تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۲۸ تير ۱۳۹۶
علی تاجرنیا در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دوسوم کابینه نیاز به تغییر دارد/ جابجایی مهره‎ها انتظارات را برآورده نمی‎کند

علی تاجر نیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تأکید کرد: وزرا باید به لحاظ جدیت، پشتکار، حضور درصحنه و در حوزه استحکام مواضع و کوشش در جهت پیاده کردن برنامه‌ها و مطالبات مردم درزمینهٔ کاری خود تمام تلاششان را به کاربندند و وزارت و مسئولیت آن را به‌عنوان بخشی از رزومه خود تلقی نکنند. متأسفانه بخشی از افرادی که در دولت اول بودند انگیزه لازم برای پیگیری خواست‌ها و مطالبات مردم نداشتند و حداقل در دولت دوم روحانی باید یک تغییر بالای دوسوم به وجود آید تا دولتی کارآمد و باانگیزه‌ایجاد شود.
رویداد۲۴-علی تاجر نیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تأکید کرد: وزرا باید به لحاظ جدیت، پشتکار، حضور درصحنه و در حوزه استحکام مواضع و کوشش در جهت پیاده کردن برنامه‌ها و مطالبات مردم درزمینهٔ کاری خود تمام تلاششان را به کاربندند و وزارت و مسئولیت آن را به‌عنوان بخشی از رزومه خود تلقی نکنند. متأسفانه بخشی از افرادی که در دولت اول بودند انگیزه لازم برای پیگیری خواست‌ها و مطالبات مردم نداشتند و حداقل در دولت دوم روحانی باید یک تغییر بالای دوسوم به وجود آید تا دولتی کارآمد و باانگیزه‌ایجاد شود.

مردادماه، رئیس‌جمهور باید همراه با مراسم تحلیف لیست 18 نفرِ وزاری پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کند. دولت اول روحانی دارای ایراداتی بود که بارها موردنقد قرار گرفت، اما رئیس‌جمهورحاضربه اعمال تغییر در آن نشد، سخنان او در زمان تبلیغات انتخاباتی نشان از این داشت که او تمام نقدها را شنیده و حتی بخش‌هایی از آن‌ها را باور دارد.

«سن کابینه بعدی جوان‌تر می‌شود» جمله‌ای از حسن روحانی در برنامه انتخاباتی خود بود که نشان از این دارد او به مهم‌ترین نقد دولت یازدهم پی برده و تصمیم دارد در کابینه دولت دوازدهم این مهم را مدنظر قرار دهد.

البته میانگین سنی اعضای کابینه تنها ایراد وارد به دولت یازدهم نبود یکی از موارد بسیار مهم همراه نبودن و دغدغه‌های متفاوت برخی از و زار با رئیس‌جمهور بود. این مسئله بارها از سوی رسانه‌ها موردنقد قرار گرفت و در روز رأی‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری ثابت شد که این نقدها بی‌ربط مطرح نشده بود، حسن روحانی نیز در سخنرانی خود پس از برگزاری انتخابات مطرح کرد که «برخی وزرا در دولت یازدهم گیوه‌ها را ورنکشیده بودند» بنابراین برای داشتن کابینه‌ای چالاک و مؤثر تنها جوان بودن آن کفایت نمی‌کند بلکه همگام و همفکر بودن با رئیس هیئت دولت بسیار حائز اهمیت است.

شکی وجود ندارد که روحانی عزم خود برای ترمیم کابینه جزم کرده است و درصدد نیست تا مانند سال 92 محافظه‌کارانه وارد میدان شود. شاید در آن دوره به دلیل در اکثریت قرار داشتن نمایندگان منتقد دولت در مجلس نیاز بود تا بخشی از کابینه را باب میل خود نچیند اما در این دوره با توجه به ترکیب اکثریت – اقلیت مجلس روحانی می‌تواند کابینه‌ای باب میل خود و بر اساس نیاز جامعه و توانایی‌ها واقعی افراد معرفی کند که انتظار هم از او همین است.

علی تاجر نیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با انتظارات از دولت آینده روحانی گفت: با توجه به اینکه حسن روحانی در یک دوره چهارساله مدیریت کلان را در کشور تجربه کرده و با موانع و مشکلاتی در این زمینه روبرو شده که شاید در دور اول پیش‌بینی نمی‌کرد و از طرفی فضای مجلس نسبت به دوره گذشته شرایط مساعدتری دارد، انتظار می‌رود وزرای دولت آینده یک آیینه تمام نمایی از شخص رئیس‌جمهور باشند.

وی در ادامه اضافه کرد: وزرا باید به لحاظ جدیت، پشتکار، حضور درصحنه و در حوزه استحکام مواضع و کوشش در جهت پیاده کردن برنامه‌ها و مطالبات مردم درزمینهٔ کاری خود تمام تلاششان را به کاربندند و وزارت و مسئولیت آن را به‌عنوان بخشی از رزومه خود تلقی نکنند. متأسفانه بخشی از افرادی که در دولت اول بودند انگیزه لازم برای پیگیری خواست‌ها و مطالبات مردم نداشتند بنابراین حداقل در دولت دوم روحانی باید یک تغییر بالای دوسوم به وجود آید تا دولتی کارآمد و باانگیزه‌ایجاد شود.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره جوان‌گرایی و همراه بودن وزرا با رئیس‌جمهوری در کابینه‌ آینده اظهار داشت: تحقق وعده‌های آقای روحانی نشان‌دهنده اعتقاد و پیگیری وزرا برای عملی شدن خواسته‌های مردم در عرصه‌های مختلف است. به‌عنوان فردی که نسبت به موفقیت دولت روحانی جدیت دارم وبر این اعتقاد هستیم که عملکرد دولت روحانی در شکل‌گیری دولت آینده بسیار مؤثر است، بنابراین برای محقق شدن وعده‌ها، آقای روحانی بیش ازهر چیز باید از اطرافیان خود آغاز کند.

تاجر نیا در ادامه افزود: در دولت یازدهم پاشنه آشیل دولت روحانی کسانی بودند که حلقه اول ایشان محسوب می‌شدند ولی متأسفانه انگیزه‌ای جدی برای پیگیری خواست‌ها و مطالبات نداشتند؛ بنابراین جابه‌جایی مهره‌ها انتظارات مردم را برآورده نمی‌کند. اینکه فردی از یک مسئولیتی داخل نهاد در فلان وزارتخانه مشغول به کار شود و فرد دیگری از وزارتخانه به آن مجموعه برگردد، رافع مشکلات نیست. این افراد اگر توان و انگیزه داشتند در آن مجموعه‌ای که مسئول بودند، موثرواقع می‌شدند.

وی در این رابطه یادآور شد: اخباری شنیده می‌شود در مورد جابه‌جایی برخی افراد در دولت که این برای حل مشکلات کفایت نخواهد کرد، باید تغییرات گسترده‌تر و درعین‌حال باانگیزه بیشتری صورت گیرد. مردم بعد از گذشت چهل سال توقع دارند که یک بخش دیگری از مدیران میانی وارد عرصه شوند. متأسفم از اینکه بگویم میانگین دولت آقای روحانی و چهره‌های آن همان افرادی هستند که در دولت مرحوم بازرگان و مهندس موسوی حضور داشتند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همین خصوص تأکید کرد: موضوع مورداشاره نشان می‌دهد که ما به‌نوعی سکون و رکود در ساختار جمهوری اسلامی مبتلا شده‌ایم درحالی‌که دارای افراد بالیاقتی در بخش مدیریتی هستیم که باید به آن‌ها اعتماد شود. متأسفانه نسل اول انقلاب که زحمات زیادی هم کشیدند، به‌شدت نسبت به مجموعه‌های دیگر خود بی‌اعتماد هستند. در نسل دوم کسانی هستند که سنین آن‌ها به 50 سال نزدیک می‌شود، اما هیچ‌گاه مورد آزمایش جدی قرار نگرفتند. جوانانی که عمرشان از مرز 35 سال گذر کرده است و تجربه‌های ستون مدیران پایینی هم نداشتند، این سبب می‌شود ساختار نظام برای آینده با چالش جدی روبرو شود.

تاجر نیا در ادامه توضیح داد: به‌عنوان یک شهروند از آقای روحانی درخواست بهره از جوانان در دولت آینده رادارم. درصورتی‌که کابینه بازهم با مدیران سالخورده شکل گیرد در سطح معاونت وزرا هم همین اتفاق خواهد افتاد، به عبارتی دیگر وزیر 70 ساله، معاونین 70 ساله انتخاب می‌کند و آن‌ها هم معاونین 50-60 را به کار خواهند گرفت. باید این تغییر از رأس سیستم مدیریت کشور شروع شود و اگر اعتماد صورت گیرد پاسخ مثبتی دریافت خواهد شد.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با اشاره به بهره‌برداری دولت احمدی‌نژاد از جوانان تصریح کرد: در دولت احمدی‌نژاد به شکل نامناسبی از جوانان استفاده شد و همین امر یک مقدار بی‌اعتمادی در بین مجموعه افراد متنفذ نظام نسبت به بدنه جوان‌های اجرایی کشور ایجاد کرد. نیاز است تا با حضور جوانان شایسته و چهره‌های کارآمد ذهنیت منفی در این رابطه پاک شود و امیدوارم با توجه به سخنان بسیار پیشروانه و جذاب روحانی برای جوانان استفاده از آنان محقق شود تا بعد از تشکیل کابینه موجی از نشاط و شادابی را در جامعه مشاهده کنیم.

وی درباره حضور زنان در کابینه آتی روحانی اظهار داشت: واقعیت این است که به‌صورت تاریخی در کشور ما به زنان ظلم شده و امروز موظف به یک نوع تغییر مثبت نسبت به آنان هستیم. نیازی نیست براین مسئله که درصورتی‌که عادلانه بودن شرایط در کشور امروز بخش زیادی از مدیران رده‌بالا زن بودند، تأکید شود، واقعیت این است به دلیل روی ندادن این اتفاق درگذشته به آن نیازمند هستیم و شرایط هم نشان داده زمانی که در بخش‌هایی از تک‌چهره‌های زنان استفاده‌شده است این افراد بسیار خوش درخشیدند و همین مسائل باعث می‌شود تا فکر کنیم باید فرصت بیشتر و بهتری در اختیار زنان قرارگیرد و از این تصمیم پشیمان نخواهیم شد.

نظرات شما
پیشخوان