تاریخ انتشار: ۱۷:۲۷ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

کشورهای دارای دموکراسی کمترین فساد اقتصادی را دارند

در میان فاسدترین کشورهای جهان از نظر فساد اداری، کشورهایی قرار می‌گیرند که در آنها جنگ داخلی و درگیری‌های قومی و مذهبی کماکان تداوم دارد. کشورهای سومالی، سودان جنوبی، سوریه، سودان، یمن، لیبی، افغانستان و عراق در جایگاه بدترین کشورهای جهان از نظر فقدان شفافیت و گسترش فساد قرار گرفته‌اند.

رویداد۲۴-در میان فاسدترین کشورهای جهان از نظر فساد اداری، کشورهایی قرار می‌گیرند که در آنها جنگ داخلی و درگیری‌های قومی و مذهبی کماکان تداوم دارد. کشورهای سومالی، سودان جنوبی، سوریه، سودان، یمن، لیبی، افغانستان و عراق در جایگاه بدترین کشورهای جهان از نظر فقدان شفافیت و گسترش فساد قرار گرفته‌اند. در همین حال، دو کشور کره‌شمالی و ونزوئلا با نظام‌های سیاسی دیکتاتوری و منزوی در مناسبات جهانی در زمره فاسدترین کشورهای جهان از نظر فساد اداری هستند.
Somalia | سومالی
سومالی با امتیاز کمتر از ١٠، فاسدترین کشور معرفی شده است.
   South Sudan | سودان جنوبی
جنگ‌های داخلی، ناپایداری دیرین دستگاه سیاسی، ویژگی‌های بد آب‌وهوایی، پایین‌بودن ارزش کالاهای تولیدی در بازار جهانی و سیاست‌های نادرست اقتصادی از عمده دلایل تنگدستی اقتصادی سودان به‌شمار می‌رود. در شاخص فساد اداری، این کشور به‌عنوان یکی از فاسدترین کشورهای جهان از نظر میزان فساد اداری و اختلاس است. بر پایه شاخص گرسنگی جهانی که در‌ سال ۲۰۱۳ منتشر شد، سودان پنجمین کشور جهان از نظر گستردگی گرسنگی در میان اهالی است و از این نظر در وضع هشداردهنده‌ای به‌سر می‌برد.
North Korea |کره‌شمالی
کره شمالی در کنار سومالی به‌عنوان فاسدترین کشورهای جهان اعلام شدند. این شاخص تعریف عددی مابین صفر تا صد را دارد و صفر نشانه بالاترین سطح فساد است.
Syria |سوریه
سوریه نیز به جهت این‌که از نظر اقتصادی منابع و معادنی ندارد، کشور فقیری است، همین امر باعث شده در این کشور فسادهای کلان و رشوه رو به افزایش باشد.
Yemen |یمن
یمن از دیگر کشور‌هایی است که به‌دلیل جنگ‌های داخلی از اقتصاد مناسبی برخوردار نیست، به همین جهت عجیب نیست اگر یمن در تحقق مشروعیت سیاسی و ایجاد اقتصاد مولد با شکست مواجه شود و به‌صورت افسارگسیخته‌ای فساد در آن رو به افزایش باشد.
Sudan |سودان
به‌نظر می‌رسد که فقر و فساد تاثیرگذاری مستقیمی بر یکدیگر دارند، چراکه شاخص‌ها نشان می‌دهد فاسدترین اقتصاد‌ها گریبانگیر کشور‌های فقیر شده که سودان یکی از آنهاست.
Libya  | لیبی
Afghanistan |  افغانستان
Guinea-Bissau |  گینه بیسائو
Venezuela  |   ونزوئلا
لیبی، افغانستان، گینه بیسائو و ونزوئلا نیز از نظر فقدان شفافیت و گسترش فساد در صدر کشورهای جهان قرار گرفته‌اند.


کشورهای با کمترین فساد اقتصادی


Denmark |  دانمارک
دانمارک توانسته خود را به‌عنوان کشوری تراز اول در دنیا مطرح کند، آن‌هم در بخش‌هایی چون مبارزه با فساد اقتصادی، ریشه‌کن‌کردن فقر، تورم ناچیز، نرخ بیکاری پایین و چندین شاخص اقتصادی مثبت دیگر که آرزوی بسیاری از کشورهای دنیاست.
New Zealand  |   نیوزلند
نیوزلند از دیگر کشور‌هایی است که یکی از پایین‌ترین شاخص‌های فساد اقتصادی را دارد، به همین جهت توانسته نخستین جایگاه‌ها را به خود اختصاص دهد.
Finland    |  فنلاند
سال‌های زیادی به‌عنوان کشور نمونه که کمترین فساد اقتصادی را داشته، معرفی شده‌ است و جدیت در مقابله با فساد اقتصادی به اندازه‌ای بوده که وزیر بهداشت این کشور در سال‌های گذشته به دلیل فساد اقتصادی مجبور به استعفا شد.
Sweden  |  سوئد
کشور سوئد بر پایه  یک اقتصاد مختلط رقابتی است و ویژگی که این کشور را از سایر کشور‌ها متمایز می‌کند یک دولت رفاه دست‌ودلباز همگانی است که بودجه‌اش از مالیات بر درآمد نسبتا بالایی تامین می‌شود که تضمین می‌کند درآمد در سراسر جامعه توزیع می‌شود، مدلی که گاهی از آن به مدل نوردیک تعبیر می‌شود. به همین جهت فساد اقتصادی در این کشور آنچنان به چشم نمی‌خورد.
Switzerland |  سوییس
باید توجه داشت که سوییس نیز یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. اگرچه این کشور عضو اتحادیه اروپا نیست، ولی عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) است. در‌سال ۱۹۹۹ میلادی سوییس با اتحادیه اروپا قرارداد بست و عضو EFTA شد. به موجب این قرارداد، دادوستد بین کشورهای عضو اتحادیه با سوییس آسان‌تر شد. بانکداری در سوییس یکی از مهمترین بخش‌های این کشور محسوب می‌شود. شرکت‌های بیمه نیز سهم زیادی در اقتصاد سوییس دارند. دیگر بخش مهم اقتصادی، صنعت توریسم است، با توجه به ثروتی که در این کشور وجود دارد و جزو ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، این کشور از آنچنان فساد اقتصادی برخوردار نیست و در زمره کشور‌هایی است که  کمترین فساد اقتصادی را دارا هستند.
Norway  | نروژ
نروژ دارای اقتصاد ترکیبی توسعه‌یافته است که برخی بخش‌های آن در مالکیت راهبردی دولت قرار دارد. هرچند اقتصاد نروژ نسبت به چرخه‌های اقتصادی جهان و هیجانات آن واکنش نشان می‌دهد، اما از زمان انقلاب صنعتی اقتصاد نروژ همیشه درحال رشد مداوم و موثر بوده است. همین  رشد روزافزون اقتصاد این کشور موجب شده تا فساد اقتصادی در این کشور کمتر از دیگر کشور‌ها دیده شود.
Singapore |  سنگاپور
سنگاپور یکی از ۳کشور شهر مستقل کنونی در جهان است. از زمان استقلال در‌ سال ۱۹۶۵، به یکی از پررونق‌ترین کشورهای جهان تبدیل شده و امروز یکی از پرترددترین بندرهای دنیاست. اگرچه این کشور از لحاظ ذخایر معدنی کشوری فقیر است، اما همواره اقتصادش رو به پیشرفت بوده که موجب شده است فساد اقتصادی در این کشور رواج پیدا نکند.
 Netherlands هلند  Canadaکانادا و  Germanyآلمان از کشور‌هایی هستند که دارای پایین‌ترین شاخص فساد اقتصادی هستند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان