تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

مذاکرات العبادی با مقامات کویتی در زمینه روابط دو جانبه/بحران خلیج فارس محور مذاکرات دوطرف

حیدرالعبادی نخست وزیرعراق عصر امروز به منظور مذاکره و گفت و گو با شیخ جابر المبارک همتای کویتی خود به این کشور سفر کرد.
رویداد۲۴-حیدرالعبادی نخست وزیرعراق عصر امروز به منظور مذاکره و گفت و گو با شیخ جابر المبارک همتای کویتی خود به این کشور سفر کرد.

گفت و گو پیرامون راههای توسعه و گسترش روابط دو جانبه و تحولات مهم منطقه ای و بین المللی از جمله همکاریهای مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم از جمله مذاکرات در جلسه نخست وزیران کویت و عراق بود.

العبادی که در راس هیاتی عالیرتبه به کویت سفر کرده است،همچنین با شیخ صباح الاحمد امیر کویت دیدار و گفت وگو کرد.

با توجه به اتخاذ مواضع بیطرفانه عراق و کویت در بحران بوجود امده در منطقه خلیج فارس رایزنی در مورد این بحران از مهمترین محور گفت وگو های نخست وزیر عراق با مقام های کویتی بود.
مسئولان کویتی و عراقی همچنین پس از رایزنی های مشترک از گسترش همکاریهای گمرکی و تجاری دو جانبه خبر دادند.

این همکاریها فصل جدیدی از تعامل عراق و کویت پس از حل و فصل اختلافات دو کشور بر سر پرونده 'خور عبدالله' را می گشاید و طرفین پس از تعامل بر سر نفت و گاز این بار همکاری در زمینه گمرکی را توسعه می دهند.

در همین حال دولت کویت پس از مذاکرات دو جانبه با عراق از اجرای طرح احداث منطقه آزاد تجاری در نزدیکی مرز دو کشور با هدف تقویت مبادلات اقتصادی خبر داده است.

این منطقه آزاد به نام صبیه و در شمال کویت راه اندازی می شود و دولت کویت در راستای سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری برای تقویت تاسیسات عمرانی کشور این طرح را اجرایی می کند.

کویت قصد دارد با راه اندازی منطقه آزاد در مرز با عراق به نقطه ترانزیت کالا میان عراق و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تبدیل شود و از عواید مالی موقعیت جغرافیایی خود استفاده کند.

دولت کویت با وجود بودجه انقباضی هم اکنون طرح 5 ساله توسعه اقتصادی و عمرانی را اجرا می کندو تصمیم دارد که با راه اندازی منطقه آزاد در مرز تجاری با عراق پذیرای کالاهای اروپایی که به حاشیه جنوبی خلیج فارس منتقل می شوند، باشد.

کویت همچنین با هدف توسعه بوبیان به عنوان بزرگترین جزیره خود که در نزدیکی خاک عراق قرار دارد، مذاکراتی را با طرف عراقی انجام داده که در این رابطه توسعه همکاریهای تجاری با بندر بصره نیز شامل می شود.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان