تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۳ تير ۱۳۹۶
سی‌ان‌ان نگرانی حلقه داخلی پنتاگون را تشریح کرد

خطر ورود آمریکا به جنگ منطقه‌ای با ایران در سوریه

زمانی که آمریکا و متحدانش برای نخستین بار در سال 2014 دست به حمله هوایی علیه داعش زدند، دولت اوباما صراحتاً اعلام کرد که آمریکا خود را در مرداب جنگ داخلی سوریه که از سال 2011 جان صدها هزار نفر را گرفته بود، گرفتار نخواهد کرد.
رویداد۲۴- زمانی که آمریکا و متحدانش برای نخستین بار در سال 2014 دست به حمله هوایی علیه داعش زدند، دولت اوباما صراحتاً اعلام کرد که آمریکا خود را در مرداب جنگ داخلی سوریه که از سال 2011 جان صدها هزار نفر را گرفته بود، گرفتار نخواهد کرد.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از سی‌ان‌ان، بااین‌حال نگرانی‌های جدی در پنتاگون مطرح می‌شود مبنی بر اینکه ممکن است پای آمریکا به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر باز شود و این جنگ نه‌تنها با سوریه بلکه با ایران هم خواهد بود.

مقامات آمریکایی در خفا مدعی هستند ایران در تلاش برای ایجاد منطقه‌ای تحت کنترل خود از تهران تا بیروت است و ابراز نگرانی می‌کنند که این مسئله درنهایت جنگ آمریکا را به‌واسطه تهدید امنیتی که متوجه نیروهای عملیاتی ایالات‌متحده در جنوب سوریه و نزدیکی مرز عراق و اردن می‌کند، گسترش خواهد داد.

طی چند هفته گذشته نیروهای آمریکا مجبور به واکنش در برابر نیروهای شیعه‌ای بودند که با حمایت ایران پایگاه‌های مرزی آمریکا و پادگانی در التنف را به چالش کشیده‌اند.ارتش آمریکا اخیراً حضور خود در این منطقه را با ایجاد چند پایگاه کوچک با نام «مناطق عملیاتی» گسترش داده است. این پایگاه‌های کوچک به پادگان اصلی که در التنف وجود دارد و در آن آمریکا نیروهای محلی را برای مبارزه با داعش تعلیم می‌دهند، اضافه شده‌اند.

آمریکا مدعی است که یک جت سوری و دو پهپاد ساخت ایران را طی هفته‌های اخیر سرنگون کرده است. تمامی این مسائل باعث افزایش این نگرانی شده که جنگ علیه داعش در جنوب سوریه ممکن است به‌طور اجتناب‌ناپذیری تشدید شده و شاهد تقابل آمریکا با نیروهای رژیم سوریه و نیروهایی که حمایت ایران را دارند، باشیم.

مأموریت اعلام شده آمریکا گسترش حضور نیروهای آمریکایی در دسترس برای آموزش نیروهای محلی جهت مبارزه با داعش است. درعین‌حال امریکا از تلاش‌ها برای شکست داعش در رقه در شمال حمایت می‌کند و همچنین بر محدوده رودخانه فرات به‌عنوان  یک هدف اصلی پس از فرار سرکردگان داعش از این شهر متمرکز هستند.

تا به امروز تقابل با نیروهای رژیم اسد و نیروهایی با حمایت ایران، در قالب دفاع از خود جای صورت گرفته است. مقامات دفاعی می‌گویند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا باید یک تصمیم سیاسی مهم برای گسترش این مأموریت جهت به چالش کشیدن آن‌ها اتخاذ کند اما نگرانی اینجا است که این تقابل‌ها اجتناب‌ناپذیر شوند.

مقامات نظامی آمریکا معتقدند نیروهای رژیم اسد و نیروهای تحت حمایت ایران در تلاش برای حرکت عمقی‌تر در شرق سوریه هستند. آمریکا همچنین بر این باور است که نیروهای رژیم اسد در حال پیشروی برای رسیدن به شهر دیرالزور هستند.

هرچه نیروهای داعش را مجبور به عقب‌نشینی کنند، احتمال تقابل میان نیروهای تحت حمایت آمریکا، نیروهای رژیم اسد و نیروهای تحت حمایت ایران افزایش می‌یابد. و این یعنی دولت ترامپ که در حال ارزیابی اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان است، اگر می‌خواهد از کشیده شدن پایش در یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر اجتناب کند، باید تصمیمات جدی هم در مورد جنگ علیه داعش بگیرد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان