تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۰ تير ۱۳۹۶
محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

شهرداری درباره مزایده تبلیغات مترو شفاف‎سازی کند/ برای انتخاب شهردار آینده اختلاف‌نظری وجود ندارد

عضو شورای شهر تهران در رابطه با مزایده تبلیغات محیطی در مترو گفت: با توجه به نگرانی‌های جامعه در این مورد حق شهروندان تهرانی است که بدانند برای این مزایده چه کسانی تصمیم گرفته بودند و چه کسانی هم برگزارکننده آن بودند و شهرداری باید در این رابطه توضیح دهد.
شهرداری درباره با مزایده تبلیغات مترو شفاف‎سازی کند/ برای انتخاب شهردار آینده اختلاف‌نظری وجود ندارد

رویداد۲۴عضو شورای شهر تهران در رابطه با مزایده تبلیغات محیطی در مترو گفت: با توجه به نگرانی‌های جامعه در این مورد حق شهروندان تهرانی است که بدانند برای این مزایده چه کسانی تصمیم گرفته بودند و چه کسانی هم برگزارکننده آن بودند و شهرداری باید در این رابطه شفاف سازی کند.

ماجرای مزایده تبلیغات محیطی در مترو که به نظر می‌رسید با اطلاعیه شرکت مترو و خبر عزل مدیر متخلف پایان گرفته است، با نامه‌ای از سوی مدیرعامل قبلی مترو، محمد سعیدی بار دیگر موردتوجه قرار گرفت. او در این نامه خطاب شهردار تهران اطلاعیه پیشین را کذب خوانده و شواهدی در این مورد ارائه داده است، او همچنین ادعا کرده پسر یکی از اعضای فعلی شورای شهر با اسم مستعار این مزایده را مدیریت کرده است.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر تهران که پیش‌ازاین در شورا نسبت به این موضوع واکنش نشان داده بود در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: اطلاعیه مدیر سابق مترو نشان از برخی تصمیمات مغایر با قوانین در شهرداری را دارد و قطعاً در اولین جلسه شورای چهارم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و در جریان پیگیری این موضوع از مسئولان خواهیم خواست که در صحن شورا بیایند و شفاف‌سازی کنند.

او با اشاره به جلسه‌ای که برای شفاف‌سازی در این زمینه برگزار خواهد شد، افزود: همچنین تلاش خواهیم کرد که در این جلسه آقای سعیدی مدیرعامل سابق مترو هم حضورداشته باشد تا بتواند توضیحات تکمیلی خود را ارائه دهد. البته موضوع تشکیل جلسه در این مورد به هیئت‌رئیسه شورا مربوط می‌شود.

 به گفته سالاری، با توجه به نگرانی‌های جامعه در این مورد حق شهروندان تهرانی است که بدانند برای این مزایده چه کسانی تصمیم گرفته بودند و چه کسانی هم برگزارکننده آن بودند و شهرداری باید در این رابطه شفاف سازی کند.

او با طرح این موضوع توضیح داد: این مزایده در جریانی مغایر با قوانین موجود در حال برگزاری بود که ما در شورا این موضوع را مطرح کردیم و موجب پیگیری شهرداری شد، البته سهم شبکه‌های اجتماعی در ایجاد حساسیت نسبت به این موضوع هم قابل‌توجه بود. بعدازاین پیگیری‌ها شهرداری اعلام کرد که یکی از متولیان این امر با تصمیم شخصی و بدون اطلاع مدیریت شرکت اقدام به انتشار اطلاعیه در خصوص واگذاری یکجای فضاهای تبلیغاتی کرده و شهرداری هم با مدیر میانی در این زمینه برخورد کرده است.

این منتخب شورای پنجم شهر تهران ادامه داد: اما در حال حاضر درباره موضوع‌های طرح‌شده در این اطلاعیه نمی‌توان قضاوت کرد و در جلسه‌ای اعضای شورای شهر خصوصاً کمیسیون حمل‌ونقل و همچنین ما در کمیسیون عمران و شهرسازی به آن رسیدگی خواهیم کرد.

سالاری درباره ادعای حضور پسر یکی از اعضای شورای شهر تهران، در این مزایده افزود: علاوه بر این در این اطلاعیه ادعایی درباره حضور پسر یکی از اعضای شورای شهر به میان آمده که لازم است در این مورد هم آقای سعیدی شفاف‌سازی کنند و صراحتاً اعلام کند منظورش چه کسی بوده و بررسی شود این ادعا تا چه حدی درست است. به نظر می‌رسد این حق مسلم مردم است که درباره این اظهارنظرها شفاف صحبت شود و زمان آن رسیده که مسئولان شهرداری از کلی‌گویی‌های خود اجتناب کنند.

تعامل با شورا، موضوع اصلی میثاق نامه شهردار آینده

سالاری در ادامه با اشاره به اختلافات بین شورا و شهرداری افزود: متأسفانه مدلی که بین شورا و شهرداری در حال حاضر حاکم است با مفاد قانون 21 شوراها و شهرداران که اختیارات شوراها را تبیین کرده است هماهنگی ندارد و در این مدل وظایف نظارتی شورا محقق نمی‌شود.

او در ادامه افزایش اختیارات نظارتی شورا را یکی از راه‌حل‌های این موضوع دانست و گفت: یکی از اولویت‌های لایحه مدیریت شهری که در کمیسیون کلان‌شهرها در دولت روزهای آخر خود را سپری می‌کند این است که اختیارات شورا به‌خصوص در حوزه نظارتی افزایش دهد.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی درباره اصلاح قوانین مربوط به روابط شورا و شهرداری تأکید کرد: تجربه نشان داده است که مشکلات شهری در تهران بسیار پیچیده است و اگر همین چند سال را هم در نظر بگیریم می‌بینیم که مشکلات زیادی بر اساس ناهنجاری در این سازمان بوده است؛ اما اعضای شورا می‌توانند فقط به‌صورت مستقیم به شهردار تذکر دهند که بعدازآن باید سؤال کنند و درنتیجه به استیضاح شهردار می‌انجامد، این روند باعث می‌شود که کارآمدی نهادها در حوزه نظارتی زیر سؤال رود.

سالاری در ادامه افزود: لذا یکی از اولویت‌ها این است که تحقق مدیریت یکپارچه محقق شود. برای حل این ضعف در این حوزه انتظار داریم مناسبات بین شورا و شهرداری شبیه به مناسبات مجلس و دولت باشد، یعنی به‌صورت تخصصی درباره هرکدام از بخش‌های شهرداری از مدیران مخصوص آن سؤال شود؛ که این موجب ثبات مدیریتی و پاسخگویی حوزه‌های تخصصی می‌شود.

او ادامه داد: این دغدغه باعث شده منتخبین در تدوین ویژگی‌های مربوط به شهرداری یکی از آن‌ها را موضوع تعامل شهردار با شورا قرار دهد. به همین منظور پیشنهاد تدوین میثاق نامه‌ای برای گزینه‌های نهایی شهرداری داده‌شده است که در آن در حوزه‌های نظارتی شهردار و منتخبین تعامل میان شورا و شهرداری پیش‌بینی‌ شده است.

عضو شورای شهر تهران همچنین اضافه کرد: این تعامل می‌تواند برای انتخاب تیم مدیریتی شهردار هم صورت گیرد. البته این به این مفهوم نیست که بخواهیم تیم مدیریتی شهرداری بر اساس نظر شورا انتخاب شود، ولی مدیران شهرداری که نقش مؤثری در مدیریت شهر دارند قاعدتاً باید با شاخص‌های 21 نفر عضو منتخب شورا هماهنگی داشته باشند.

فضای همدلی در شورای پنجم بی‌نظیر است

منتخب شورای پنجم شهر تهران درباره روند انتخاب شهردار ادامه داد: فکر می‌کنم منتخبین اختلاف‌نظر زیادی برای انتخاب شهردار ندارند و تصمیم این است که 7 نفر که ویژگی‌ها و توانمندی‌های لازم رادارند به ارائه خدمات خود بپردازند.

محمد سالاری همچنین با اشاره به تعویق انتخاب شهردار افزود: پیش‌بینی من این است که فضای همدلی و همراهی در شورای شهر پنجم آن‌قدر زیاد است که امکان اینکه طی این دوهفته‌ای که انتخاب شهردار به تعویق افتاد روی گزینه‌های نهایی توافق کنیم کم نیست.

او با تأکید بر اولویت در نظر گرفتن مصالح مردم گفت: منتخبین می‌دانند که مصالح فردی و گروهی و حزبی را باید کنار گذاشته و بیشترین توجه خود را روی مصالح شهروندان متمرکز کنند. در همین راستا می‌توان گفت یکی از دلایل تعویق انتخاب شهردار این بوده که در روزهای آینده روی گزینه‌های نهایی شهرداری توافق کنیم.
نظرات شما
پیشخوان