تاریخ انتشار: ۲۲:۲۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۶
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

باید عبور از پوپولیسم را جشن بگیریم/جهانگیری و شریعتمداری وفادار‌ترین افراد به روحانی هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر از من بخواهند در حلقه‌های وفادار‌ترین افراد به آقای روحانی کسی را نام ببرم، می‌توانم به آقایان جهانگیری و شریعتمداری اشاره کنم.

رویداد۲۴-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر از من بخواهند در حلقه‌های وفادار‌ترین افراد به آقای روحانی کسی را نام ببرم، می‌توانم به آقایان جهانگیری و شریعتمداری اشاره کنم.سیدرضا صالحی امیری در نشست صمیمانه ستاد خبری و مجازی ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفت: احساس ما این است که اصحاب رسانه سرمایه‌های ما هستند و اگر ما قصوری داریم فکر و احساس شما بزرگ است.

او ادامه داد: یکی از دلایل توفیقات ما در انتخابات شخص آقای شریعتمداری است. من اطلاع دارم ایشان در سخت‌ترین شرایط و با انبوهی از فشار‌ها، سختی‌ها را تحمل کردند و به ستاد نیز این مسائل را منتقل نکردند تا آقای روحانی بی‌دغدغه به فعالیت بپردازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر از من بخواهند در حلقه‌های وفادار‌ترین افراد به آقای روحانی کسی را نام ببرم، می‌توانم به آقایان جهانگیری و شریعتمداری اشاره کنم.

صالحی امیری در تشریخ دلایل پیروزی روحانی در انتخابات اظهار داشت: اولین دلیل پیروزی آقای روحانی، فضای مشارکتی انتخاباتی مدنظر رهبری بود و ما توانستیم از این فضا و بستر استفاده لازم را بکنیم. بی‌تردید در این باره ما مدیون مقام معظم رهبری هستیم. دلیل دوم، وجود گفتمانی است که مردم به آن همدلی و هم‌نوایی نشان دادند. این گفتمان، فراگفتمانی است که تکامل‌یافته و در تداوم گفتمان‌های سازندگی و اصلاحات است.

او با بیان اینکه اکنون که در حال استقرار دولت هستیم تبیین این گفتمان برای مردم ضروری است، تصریح کرد: اخلاق، قانون‌گرایی، آزادی، مردم‌سالاری، گفت‌وگوی ملی، منافع ملی، مصالح ملی و... از فاکتورهای این گفتمان هستند. از مسائل دیگر، عبور از پوپولیسم است. جامعه ایران برای توسعه و رسیدن به قله کمال باید از پوپولیسم عبور کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برای رسیدن به توسعه نیازمند گسترش آگاهی هستیم، خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ ما به سمت جامعه آگاهانه حرکت کردیم. اگر ما تحلیل محتوایی کنیم می‌توانیم وعده‌های آقای روحانی و وعده‌های رقبای ایشان را طبقه‌بندی کنیم. اگر ما جامعه آگاهی نبودیم مردم باید به آن وعده‌ها رای می‌دادند.

صالحی امیری با بیان اینکه در جامعه پوپولیستی منافع ملی جایگاهی ندارد، ابراز داشت: اگر پوپولیسم در ایران بود آن پیر زن ویلچر به دست، آن میوه‌فروش، آن کارگر به آقای روحانی رای نمی‌داد. باید عبور از پوپولیسم را جشن بگیریم. مهم این است که در انتخابات زبان تفاهم و همنوایی میان روحانی و جامعه شکل گرفته بود. رای به روحانی به دلیل اعتماد به آقای روحانی است.

او با بیان اینکه باید سرمایه‌ها را حفظ کنیم، عنوان کرد: مهم‌ترین کار ما باید حفظ سرمایه‌های اجتماعی ایجاد شده در این مدت باشد. سرمایه‌ اجتماعی از سرمایه‌های بانک‌ها و ذخیره بانک‌ها مهم‌تر است. در جامعه‌ای که سرمایه اجتماعی نباشد جامعه دچار انزوا و خمودگی، بی‌اخلاقی و انزوا می‌شود اما در جامعه‌ای که سرمایه اجتماعی باشد اخلاق‌گرایی، اعتماد و قانون‌گرایی ایجاد می‌شود. وقتی من فضای مشهد را دیدم از آن فضا مبهوت شدم. این اعتماد و سرمایه، بزرگ‌ترین سرمایه ماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: عامل دیگر پیروزی روحانی، همگرایی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی بود. دیدیم که آقایان خاتمی، ناطق نوری و سیدحسن خمینی به میدان آمدند. روح آقای هاشمی نیز در این انتخابات حضور داشتند.

صالحی امیری با بیان اینکه یک عامل دیگر پیروزی روحانی جنبش رسانه‌ای بود، یادآور شد: روزی حدود سه میلیون اطلاعات در جامعه شکل می‌گیرد و بستر بزرگ گردش اطلاعات در رسانه‌ها موجب پیروزی روحانی شد. یکی از عوامل پیروزی افراد، شنیده شدن صدای کاندیداهاست. شما اصحاب رسانه‌ها، این پیام را به افکارعمومی منتقل کردید و از این منظر، یکی از عوامل پیروزی روحانی شما خبرنگاران هستید.

او با تاکید بر اینکه هر فرد در این انتخابات یک رسانه بود، بیان کرد: ۴۷ میلیون گوشی هوشمند در این انتخابات رسانه بودند و علیرغم نداشتن صدا و سیما، بزرگ‌ترین رسانه را داشتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یک عامل دیگر پیروزی روحانی ترس بازگشت به گذشته بود، گفت: ترس از گذشته، ترس از تحقیر، ترس از جنگ، ترس از تحریم و... موجب به میدان آمدن افراد شد.

صالحی امیری اجماع اصلاح طلبان، اصولگرایان، نیروهای معتدل و کارگزاران نظام را عامل مهم دیگری در این انتخابات برشمرد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان