تاریخ انتشار: ۲۰:۴۲ - ۲۵ تير ۱۳۹۶
ترکان در دیدار با تعدادی از دبیران استانها و روسای کانونهای حزب اعتدال و توسعه :

پدیده "معجزه ری" عامل موثر در پیروزی روحانی بود / حزب اعتدال و توسعه به یک حزب تا انتخابات تبدیل شده است

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: اتفاقات اخیری که در داخل حزب رخ داد، اتفاقاتی نپخته و از نوع تصمیم گیری ها و لجبازی های کودکانه بود و حل این قبیل مشکلات نیازمند گفتگویی اساسی است. بارها در درون حزب پدیده هایی روی داده است که در مورد آن حتی سخنی به میان نیامده است و گفتگویی شکل نگرفته است.
رویداد۲۴- پیروزی دوباره روحانی و تکرارتدبیر و امید بهانه ای شد تا اعضای حزب اعتدال و توسعه با عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و مشاور رئیس جمهور دیدار کنند.

اکبر ترکان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، در نشست صمیمانه با اعضاء کانون ها و دبیران حزب اعتدال و توسعه به زمینه های پیروزی قاطع روحانی و رای حداکثری جامعه ایرانی و اقشار مردم اشاره کرد، گفت:

یکی از عوامل مهم جهت تحلیل مسائل سیاسی امروزجامعه ؛ ضرورت آگاهی کامل از تاریخ 200 سال اخیر جامعه ایران است. به عبارت ساده تر، اگر کسی تاریخ 200 سال اخیر ایران را با جزئیاتی جامع نداند، در حقیقت آن شخص حتی با وجود آگاهی های سیاسی ؛ ناکام در تحلیل "سیاسی جامعه کنونی خویش" است.ترکان در ادامه به لزوم آگاهی از تحولات جامعه ایران اشاره و خاطر نشان کرد:این مبحث حتی در حوزه اقتصاد نیز صدق می کند. زیرا کسی که آگاهی کامل از انقلاب صنعتی و تمام موضوعات پیرامون و مرتبط با آن را نداشته باشد، به هیچ عنوان نمی تواند تحلیل گر ماهری در حوزه "اقتصاد" باشد. ما باید تاریخ تغییرات انقلاب صنعتی، تاریخ صنعتی شدن انواع کشورها را بدانیم و آگاهی داشتن از این مباحث، نیاز به مطالعه هرچه بیشتر را دارد. روزانه حجم عظیمی از روزنامه ها و مجله ها در خصوص همین مسائل منتشر می شود. اگر اندک زمانی از روزمان را صرف مطالعه این رسانه ها با وجود دشواری های مطالعه کنیم، توان و قدرت بررسی مسائل سیاسی و اقتصادی خود مان بالاتر می رود.

 

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه به لزوم مطالعه و تحقیق اشاره کرد و گفت:

تنها نیاز جامعه ما مطالعه است. فرد فرد جامعه احتیاج به دانستن چگونگی وقوع جنگ جهانی اول و دوم را دارد، نیاز به آگاهی داشتن از چگونگی شکل گیری انقلاب مشروطه و پارلمان ملی را که اولین پارلمان در سطح خاورمیانه بود، دارد. اگر مطالعه اقتصادی و سیاسی و تاریخی گذشته وجود نداشته باشد، طی وقفه ای که در این بین می افتد، دیگر توانی برای بررسی مسائل روز دنیا و حتی کشور وجود نخواهد بود به عنوان مثال بررسی اجلاس ریاض و سفر ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ملزم به آگاهی عمیقی از گذشته را داراست. همین موضوع نداشتن مطالعه و یا فاصله انداختن بین یادگیری و مطالعه ضربه هولناکی را بر پیکر جامعه و ساختارش وارد می کند. طی این یک ماه اخیر کسی پیدا نشده است که درباره مسله روز خاورمیانه که مربوط به ریاض است نظریه ای ارائه دهد و یا حتی به تشریح و بررسی این موضوع بپردازد.

 

بهتر است که قبول کنیم سواد یکی از نیازهای اساسی انسان است. بسیاری از بزرگان حزب اعتدال و توسعه کشور، نیز در خصوص بررسی و تشریح این قبیل مسائل عاجزند و نمی توانند پاسخگوی بدنه حزب باشند.

عضو ارشد حزب اعتدال و توسعه کشور تصریح کرد: نیاز مطالعه گذشته در دنیای امروز کاربرد بسیاری دارد که از کوچکترین نمونه های آن می توان به دوباره شکل گیری انواع بحران های به اشکال و الفاظ گوناگون در دنیای امروز بیان کرد. به عنوان مثال اگر شخصی از چگونگی ملی شدن صنعت نفت اطلاعات جامع و کافی نداشته باشد، نمی تواند پدیده های دنیای امروز همانند پدیده ریاض را بررسی و تشریح کند

 

.

اکبر ترکان به رفتار جامعه ایران در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت:

در انتخابات ریاست جمهوری نیز همین اتفاق افتاد. عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه به تحولات پس از انتخابات ریاست جمهوری در حزب اعتدال و توسعه اشاره کرد و گفت : تمامی انسان ها، سرشار از خصلت های استکباری و طاغوتی هستند و اگر اندکی به منیت فرد و ارزش های شخصی وی تعرض گردد، تنها حکم صادره برای شخص معترض نابودی است. حال نابودی متفاوت است. می تواند سطحی باشد یا عمیق! همین تغییرات اخیر در داخل حزب نیز مشهود است چرا که اعضای درون حزب ظرفیت انتقاد از یکدیگر را ندارند و بجای آن که با همکاری و همراهی در جهت توسعه هرچه بیشتر حزب بکوشند، سعی در پایین آوردن یکدیگر دارند.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: باید شرایطی فراهم شود که  تمامی صحبت ها از جانب تک تک اعضای حزب مطرح شود تا همه ی اعضا با یکدیگر  گفتگو کنند و تمامی صحبت ها و نظری ها جلا پیدا کند و در نهایت به "نظریه حزبی" تبدیل گردد. یکی از راه های پیدایش نظریه ها این است که نظریه ها، بحث ها و گفتگو ها در درون تمامی کانونهای حزبی و مراکز استان های حزب  شکل گیرد و درصورت تعامل با یکدیگر و در رسانه ها تکمیل گردد ، یعنی یک نظریه اول در استان ها مطرح گردد تا به شورای مرکزی راه پیدا کند و درصورت تایید شورای مرکزی تبدیل به "نظریه ای حزبی" می گردد.بازهم در صورت تایید توسط شورای مرکزی، این نظریه ها به صورت تکامل یافته در سایر استان ها مورد بررسی قرار می گیرند. این پروسه پیچیده در صورت تایید تمامی گروه ها بازهم نیاز به تایید و مشورت کنگره حزب را دارد.

 

مهندس ترکان به شرایط کنونی حزب اعتدال و توسعه اشاره و یادآور شد:

جو درونی حزب نیز باید به گونه ای باشد که اگر شخصی مخالف گفته ها و نظریات من نوعی باشد، سریع در مقابل مخالفتش جبهه نگیریم و از نظریات او و سایر همکاران استفاده نماییم نه این که اختلاف ایجاد کنیم و خواستار بیرون کردن عده ای از این اعضای مخالف نظر خودم باشیم.

 

****عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد:

اتفاقات اخیری که در داخل حزب رخ داد، اتفاقاتی نپخته و از نوع تصمیم گیری ها و لجبازی های کودکانه بود و حل این قبیل مشکلات نیازمند گفتگویی اساسی است. بارها در درون حزب پدیده هایی روی داده است که در مورد آن حتی سخنی به میان نیامده است و گفتگویی شکل نگرفته است.

 

بازهم تکرار می کنم که در صورتی نظریه ای تایید می شود که مرکز استانها  و کانونها و شورای مرکزی و کنگره حزب پس از بررسی های گوناگون و مکرر آن را تایید کنند. تفاوت نظریه های حزبی و نظریه های فردی نیز در این است که ابتدا از یک نظریه سیاسی آغاز و پس از طی کردن پروسه طولانی اش تایید می شود . به صورت دائم و مکرر این نظریات باید بررسی و به روزرسانی شود. این مسئله ملزم به داشتن آمار دقیق و گام به گام از بررسی های مکرر توسط نشریه های درون حزب  می باشد ( که می تواند به صورت الکترونیکی نیز باشد).

 

ترکان ضمن اشاره به اهمیت سخنرانی بیان کرد: سخنرانی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. یک سخنرانی علمی تک تک کلماتش حائز اهمیت است.  مرحوم علامه جعفری  برای سخنرانی خود ماه ها وقت می گذاشت و در نهایت پس از اتمام سخنرانی وی، به قدری مطالب جامع و باارزش بود که کتابی ارزشمند راجع به موضوع مرتبط با سخنرانی را می توان نوشت و آن را انتشار داد.سخنرانی باید به قدری دارای بار علمی باشد که فرد سخنران تمام هم و غمش چگونگی بیان موضوع باشد و ماه ها تمام انرژی و وقت خود را صرف سخنرانیش بکند نه همانند برخی از روحانیون حاضر در جامعه که کماکان چندین متن سخرانی را نزد خود دارند و درهرمکان و زمانی می توانند از آن مطلب استفاده کنند.

 

مشاور رئیس جمهور در ادامه به تحولات منطقه در روزهای اخیر پس از آزاد سازی موصل اشاره کردو و گفت: چندی است که ما با پدیده ای بسیار ارزشمند به نام موصل رو به رو هستیم که این پدیده نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورهای خاورمیانه حائز اهمیت است. بد نیست از دفاتر سیاسی بخواهیم تا در این خصوص گزارشی را ارائه دهند و این پدیده را که به عنوان یکی از پدیده های منحصر به فرد قرن ثبت محسوب می شود تحلیل کند.

در رابطه با تشریح این پدیده می توان به بزرگان این پدیده همانند سردار سلیمانی گفتگو کرد. همانطور که سردار سلیمانی در این باره گفت: این اتفاق، پدیده ای بود که بشرییت به آن فائق آمد و تنها بحث عراق، شیعه و سنی نیست بلکه مبحث مذکور این است که  راه کجی در دنیای امروز ورود پیدا کرده است که چهره اسلام را کدر و زشت کرده است و عراق و سایر کشورهای مربوطه نیز همانند ایران جمع شده اند و با این پدیده که باعث مکدر شدن چهره اسلام در اذهان عموم است مبارزه می کنند. واقعا جای شگفتی است که دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه از این موضوع ارزشمند به سادگی عبور کرد و هیچ گونه بررسی و تحلیلی در این باره انجام نداد.

 

اکبر ترکان، مشاور ریاست جمهوری در ادامه سخنانش به شرایط منطقه خلیج فارس و اهمیت آن در روابط خارجی و منطقه ای کشور پرداخت و در انتقاد به عدم واکنش حزب اعتدال و توسعه به اعضای این حزب گفت:

 

همچنین مسئله قطر مسئله ساده ای نیست که از کنار آن گذر کردیم. 55 کشور اسلامی با حضور ترامپ در ریاض جمع شدند و کوشیدند که جهت گیری عربی_ صهیونیستی را تبدیل به جهت گیری شیعی_سنی کنند تا بدین وسیله اسرائیل را از دستور کار بیرون بیاندازند و مبحث جنجال برانگیز تازه ای را وارد دنیای امروز کنند. خوشبختانه با به وجود آمدن جنجال بین دو کشور قطر و عربستان این طرح فعلا به فراموشی سپرده شد. در این خصوص نیز هیچ تحلیل و بررسی و حتی گزارشی در حزب اعتدال و توسعه کشور تهیه نشد.

 

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه افزود: در مورد مبحث های زنده دنیا، روزانه بالغ بر 200 نشریه در دنیا به چاپ می رسد و خواندن تعداد اندکی از آنها نه تنها چیزی از ارزش های ما کم نمی کند، بلکه به کمالات ما نیز می افزاید. همچنین به این مقالات به ما می فهماند که علاوه بر مسائل جامعه خود و همچنین حزب، مسائل دیگری نیز وجود دارد که حزب اعتدال وظیفه تشریح آنها را دارد. شورای مرکزی حزب نیز باید در این مسائل ورود کند تا در کشور ما با ارتقای یادگیری مواجه باشیم.خواسته من از خوانندگان این مطالب نیز این است که چکیده ای از این مقاله ها را تهیه و آن را در اختیار همکاران خود قرار دهند.

وی درخصوص گمانه زنی های موجود درباره حزب اعتدال و توسعه که گفته می شود تاریخ مصرف این حزب از این انتخابات تا انتخابات بعدی است, گفت: متاسفانه این موضوع تاحدودی واقعیت دارد. تعداد جلسات اندکی که در شورای مرکزی حزب تشکیل میشود و متاسفانه این جلسات پویا و زنده نیست.

 همچنین ساز و کارهای موجود و پیشنهادی برای حزب وجود ندارد. مهمتر اینکه در این حزب در خصوص اشتباهات اعضای حزب  گفتگو نمی شود تا راه حلی برای برطرف کردن آن مشکل وضع شود.اگر اختلاف نظری با اصلاح طلبان حزب وجود دارد که البته این اختلاف نظر با همه و در همه شرایط موجود است اما این اختلاف نظر به منظور مقابله با اصلاح طلبان نیست.

عضو ارشد حزب اعتدال و توسعه در خصوص "پدیده معجزه ری" تصریح کرد: پدیده "معجزه ری"  و حضور پرنگ مردم در حمایت از دکتر روحانی , پدیده ای عجیب است که دست ما برای تشریح آن بسیار باز است. تمامی قشر روستانشینان کشور "نه بزرگی" به وعده ازدیاد یارانه با وجود مشکلات معیشتی خود گفتند. این پدیده اتفاقی بزرگ و البته شگفت انگیز برای تمامی عموم مردم و بزرگان کشور را در بر داشت.

منبع: دیده بان ایران
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان