تاریخ انتشار: ۱۸:۲۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۶

جابری انصاری: عربستان بازی خطرناکی را آغاز کرد که در آن غرق خواهد شد

عربستان می‌خواست در چند روز یا چند ماه بر یمن مسلط شود اما سال‌های گذشت و عربستان نتوانست اهداف خود را محقق کند و در آینده نیز نخواهد توانست آنها را محقق سازد.
رویداد۲۴-عربستان می‌خواست در چند روز یا چند ماه بر یمن مسلط شود اما سال‌های گذشت و عربستان نتوانست اهداف خود را محقق کند و در آینده نیز نخواهد توانست آنها را محقق سازد.معاون عربی آفریقای وزیر خارجه کشورمان در گفت وگو با یک رسانه عربی گفت: حمله موشکی ایران به پایگاه‌های داعش در دیرالزور پیام روشن جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریست‌ها بود.

‌ حسین جابری‌انصاری در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد لبنان در رابطه با شکست‌های پی در پی داعش و حمایت عربستان از آن گفت: آن‌چه در تهران اتفاق افتاد را می‌توان از جوانب مختلف نگاه کرد؛ یک جهت، مفاهیم نمادین برای مناطقی است که تروریست‌ها آن‌ها را مورد هدف قرار دادند. اگر به این مساله توجه کنیم به مفاهمی عمیقی می رسیم، یکی از این مناطق حرم مطهر امام خمینی (ره) است،‌ کسی که با رهبری حکیمانه‌اش استقلال را در کشور به وجود آورد و از ایران یک کشور مستقل ساخت و حمله تروریستی داعش به حرم امام خمینی (ره) در واقع حمله به استقلال جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: نقطه دومی که مورد هدف قرار گرفت مجلس شورای اسلامی است که رکن دوم جمهوری اسلامی ایران است و نماد آزادی، حقوق ملت، حق تعیین سرنوشت و دموکراسی است و مورد هدف قرار دادن این دو منطقه که نماد استقلال و آزادی جمهوری اسلامی ایران است، مفاهیم خاصی دارد، امروز برخی کشورهای منطقه از استقلال و آزادی برخوردار نیستند. پس این نکته‌ها نشان می‌دهد که چه کسانی به تروریست‌ها دستور می‌دهند که اقامات این‌چنینی انجام دهند و چه کسانی از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.

جابری انصاری در مورد پیشرفت‌های میدانی در عراق و سوریه گفت: گروهک‌های تروریستی و خصوصا گروهک داعش از بحران استراتژیک بزرگی رنج می‌برند و راهی برای فرار ندارند. آنها تلاش می‌کنند تا عملیات‌شان را گسترش دهند و ثابت کنند که هنوز زنده هستند اما این تلاش‌های آنها بی‌فایده است و عملیات ضد تروریستی در عراق و سوریه به طور قوی ادامه دارد.

معاون ظریف در رابطه با اظهارات محمد بن سلمان درباره کشیدن جنگ به داخل ایران و توییت عادل الجبیر وزیر خارجه این کشور در صبح روز حمله تروریستی به تهران که گفته بود ایران باید مجازات شود اظهار کرد: هم‌زمان بودن اظهارات مسوولان عربستانی با حمله تروریستی به تهران معانی زیادی دارد و ما اطلاعاتی داریم که ثابت می‌کنند رژیم سعودی تماس‌ها و ارتباطاتی با گروهک‌های تروریستی داخل کشور دارد. عربستان یک بازی خطرناک را آغاز کرد و این بازی مشکلات استرانژیک و منفی زیادی برای آنها در پی خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: من برای حاکمان و برخی کشورهای جهان که از تجربه‌های گذشته پند نگرفتند بسیار متاسف هستم و سیاست‌های مبنی بر بازی تاکتیکی با ابزارهای تروریستی به فاجعه‌های بزرگی در سطح منطقه و بین‌الملل منجر شد و به کارگیری این سیاست‌ها در دهه گذشته در عراق، سوریه و یمن باعث گسترش تروریسم شد و امروزه تروریسم به یک بحران جهانی تبدیل شده است.

این مقام وزارت خارجه ایران در مورد افغانستان گفت: برخی از قدرت‌های جهانی برای مقابله با شوروی نیز این سیاست‌ها استفاده کردند و نتایج آن در حادثه 11 سپتامبر و گسترش فعالیت‌های تروریستی متبلور شد و امروزه برخی از کشورهای منطقه و جهان در عراق و سوریه از این سیاست‌ها استفاده می‌کنند و نتایج آن در سطح بین‌المللی را می‌بینند.

جابری‌انصاری در ادامه گفت: ایران کشوری قوی و باثبات و دارای حکومتی مستقل و مبتنی بر انتخاب ملت است و در برابر این اتفاقات تاکتیکی بسیار مقاوم است و اجازه نخواهد داد که کسی این سیاست‌ها را در داخل ایران به کار گیرد و به کسانی که در خانه‌های شیشه‌ای می‌نشینند هشدار می‌دهم که سنگ‌شان را به سمت دیگران پرتاب نکنند زیرا آزموده را آزمودن خطاست.

وی گفت: در طول چند دهه است که عربستان علیه ایران و منطقه این سیاست‌ها را به کار می‌گیرد و ما می‌بینیم که در این سال‌ها سعودی‌ها از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و این بازی‌ها عربستان را به دردسر خواهند انداخت و آن را غرق می‌کند. شاید این بازی‌های سیاسی نتایج مثبت کوتاه مدتی برای عربستان داشته باشد اما این سیاست در نتیجه شکست خواهد خورد و ایران به خوبی می‌داند که چگونه کارهایش را انجام دهد و در طول چهار دهه اخیر ثابت کردیم که بحران‌ها و توطئه‌هایی که دشمنان برای ایران درست می‌کنند ما را قوی‌تر و باثبات‌تر کرده است.

معاون عربی‌ آفریقای وزارت امور خارجه در مورد یمن نیز گفت: یمن با نسل‌کشی و حصر ظالمانه از آسمان، زمین و دریا مواجه است و مردم آن به وسیله‌ بمباران و بیماری می‌میرند، اما از سویی دیگر در مقابل حملات بیگانگان مقاومت کردند و تسلیم آنها نشدند و از استقلال، کرامت و عزت خود محافظت کردند و ملت یمن در مقابل فشارها و تجاوزهای سعودی‌ها تسلیم نخواهد شد و در نهایت نتایج منفی جنگ به عربستان بازخواهد گشت.

وی افزود: عربستان می‌خواست در چند روز یا چند ماه بر یمن مسلط شود اما سال‌های گذشت و عربستان نتوانست اهداف خود را محقق کند و در آینده نیز نخواهد توانست آنها را محقق سازد.

جابری‌انصاری تاکید کرد که تداوم جنگ به معنای تداوم شکست‌های عربستان است.

معاون ظریف اظهار کرد: عربستان باید به سیاست‌های اشتباه خود اعتراف کند و این را بداند که نمی‌تواند سیاست‌های یک‌جانبه‌اش را به کشورهای منطقه تحمیل کند و متاسفانه این چیزی است که امروزه در بحران قطر آن را به کار می‌گیرد. سعودی‌ها همواره این‌گونه رفتار می‌کنند که سیاست‌هایشان را به دیگران تحمیل می‌کنند، وارد جنگ مستقیم می‌شوند و تروریست‌ها را به کار می‌گیرند تا اهداف خود را محقق سازند اما هیچ یک از این سیاست‌هایشان محقق نخواهد شد و بهتر است این را درک کنند و از سیاست خود بازگردند تا با شکست‌های بیش‌تری مواجه نشود و به ندای عقل و منطق و به حاکمیت و استقلال کشورها احترام بگذارند.
نظرات شما
پیشخوان