تاریخ انتشار: ۲۱:۴۴ - ۲۶ تير ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
محمدعلی نیکتا در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

حمایت از تولید و اشتغال در حرف اتفاق نمی‌افتد / قانونی برای بالا بردن کیفیت نداریم

شرکت تولیدی «آرین ایمن سیکلت مهر قم» با سابقه بیش از 10 سال جزو معدودترین و بزرگترین تولیدکنندگان کلاه ایمنی راکبان موتورسیکلت است. این شرکت تولیدی توانسته کلاه‌هایی با کیفیت بالا و استاندارد مناسب تولید کند.
رویداد۲۴- مینا قدرتی- شرکت تولیدی «آرین ایمن سیکلت مهر قم» با سابقه بیش از 10 سال جزو معدودترین و بزرگترین تولیدکنندگان کلاه ایمنی راکبان موتورسیکلت است. این شرکت تولیدی توانسته کلاه‌هایی با کیفیت بالا و استاندارد مناسب تولید کند. این شرکت در سال 84 با نام «جهان پلیمر» شروع به فعالیت کرد و در سال 94 واحد جدیدی با نام «آرین ایمن سیکلت مهر قم» با هدف ایجاد تولید باکیفیت‌تر و به روزتر تاسیس شد. با محمدعلی نیکتا مدیر کنترل کیفیت این شرکت به گفتگو نشستیم. او از مشکلات این روزهای تولیدکنندگان می گوید.
محمدعلی نیکتا مدیر کنترل کیفیت شرکت تولیدی «آرین ایمن سیکلت مهر قم» گفت: ظرفیت تولید این شرکت با دستگاه‌های جدیدی که دارد، روزانه بین 2 تا 3 هزار کلاه می‌تواند باشد، اما متاسفانه با مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد، نمی‌توانند تولید بالاتری داشته باشند، چرا که حمایت از تولید به نحو احسن انجام نمی‌گیرد. همان طور که می‌دانید صنعت کشور با مشکلاتی روبه‌رو است و یکی از مشکلاتی که همه تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، عدم نقدینگی کافی است.
نیکتا افزود: در سال‌های نه چندان دور وام‌هایی که به بخش صنعت تعلق می‌گرفت، وام های بسیار خوبی بود، چرا که وام‌ها بهره کمی داشتند و اقساط بلند مدت برای آنها در نظر گرفته می شد؛ همین نقدینگی در صنعت باعث رشد می‌شود، اما متاسفانه امروزه در بخش صنعت نقدینگی بسیار کم است و همین باعث شده است تا همه تولیدکنندگان با مشکلات جدی مواحه شوند. در سال 96 سازمان صنعت، معدن و تجارت برای تولیدکننگان وام در نظر گرفت که تولیدکنندکان در سامانه «بهین یاب» ثیت نام می‌کنند و به بانک‌ها معرفی می‌شوند و وام می‌گیرند، اما چند نکته وجود دارد: این وام چگونه پرداخت می شود؟ 1- سرمایه در گردش و 2- طرح توسعه واحد تولیدی. بازپرداخت وام سرمایه در گردش یکساله است و سقف آن ظاهراً یک میلیارد تومان است، خب ببینید اقساط این وام با سود 18 درصد، ماهی حدود 100 تا 140 میلیون تومان می‌شود، یک تولیدکننده در شرایط اقتصادی فعلی که در پرداخت حقوق کارگر خودش هم مانده است، چطور باید این قسط را پرداخت کند؟ دومین تسهیلات هم که «طرح توسعه واحد تولیدی» است، بانک‌ها از اعطای آن خودداری می‌کنند، چرا که این وام بازپرداخت پنج ساله دارد. بانک ها دوست دارند وام یکساله را پرداخت کنند تا زودتر تمام شود. در صورتی که حتی همان وام پنج ساله که واحدهای تولیدی درخواست می‌کنند، به نوعی ریسک است چرا که بازپرداخت آن بستگی به شرایط اقتصادی در آن پنج سال دارد. تولید ملی و حمایت از اشتغال نباید تنها در حرف باشد، باید به آن عمل هم شود و یکی از این راه‌ها پرداخت وام‌های کم بهره به تولیدکنندگان است. اگر این حمایت نشود، تولیدکنندگان همه ورشکست می‌شوند. نبود نقدینگی یعنی سرمایه کافی برای حضور در بازار نیست، چون تولیدکننده باید هزینه کند، تولید کند و سپس به فروش برساند، پس اگر سرمایه‌ای نباشد که تولید را ثبت کند، کالایی هم نیست که به فروش برود.

کیفیت در صنعت
این فعال صنعتی گفت: تولیدکننده باید فکرش آزاد باشد تا بتواند به پویایی محصول و رشد و کیفیت آن فکر کند. بنده به عنوان یکی از اعضای انجمن مدیران کنترل کیفیت استان قم می‌گویم که کیفیت هنوز در کشور ما جا نیفتاده است. ما باید در بخش تولید روی کیفیت کار کنیم، اصلاً این موضوع در کشور مطرح نیست، اصلاً ما قانونی با عنوان بالا بردن کیفیت نداریم. اصلاً در مجلس ما بحث کیفیت مطرح نیست. مگر می‌شود یک کشور بدون کیفیت تولید، فقط بخواهد به بالا بردن تولید بپردازد؟! ما باید کیفیت کالاهایمان را با کاالاهای خارجی یکسان کنیم، اگر در تولید همه محصولات نتوانیم کیفیتمان را به حد استاندارد جهانی برسانیم، جایی در بازارهای جهانی نخواهیم داشت.
نیکتا از رکود بازار به عنوان دومین مشکل تولیدکنندگان نام می‌برد و می‌گوید: رکود بازار پاشنه آشیل صنعت شده است یعنی اوضاع اقتصادی ما خراب است و قدرت خرید مردم پایین آمده و کسی هزینه‌ای نمی‌کند و وقتی کسی کالایی خریداری نکند، محصول تولیدکننده روی دستش می‌ماند، حالا یا در بازار یا در انبارهایش. برای مثال ما الان با عمده فروش‌ها و تولیدکنندگان موتورسیکلت کار می‌کنیم، تولیدکنندگان موتورسیکلت موظفند که روی هر دستگاه موتورسیکلت که به فروش می‌رسانند، یک کلاه ایمنی هدیه بدهند، اما وقتی که تولید موتورسیکلت و فروش آن کم شده است، بنابراین مصرف کلاه ایمنی هم کم می‌شود.
محمدعلی نیکتا می‌گوید: معضل دیگری که ما با آن روبه رو هستیم، عدم فرهنگسازی خوب در کشور است، یعنی اینکه مردم هنوز به این نقطه نرسیده‌اند که باید برای حفظ جان و سلامتی‌شان همیشه هنگام استفاده از موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده کنند. همان طور که می‌دانید عامل بسیاری از مرگ و میرهای کشورمان تصادفات است. در کشور ما سالانه تعداد زیادی از افراد بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، آسیب‌های وسایل نقلیه موتوری هم بیشتر از وسایل نقلیه دیگر است. راننده موتورسیکلت و سرنشینانش حتما باید از کلاه ایمنی استفاده کنند، فرهنگ‌سازی‌های خوبی در این راه انجام شد اما باید فرهنگ‌سازی بسیار عمیق‌تر و کارآمدتر باشد.
نیکتا در آخر یادآور شد: ما امیدواریم که امسال دولت با کمک‌هایی که به بخش صنعت از طریق اعطای تسهیلات می‌تواند انجام دهد، راه را برای تولید باز کند و قانون‌های سختی که جلوی راه تولیدکنندگان قرار دارد را اصلاح کند. یکی از موانع، مالیات است که به تولیدکنندگان بسیار فشار می‌آورد. امیدوارم در دولت دوازدهم شاهد حمایت‌های بیشتر و روزافزون از تولید باشیم. حمایت از تولید و اشتغال در حرف اتفاق نمی‌افتد، واقعا باید با پشتوانه و با برنامه انجام شود. انشالله به زودی شاهد فعالیت مجدد واحدهای تولیدی تعطیل باشیم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
دكتر مومن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
0
0
بله واقعا درسته و شرايط اصلا مناسب براي توليدكنندگان نيست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان