا راسخ‌تر کرد

رحیمی در پایان تصریح کرد: با این همه، اظهارات تیلرسون صرفاً عزم ایران را راسخ‌تر خواهد کرد که مقابل هرگونه سلطه‌طلبی و زیاده‌خواهی امریکایی‌ها چه در بحث مذاکرات و چه درخصوص مسائل منطقه با جدیت بیشتر بیاستند.
منبع: ایلنا
برچسب ها: رحیمی
نظرات شما
پیشخوان