تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۶

تاثیر آلودگی هوا بر سلول های خورشیدی

این مطالعه که نخستین مطالعه از نوع خود است، نشان می دهد ذرات آلاینده موجود در هوا و تجمع آنها در سلول های خورشیدی، خروجی انرژی ناشی از نور خورشید را در برخی قسمت های جهان بیش از 25 درصد کاهش می دهد.

رویداد۲۴-این مطالعه که نخستین مطالعه از نوع خود است، نشان می دهد ذرات آلاینده موجود در هوا و تجمع آنها در سلول های خورشیدی، خروجی انرژی ناشی از نور خورشید را در برخی قسمت های جهان بیش از 25 درصد کاهش می دهد. 

 
 بر اساس نتایج این مطالعه که در شماره 23 ژوئن مجله Environmental Science & Technology Letters منتشر شده است، بیشترین آسیب وارده به تولید انرژی خورشیدی بر اثر آلودگی هوا در کشورهای چین، هند و شبه جزیره عربستان مشاهده می شود.
در این مطالعه محققان موسسه فناوری Gandhinagar در هند با همکاری محققان دانشگاه 'ویسکانسین' در مدیسون آمریکا، کاهش میزان تولید انرژی پنل های خورشیدی را در طول زمان که کثیف می شدند، اندازه گرفتند.
این اطلاعات نشان داد، کارایی پنل های خورشیدی پس از هر بار تمیز شدن 50 درصد افزایش می یافت.
محققان همچنین با تجزیه و تحلیل نمونه دوده موجود بر پنل های خورشیدی متوجه شدند 92 درصد آنها گرد و غبار است و کسر باقی مانده متشکل از آلاینده های کربن و یون ناشی از فعالیت انسان است.
درحالیکه میزان آلاینده های ناشی از فعالیت انسان ممکن است اندک به نظر رسد اما این مطالعه نشان داد ذرات انسان ساز در قیاس با گرد و غبارهای طبیعی بطور موثرتری مانع جذب نور می شوند. این موضوع نشان می دهد مشارکت انسان در کاهش میزان تولید انرژی بسیار بیشتر از گرد و غبار است.
از سوی دیگر محققان خاطر نشان کردند ذرات آلاینده ناشی از فعالیت انسان کوچک و چسبناک است و تمیز کردن آنها را بسیار دشوارتر می کند.

منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان