تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۲۱ تير ۱۳۹۶
افشین محمدی، استاد دانشگاه و کارشناس رسانه در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

یکی از الزامات کابینه بعدی، تغییر کامل تیم اطلاع‌رسانی دولت است

یک استاد دانشگاه و کارشناس رسانه با تأکید بر ضرورت تغییر تیم اطلاع‌رسانی دولت گفت: یکی از الزامات کابینه بعدی روحانی این است که تیم اطلاع‌رسانی دولت به‌صورت کامل تغییر کند. البته آقای روحانی هم در مصاحبه‌های اخیر خود به‌صورت تلویحی به این موضوع اشاره کردند و گفتند که سیستم اطلاع‌رسانی دولت باید تقویت شود.
یکی از الزامات کابینه بعدی، تغییر کامل تیم اطلاع‌رسانی دولت است

رویداد۲۴یک استاد دانشگاه و کارشناس رسانه با تأکید بر ضرورت تغییر تیم اطلاع‌رسانی دولت گفت: یکی از الزامات کابینه بعدی روحانی این است که تیم اطلاع‌رسانی دولت به‌صورت کامل تغییر کند. البته آقای روحانی هم در مصاحبه‌های اخیر خود به‌صورت تلویحی به این موضوع اشاره کردند و گفتند که سیستم اطلاع‌رسانی دولت باید تقویت شود.

عملکرد ضعیف تیم اطلاع‌رسانی دولت در دوره گذشته باعث به وجود آمدن انتقاداتی به دولت در این مورد شده بود، این عملکرد ضعیف در تیم اطلاع‌رسانی دولت باعث شد که دستاوردهای دولت یازدهم به‌خوبی به مردم منتقل نشود و تصویر درستی در چهار سال گذشته از عملکرد دولت تا انتخابات ریاست جمهوری شکل نگیرد.

 این در حالی است که آیت‌الله هاشمی در آخرین ماه‌های حیاتش با انتقاد از تیم اطلاع‌رسانی دولت گفته بود: متأسفانه به خاطر عدم همکاری صداوسیما، دولت نتوانست برای مردم توضیح دهد، ضمن اینکه تیم اطلاع‌رسانی دولت هم ضعیف است و در حدّ اقدامات و دستاوردهای دولت نیست. باوجود همه این انتقادات، ضرورت تغییر در تیم اطلاع‌رسانی دولت که از جریان رقیب انتخاب‌شده‌اند احساس می‌شود.

با این حال تیم اطلاع‎رسانی دولت با عملکرد ناامید کننده‎اش در چهار سال گذشته هیچ امیدی به ماندن در کابینه بعدی ندارد این روزها برای ماندن دست به ابتکار تازه زده است و آن از میدان به در کردن یاران نزدیک روحانی است.

بر همین اساس در روزهای گذشته اعضای این تیم به واسطه رسانه‎هایی که در اختیار دارند مدعی خارج شدن صالحی امیری از فهرست کابینه دولت دوازدهم شدند.

این در حالی است که هفته گذشته رویداد۲۴ به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که رضا صالحی امیری وزیر موفق فرهنگ و ارشاد اسلامی با تصمیم حسن روحانی برای تقویت دولت در حوزه دفتر ریاست جمهوری و به دنبال آن تیم اطلاع رسانی، بیش از پیش به صندلی ریاست دفتر رئیس جمهور در چهار سال آینده نزدیک شده است.

بر همین اساس به نظر می رسد که تیم اطلاع رسانی کنونی دولت که کنار گذاشتن محمد نهاوندیان از ریاست دفتر رئیس جمهور و به دنبال آن مدیران و معاونان منتصب شده از سوی او را قطعی می داند برای تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور با هدف حذف نزدیکانش و یارانش که در چهارسال گذشته بر خلاف نهاوندیان و منصوبانش به ویژه در مجموعه اطلاع رسانی دولت از مدیران گیوه ور کشیده به تعبیر رئیس جمهور بودند به فضاسازی رسانه‌ای روی آورده است.
   
در همین حال افشین محمدی، استاد علوم ارتباطات و دانشگاه و کارشناس رسانه در گفت‌وگو با رویداد۲۴، درباره عملکرد رسانه‌ای دولت یازدهم گفت: در دوره اول ریاست جمهوری آقای روحانی تیم رسانه‌ای دولت خوب عمل نکرد که دلایل مختلفی داشت.

او با اشاره به اصلاح‌طلب و اعتدالی نبودن افرادی که در رأس این تیم قرار داشتند افزود: خاستگاه فعلی تیم اطلاع‌رسانی دولت که توسط رئیس دفتر رئیس‌جمهور انتخاب‌شده بود با خاستگاه برنده انتخابات متفاوت بود و حتی افرادی در رأس آن‌ها از تیم رقیبان آقای روحانی جای گرفته بودند؛ به‌عبارت‌دیگر شخصیت‌هایی که این مسئولیت را برعهده‌گرفته بودند به‌هیچ‌عنوان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا نیستند.

محمدی در ادامه گفت: در وهله دوم علاوه بر اینکه خاستگاهشان با اعتدال و اصلاح‌طلبی سازگار نبود به بهانه حضور در دولت درصدد دفاع از آن برنیامدند و به‌هیچ‌وجه عملکرد قابل قبولی نداشتند؛ بنابراین دستاوردهای دولت توسط دولت به گوش مردم نرسید و شاهد این بودیم که رسانه‌های نزدیک به جریان دولت بدون چشمداشت برای دولت تبلیغ می‌کردند؛ و این در حالی بود که تیم اطلاع‌رسانی دولت باوجود داشتن منافع و اینکه وظیفه حمایت از دولت را داشتند به بهانه دولتی بودن سکوت کرده بودند و در بزنگاه‌های حساس به میدان نیامدند.

او همچنین بابیان اینکه در انتخابات که بزنگاه ویژه‌ای برای دولت بود هم شاهد عملکرد مثبت این بخش از دولت نبودیم اضافه کرد: حتی تیم اطلاع‌رسانی دولت در موقعیت حساسی مثل انتخابات ریاست جمهوری هم به بهانه اینکه سمت دولتی دارند، دستاوردهای دولت را آن‌طور که لازم بود به اطلاع مردم نرساندند و بنابراین نتیجه این عملکرد این بود که شخص رئیس‌جمهور به‌تنهایی یا گاهی تعدادی از وزیران کابینه به دفاع از دولت در برابر هجمه‌های واردشده می‌پرداختند.

محمدی با تأکید بر ضرورت تغییر تیم اطلاع‌رسانی دولت گفت: یکی از الزامات کابینه بعدی روحانی این است که تیم اطلاع‌رسانی دولت به‌صورت کامل تغییر کند. البته آقای روحانی هم در مصاحبه‌های اخیر خود به‌صورت تلویحی به این موضوع اشاره کردند و گفتند که سیستم اطلاع‌رسانی دولت باید تقویت شود.

او در ادامه با اشاره به انتظار مردم از ریاست جمهوری در دولت دوازدهم افزود: از طرف دیگر با توجه به اینکه دوره آخر ریاست جمهوری آقای روحانی است مردم انتظار دارند در این دوره نتیجه رأی خود را ببینند، بنابراین اگر دولت بخواهد با همان روال گذشته تیم اطلاع‌رسانی خود ادامه دهد ممکن است در به دست آوردن رضایت عمومی شکست بخورد چون نتایج بسیاری از دستاوردها برای مردم قابل‌لمس نیست و به همین علت نیاز است که تیم اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای دولت آن‌ها را برجسته کند.

محمدی در همین مورد توضیح داد: برای مثال دولت گذشته دستاوردهای بسیاری داشت که توسط مردم دیده نشده بود و مردم در دوران انتخابات متوجه این دستاوردها شدند. همه این‌ها به این دلیل بود که تیم اطلاع‌رسانی دولت جایگاه خود را پیدا نکرده بود و اصلاً معلوم نبود که کجا ایستاده است؟ همچنین سکوت آن‌ها در برابر هجمه‌ها و انتقادات مربوط به دولت هم نشانه ضعف و همراه نبودن این تیم با دولت بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان