تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۲ تير ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ درباره نگارش نامه جامعه روحانیت مبارز خطاب به رئیس‌جمهور

سهم‌خواهی از دولت به اسم انتقاد از «روحانی»

جامعه روحانیت مبارز با نگارش نامه ای به حسن روحانی از یک سو خواستار تشکیل دولت فراجناحی شدند و از سوی دیگر از آنچه اظهارات حساسبت برانگیز رئیس جمهور خوانده شده انتقاد کرد؛ انتقادی که بی‎توجه به حمله‎ها و هجمه‎های شکست‎خوردهای انتخابات علیه منتخب اکثریت مردم ایران بوده است و به نوعی رنگ و بوی حمایت از آن اقدامات دارد که همین امر در آستانه تشکیل کابینه نشان از تلاش برای اعمال فشار به رئیس جمهور برای کسب سهمیه در دولت آینده دارد.
سهم‌خواهی از دولت به اسم انتقاد از «روحانی»

رویداد۲۴جامعه روحانیت مبارز با نگارش نامه‌ای به حسن روحانی از یک سو خواستار تشکیل دولت فراجناحی شد و از سوی دیگر از آنچه اظهارات حساسبت برانگیز رئیس‌جمهور خوانده شده انتقاد کرد؛ انتقادی که بی‎توجه به حمله‎ها و هجمه‎های شکست‎خوردهای انتخابات علیه منتخب اکثریت مردم ایران بوده است و به نوعی رنگ و بوی حمایت از آن اقدامات دارد که همین امر در آستانه تشکیل کابینه نشان از تلاش برای اعمال فشار به رئیس جمهور برای کسب سهمیه در دولت آینده دارد. 

اصولگرایان دریک سال منتهی به انتخابات مدام تبلیغ کرده بودندکه «روحانی کاری نکرده است» و آن‌قدر این موضوع را برجسته کردند که خودشان هم باورشان شده بود روحانی در طول چهار سال هیچ دستاورد و عملکرد قابل دفاعی ندارد و با همین رویکرد وارد انتخابات شدند.

پس از پایان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری کشور و شکست نامزد اصولگرایان از حسن روحانی روند تخریب از سوی اصولگراهای تندرو همچنان ادامه یافت. 

علیرضا زاکانی، از حامیان ابراهیم رئیسی که خود نیز برای مقام ریاست جمهوری ثبت‌نام به عمل‌آورده بود؛ اما صلاحیتش مورد تائید قرار نگرفت در پیام تبریک کنایه‌آمیزی به روحانی گفت: «علی‌رغم همه بداخلاقی و خلاف‌گویی‌های آقای روحانی و همفکرانش در ایام تبلیغات و تخلفات صورت گرفته توسط مسئولین دولتی قبل و در حین برگزاری انتخابات - تا جایی که شائبه مهندسی آراء را در ذهن‌ها متبادر می‌ساخت و اعتراضات را برمی‌انگیخت - با پایان انتخابات و سیر قانونی آن، باید به جناب آقای روحانی تبریک گفت و اعلام نمود که رقابت انتخاباتی پایان‌یافته و فصل کار و تلاش برای ساختن ایران اسلامی آغازشده است.»

علاوه بر این توهین و اعمال فشار از همه سو به حسن روحانی رو به افزایش نهاد و خبرسازترین آن در روز قدس روی داد. درحالی‌که مردم روزه‌دار تهران فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین به خیابان‌ها آمده‌ بودند، فردی که بلندگو به دست داشت در مراسم خطاب به مردم می‌گوید روحانی می‌گوید و مردم پاسخ می‌دهند مرگ بر آمریکا، مجری سپس گفت: «آن روحانی را نگفتم روحانیت را گفتم. کسانی که می‌گویند شعار مرگ و این حرف‌ها باید جمع شود لباس زنانه بپوشند از مملکت بروند.»

این در حالی است که عده‌ای نیز در اطراف رئیس‌جمهور حلقه‌زده بودند و علیه او شعارهایی چون مرگ بر منافق، مرگ بر آخوند آمریکایی و "روحانی بنی‌صدر پیوندتان مبارک!" سر دادند.

از طرف دیگر باگذشت تنها چند روز از این اتفاق در روز عید فطر، میثم مطیعی از مداحان کشور که پای ثابت برنامه‌های تبلیغاتی ابراهیم رئیسی بوده، شعری را با اشاره به افراد نشسته در صف اول نماز که مسئولان دولتی و غیردولتی بودند، خواند و برجام را به شکل توهین‌آمیزی موردنقد قرارداد. پس‌ازاینکه نسبت به قرائت این اشعار اعتراضاتی صورت گرفت، صداوسیما در برنامه خبری بیست و سی واکنش‌ها به اشعار مداح فوق را " حاشیه‌سازی" و طرح " مسائل فرعی" به‌جای امور اصلی کشور دانست.

بااین‌حال خبرگزاری تسنیم طی مصاحبه با دو عضو جامعه روحانیت مبارز خبر از نگارش نامه‌ای داده است که در آن از رئیس‌جمهور به خاطر حاشیه‌سازی‌ها توسط او و بیان اظهاراتی که سبب تشویش اذهان عمومی شود، گله کرده‌اند. البته بنا بوده تا به دیدار رئیس‌جمهور بروند و تقاضاهای خود را چهره به چهره مطرح کنند که درنهایت به نامه اکتفا شده است.

محمد رهبر، از اعضای جامعه روحانیت مبارز در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با این نامه توضیح داد که «اجماع جامعه روحانیت مبارز بر این بود که باید تذکراتی به آقای رئیس‌جمهور با توجه به شرایط حاضر در کشور و مشکلاتی که مردم‌دارند، داده شود تا نسبت به این مسائل بیشتر بیندیشد.»

وی در همین گفت‌وگو در خصوص درخواست جامعه روحانیت مبارز از روحانی با تأکید بر اینکه هدف از نامه اصلاح بهتر کارها است، می‌گوید: «برخی از موضع‌گیری‌ها روحانی در مورد 2030، سپاه و فرمایشات مقام رهبری خوب نبود و رئیس‌جمهور باید این‌ها را تعدیل کند. به‌خصوص در رابطه با فرمایشات رهبری و مواضعی که رهبر معظم دارند با تمام‌قد باید در خدمت آن باشد نباید ذره‌ای زاویه به وجود آید.»

در حالی محمد رهبر چنین به واکنش‌های رئیس‌جمهور نقد دارد که تخریب‌کنندگان حسن روحانی در این دو ماه 24 میلیون رأی او را نادیده گرفته‌اند و در بدترین شکل خود آن را به نمایش گذارده‌اند. در این مدت آنان نه‌تنها مورد بازخواست از سوی قوه قضائیه قرار نگرفته‌اند، بلکه اعضای جامعه روحانیت مبارز نیز در نامه خود هیچ اشاره‌ای به آن‌ها نکرده‌اند و تنها سخنانی را که از سوی رئیس‌جمهور نمی‌پسندند را مطرح ساختند و آن را عامل اختلاف در کشور دانسته‌اند و باوجودآنکه توهین‌کنندگان کاملاً شناخته‌شده هستند، محمد رهبر با تأکید بر اینکه جامعه روحانیت درصدد نیست این قضیه را فردی نگاه کند و به افراد کاری ندارد، آنان را دارنده ماسک به خصوصی بر چهره می‌داند که متاثرازبعضی حرکت‌های افراد مشکوک هستند.

اما مهم‌ترین مسئله‌ای که در این نامه به چشم می‌خورد و بارها از سوی دیگر اصولگرایان مورداشاره قرار گرفت تشکیل دولتی فراجناحی و تأثیر نپذیرفتن از برخی جریان‌های مشکوک بوده است. پیش‌ازاین نامه و بلافاصله پس از اعلام نتیجه انتخابات سعید جلیلی خبر از تشکیل دولت در سایه داد و پس‌ازآن بارها حامیان ابراهیم رئیسی از روحانی برای تشکیل کابینه خواسته‌اند که 16 میلیون رأی مخالف به خود را هم در نظر داشته باشد و حتی محسن کوهکن پیشنهاد داده است که محمدرضا باهنر به‌جای اسحاق جهانگیری برای مقام معاون اولی معرفی شود.

محمد رهبر نیز ضمن اشاره به این مطلب که هدف از نگارش نامه ایجاد چالش نیست و برای بهتر کار کردن دولت دست به این کار زده‌شده است، مطرح کرد که: «اگر بین ما وحدت، انسجام و همدلی به وجود آید، دشمنان اجازه طرح برخی حرف‌ها را به خود نمی‌دهند؛ بنابراین باید به اصول نظام، خط ولایت، مصالح ملت و فراجناحی و تأثیر نپذیرفتن از برخی جریان‌های مشکوک پایبند بود و دولتی شایسته‌سالار تشکیل داد.»

از زمانی که انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسیده کارشناسان براین اعتقاد هستند که چهار سال آینده برای دولت روحانی سخت خواهد بود زیرا منتقدان از هیچ کمکی برای سخت‌تر شدن آن کوتاهی نخواهند کرد، بنابراین به نظر می‌رسد کارهایی که این روزها علیه رئیس‌جمهور شاهد هستیم دارای پیام مهمی است که چیزی جز حضور یک یا چند نماینده از بین 16 میلیون رأی‌دهنده به رقیب انتخاباتی روحانی نیست که اگر چنین نشود تا آخر چهار سال دوم حسن روحانی در پاستور در بر همین پاشنه خواهد چرخید.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان