تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۹ تير ۱۳۹۶

کویت؛ محافظه‌کار در اظهارنظر نسبت به ایران و تحت فشار از سوی عربستان

با انتشار خبر غیررسمی کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی در کویت در خلال بحران منطقه به نظر می‌رسد به زودی کویت چاره‌ای جز موضع‌گیری رسمی در رقابت‌های منطقه‌ای میان ایران و عربستان ندارد.

رویداد۲۴-با انتشار خبر غیررسمی کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی در کویت در خلال بحران منطقه به نظر می‌رسد به زودی کویت چاره‌ای جز موضع‌گیری رسمی در رقابت‌های منطقه‌ای میان ایران و عربستان ندارد.رسانه‌های عربی از کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی و بسته شدن دفتر رایزن فرهنگی ایران در کویت خبر داده‌اند. 

این درحالی است که رایزنی فرهنگی کشورمان دو سال پیش عملا بسته شده و آخرین رایزن ایران در این کشور نیز‌‌ همان موقع به ایران بازگشته است. 

از طرفی خبر کاهش تعداد دیپلمات‌ها هنوز مورد تایید رسانه‌ها و مقامات کویت قرار نگرفته است. 

با وجود برخی شایعات، درحالیکه رسانه‌های عربی که مدعی مهلت ۴۸ ساعته کویت به ایران برای کاهش تعداد دیپلمات‌ها به چهار تن بودند اما نه وزارت خارجه و نه رسانه‌های رسمی کویت هنوز هیچ مهر تاییدی برای این شایعات نزده‌اند. 

برخی کاهش تعداد دیپلمات‌ها را به ایجاد تعادل میان تعداد دیپلمات‌های کویت در ایران و همتایان آن‌ها در کویت نسبت می‌دهند. گفتنی است سفارت کویت در ایران تنها دو دیپلمات دارد. 

با این حال رسانه‌های عربی عمدتا بر ادعای دیگری مبنی بر ارتباط فرار ۱۴ زندانی شیعه کویت از طریق قایق‌های پرسرعت به ایران و برنامه‌ریزی آنها جهت حمله به کویت پافشاری می‌کنند. 

خبرگزاری گلف نیوز در گزارشی اوایل هفته مدعی شده بود چند زندانی که به جرم ایجاد شبکه ارتباطی با ایران و حزب الله به حبس ابد و حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند به ایران گریخته‌اند. 

این احکام در دادگاه تجدید نظر برای متهمان ابلاغ شد در حالی که در دادگاه قبلی حکم تبرئه این افراد صادر شده بود. 

جالب اینجاست که ادعای فرار چند زندانی به ایران نیز از سوی وزارت خارجه و رسانه‌های کویتی تایید نشد و وزارت کشور کویت نیز در پاسخ به گلف نیوز از اظهارنظر در این خصوص سر باز زده بود. 

 انتشار خبر به شکل درز از سوی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی کویت از سویی نشانگر محافظه‌کاری کویت برای اظهارنظر در مورد ایران و از سویی دیگر فشار رقبای منطقه‌ای ایران از جمله عربستان سعودی به این کشور برای موضع گیری در مقابل کشورمان است. 

کویت نقش میانجی میان قطر و عربستان در بحران اخیر منطقه که به محاصره قطر از سوی بلوک عربستان منجر شده است را دارد اما این میانجی‌گری تا امروز به جایی نرسیده است. 

فاکتورهای متعددی از نفوذ عربستان در کویت خبر می‌دهد. از جمله این فاکتور‌ها وجود ۲۰۰ هزار دوتابعیتی کویتی عربستانی در کویت و حضور این افراد در مناصب اجرایی و بالای حکومتی این کشور است. این جمعیت همواره در همه این سال‌ها نقش مهمی را در سیاست‌گذاری‌های کویت بازی کرده‌اند. 

فاکتور دیگر وجود میادین نفتی مشترک میان کویت و عربستان و توافق توقف تولید نفت در این میادین است. 

تولید نفت در میدان مشترک الخفجی که روزانه ۲۸۰ الی ۳۰۰ هزار بشکه نفت از آن استخراج می‌شد در ماه اکتبر سال ۲۰۱۴ از سوی طرف سعودی متوقف شد میدان نفتی الوفره که یک میدان مشترک دیگر میان این دو کشور است نیز از ماه می ‌۲۰۱۵ میلادی به دلیل موانع عملیاتی بسته شده است. دیوان محاسبات کویت با انتشار گزارشی اعلام کرده بود توقف فعالیت در میدان مشترک الخفجی تاکنون ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به کویت زیان مالی وارد کرده و هزینه سنگینی را از نظر مالی برای این کشور به همراه داشته است. 

از این مساله بازگشایی تولید و استخراج در این میادین بیش از اینکه برای عربستان که از منابع نفتی سرشاری برخوردار است مهم باشد برای کویت حیاتی است. اهمیت این میادین به اندازه‌ای برای کویت بالا بود که دو سال پیش وزیر نفت کویت که روابط نزدیکی با سعودی‌ها دارد در نامه‌ای محرمانه به همتای عربستانی خود از وضعیت توقف تولید در میادین مشترک شکایت کرده بود.

کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی بر فرض ایجاد تعادل میان تعداد کارکنان کویت در ایران نیز با توجه به تعداد اتباع ایرانی حاضر در این کشور و نیازهای آن‌ها به خدمات کنسولی و مقایسه این جمعیت با جمعیت کویتی‌های مقیم ایران قابل دفاع نیست. این در حالی است که سکوت رسانه‌های دولتی کویت در برابر انتشار این خبر به شکل درز اطلاعات نشان‌دهنده امر دیگری است. 

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه سعودی‌ها علی‌رغم رایزنی کشورهای منطقه و بین المللی برای پایان دادن به بحران قطر، قصد پایان دادن به محاصره دوحه را ندارند. گنجاندن درخواست قطع روابط دیپلماتیک دوحه با تهران در صدر فهرست درخواست‌های بلوک عربستان از قطر به عنوان پیش فرض پایان دادن به محاصره این کشور نقش ایران در همه تحولات منطقه را نشان می‌دهد. تحول اخیر در روابط ایران و کویت نیز بی‌ارتباط به رویکرد خصمانه عربستان در قبال ایران نخواهد بود.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان