تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۶
فریده غیرت وکیل پایه‌یک دادگستری در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

باید مدعی العموم علیه اسیدپاشی اعلام جرم کنند

یک وکیل دادگستری تاکید کرد که مجازات متهمان اسیدپاشی نباید جنبه فردی داشته باشد و بلکه باید جنبه عمومی پیدا کند و مدعی العموم علیه اسیدپاشی اعلام جرم کنند.
رویداد۲۴یک وکیل دادگستری تاکید کرد که مجازات متهمان اسیدپاشی نباید جنبه فردی داشته باشد و بلکه باید جنبه عمومی پیدا کند و مدعی العموم علیه اسیدپاشی اعلام جرم کنند.

هر از چند گاهی خبر اسیدپاشی در کشور منتشر می‌شود که به دنبال آن، داستان اسیدپاشی، جزییات ماجرا و قصاص متهم نیز مطرح می‌شود.

همچنین پس از دستگیری متهمان اسیدپاشی، آن‌ها از انگیزه خود برای این جنایت شوم صحبت می‌کنند؛ یکی شنیدن خبر رد در خواستگاری را دلیل این جنایت می‌خواند! دیگری انتقام پدرشوهر از عروس به خاطر طلاق از پسرش هم به‌عنوان یکی دیگر از انگیزه‌های اسیدپاشی مطرح‌شده! همچنین تصور اشتباه درباره مزاحمت تلفنی برای همسر اسیدپاش و عوامل متعدد دیگری هم در به وجود آمدن این اتفاق نقش داشته است.

انگیزه‌هایی که به‌راحتی باعث می‌شود فرد به خود اجازه دهد تا به‌صورت یک نفر اسید بپاشد وزندگی او را به تباهی بکشاند.

خریدوفروش در فضای مجازی

در پرونده‌های اسیدپاشی‌ که اخیراً در رسانه‌ها منتشرشده است، متهمان این پرونده‌ها خرید اسید را بسیار ساده عنوان کرده‌اند؛ هر شخصی با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی می‌تواند به هر نوع از مواد شیمیایی از یک تا ۱۰۰ هزار لیتر دسترسی پیدا کند و اشخاصی که این مواد را در فضای مجازی به فروش می‌رسانند، فاقد مکان و آدرس هستند و با یک تلفن همراه یا تلفن ثابت تحت عنوان یک شرکت جعلی همه نوع مواد شیمیایی را به فروش می‌رسانند.

مقامات امنیتی باید بیشتر در جریان اسیدپاشی باشند

فریده غیرت وکیل پایه‌یک دادگستری در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به این نکته که از آغاز سال 96 چندین مورد اسیدپاشی اعلام‌شده است که تعدادی از آن‌ها بر اساس نزاع و دعواهای خانوادگی بوده است، گفت: موضوع اسیدپاشی برای همه ما دردآور و رنج‌آور است و خواست همه ما این است که برای افرادی که مرتکب به اسیدپاشی می‌شوند باید مجازاتی را در نظر بگیرند که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در جامعه نباشیم.

وی ادامه داد: درخواست مجازات برای این‌گونه افراد خواست همه افراد جامعه است قویاً می‌خواهیم که با این افراد مقابله شود تا جلوی ارتکاب به این رفتارهای نابهنجار در جامعه گرفته شود.

غیرت در پاسخ به این سؤال که به نظر شما رسانه‌ها در ارتباط با معضل اسیدپاشی چقدر می‌توانند تأثیرگذار باشند، اظهار کرد: نقش رسانه‌ها آگاه کردن مردم است و اصحاب رسانه نباید فقط خبر را به‌عنوان تیتر اسیدپاشی در صفحات مجازی و روزنامه‌ها منتشر کنند، بلکه باید به مردم اطلاع‌رسانی کنند و همچنین باید به مقامات آگاهی‌های لازم را بدهند تا جلوی این فجایع گرفته شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مقامات امنیتی و مقاماتی که حافظ نظام و امنیت جامعه هستند باید بیشتر در جریان این اتفاقات باشند تا در آینده کمتر شاهد این‌گونه اخبار دردآور باشیم.

غیرت در رابطه با نحوه برخورد با اسیدپاشان گفت: اصلاً مجازات متهمان اسیدپاشی نباید جنبه فردی داشته باشد و بلکه مجازات‌ آنها باید جنبه عمومی پیدا کند و باید این امر را به دست مقامات دولتی و دستگاه‌های قضایی سپرده شود تا در مقام مدعی العموم علیه اسیدپاشی اعلام جرم کنند.

وی به افرادی که در جامعه اسید تهیه می‌کنند، اشاره‌ای کرد و گفت: متأسفانه قانونی برای کسی که اسید تهیه می‌کند وجود ندارد و باید مقامات امنیتی به این‌گونه مسائل بیشتر توجه داشته باشند. همان‌گونه که این مقامات خریدوفروش اسلحه را تحت کنترل دارند، خریدوفروش اسید را هم باید بیشتر تحت کنترل داشته باشند.

این وکیل پایه‌یک دادگستری در خاتمه گفت: باید جلوی خریدوفروش جزئی و غیر صنعتی اسیدهای خطرناک که در حال حاضر بسیار ساده و به‌راحتی انجام می‌شود گرفته شود این در حالی است که در حال حاضر بابت خرید این ماده خطرناک، خریداران آن مبلغ بسیار ناچیزی پرداخت می‌کنند و با خرید چند لیتر اسید به هدف شوم خود می‌رسند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان