تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۲۹ تير ۱۳۹۶

خرازی: آمریکایی‌ها به صراحت نگفته‌اند برجام را اجرا نمی‌کنند اما ...

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران را ناقض روح و متن برجام دانست.

رویداد۲۴-کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران را ناقض روح و متن برجام دانست. کمال خرازی که در جریان سفر یک‌روزه در لندن به سر می‌برد، گفت: آمریکایی‌ها به صراحت نگفته‌اند که ما برجام را اجرا نمی‌کنیم و از آن خارج می‌شویم، اما عملا کار‌هایی می‌کنند که در واقع جلوی اجرای برجام را بگیرند.

وی توضیح داد: اعضایی که امضا کننده این قرارداد هستند تعهد کردند کاری نکنند که اجرای برجام با مشکل روبه رو شود بنابراین باید حسن نیت خود در عمل نشان دهند، اما اقداماتی را که آمریکا انجام می‌دهد و تحریم‌هایی که می‌کند بخصوص تحریم‌های ثانوی که می‌تواند گریبان گیر کشور‌های دیگر شود و همچنین با اعمال فشار روی بانک‌های بزرگ اروپایی که بر اساس برجام بایستی روابط ما با آن‌ها تنظیم شود و آن‌ها بتوانند در جهت توسعه اقتصادی ایران مشارکت داشته باشند، سبب شده که بانک‌های یادشده به دلیل تنبیه‌هایی که آمریکا نسبت به آن‌ها اعمال می‌کند؛ نتوانند نقش خود را ایفا کنند.

خرازی ادامه داد: آمریکا در جهت بدعهدی‌های خود عملا اقداماتی می‌کند که برجام را با مشکل روبه رو کند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: اگرچه اروپایی‌ها به برجام متعهد و از آن حمایت می‌کنند، اما در عمل آن‌ها هم با مشکلاتی که آمریکا برایشان ایجاد کرده روبه رو هستند. این‌که سرانجام برجام چه خواهد شد بستگی به این دارد درهرصورت آمریکایی‌ها چه نقشی را می‌خواهند ایفا کنند و اگر از توافق برجام خارج شوند داستان جدیدی است و ایران هم حق دارد که از برجام خارج شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌های آمریکا نقض برجام به شمار می‌رود؟؛ گفت: قطعا تحریم‌های جدید آمریکا نقض روح برجام  و بعضا نقض متن برجام است. زمانی که اجرای برجام با مشکل روبه رو شود این خود نقض برجام محسوب می‌شود.

خرازی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون دولت جدید آمریکا، به‌رغم تهدید‌هایی که نسبت به پاره کردن برجام اظهار داشته، اقدامی صورت نداده و اینکه آیا همین مساله مؤید برحق بودن برجام نیست؟؛ گفت: برجام یک قرار بین‌المللی است و توسط شورای امنیت سازمان ملل تائید شده، عدم اجرای برجام، به هم زدن آن و خروج از برجام درواقع از نظر قانونی و به لحاظ حقوق بین‌الملل با دشواری‌هایی روبه رو است.

وی افزود: در داخل خود آمریکا هم اختلاف‌نظر وجود دارد و عده‌ای بشدت معتقدند برجام بایستی بماند و این در حالی است که اطرافیان ترامپ عقیده دارند که برجام بایستی مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

خرازی توضیح داد: دولت آمریکا هنوز منتظر مطالعاتی است که در ایالات متحده صورت می‌گیرد تا اینکه ریاست جمهوری این کشور نسبت به موقعیت و موضعش در قبال برجام تصمیم‌گیری کند.

وی در عین حال گفت برجام قابل‌ تجدید نظر نیست. برجام نتیجه مذاکرات بسیار طولانی بوده که بین ایران و گروه پنج به علاوه یک صورت گرفته؛ جنبه‌های مختلف این پدیده موردبررسی قرارگرفته و به همین لحاظ قابل‌تجدید نظر نیست.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان تاکید کرد: آمریکا بایستی تصمیمش را بگیرد که در برجام یا می‌ماند و به اجرای برجام کمک می‌کند یا از برجام خارج می‌شود که در آن صورت شرایط تغییر خواهد کرد.

وی همچنین به روابط ایران و انگلیس اشاره کرد و موضع لندن را نسبت به نقش ایران در منطقه نادرست عنوان کرد.

خرازی گفت: مواضعی که خانم «ترزا می» در بحرین و در جلسه شورای همکاری خلیج‌فارس گرفت مواضع نادرستی بود و طبیعتا موجب ناخرسندی همه ایرانیان را فراهم کرده است.

وی افزود: انگلیس به عربستان اسلحه می‌فروشد این درحالی است که آگاهند عربستان این تسلیحات را برای سرکوب مردم یمن به کار می‌برد و اکنون دو سالی است که آنجا را مرتب بمباران می‌کند.

خرازی یادآورشد: افکار عمومی مردم انگلیس با فروش سلاح مخالفند و اصولا نسبت به عربستان به‌عنوان پایگاه وهابی گری که پشتوانه اصلی گروه‌های تروریستی است، دیدگاه خوبی ندارند؛ ولی دولتشان در جهت منافع مالی و اقتصادی خود با علم به اینکه دولت ریاض در منطقه نقش منفی دارد، ارتباطاتش را حفظ کرده و در جهت فروش سلاح با آن‌ها همکاری دارد.

خرازی در ارزیابی سفرش به لندن گفت این سفر با دو هدف شرکت در کنفرانس علومی شناختی که سالانه برگزار می‌شود و امسال نیز در لندن برگزار خواهد شد و همچنین شرکت در موسسات تحقیقاتی برای تبیین مسائل ایران صورت گرفت.

وی افزود: روز چهارشنبه در پارلمان انگلیس در جلسه‌ای که در آنجا برخی از اعضای مجلس عوام و مجلس لرد‌ها حضور داشتند مسائل ایران را تبیین کردیم و بعدازظهر هم در اندیشکده چتم هاوس که یکی از موسسات تحقیقاتی برجسته انگلیسی به شمار می‌رود در مورد اینکه آیا ایران بی‌ثبات کننده منطقه است یا ثبات‌بخش، برای جمعی از اعضای چتم هاوس و کسانی که حضور داشتند سخنرانی کردم.

خرازی ادامه داد: این سخنرانی‌ها در تبیین مسائل ایران برای افرادی که مدت‌ها است ارتباط نزدیکی با موضوع‌های ایران نداشته می‌تواند مؤثر واقع شود و آن‌ها شناخت بهتری نسبت به مسائل ایران و نقشی که تهران در منطقه ایفا می‌کند، پیدا کنند.

وی همچنین گفت: برای شرکت در جلسات مشابه در پاریس شرکت خواهد کرد.

بر اساس برنامه اعلام‌شده، کمال خرازی امروز (پنجشنبه) لندن را به مقصد پاریس ترک می‌کند.

 

منبع: میزان
نظرات شما
پیشخوان