تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۳۱ تير ۱۳۹۶

شهرداری تهران جای آزمون و خطا نیست

مهدی شیخ*
این روز‌ها بحث انتخاب شهردار تهران نقل بسیاری از محافل شده است و نکته‌ای که در این بین اهمیت پیدا می‌کند این است که باید فردی توسط شورای شهر تهران انتخاب شود که سودای رییس جمهور شدن را نداشته باشد.

در دو دهه گذشته شاهد این پدیده بودیم که افرادی که سکان هدایت شهرداری تهران را بر عهده داشتند به دنبال سیاسی کاری و خودنمایی بودند و در ‌‌نهایت این حرکات منتج به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری می‌شد.

مهم‌ترین شاخصه برای انتخاب شهردار تهران این است که فرد مورد نظر به طور حرفه‌ای و تخصصی به دنبال آبادانی شهر باشد و از سیاسی کاری پرهیز کند. فرد مورد انتخاب شورای شهر باید دغدغه هر روزه مدیریت کلانشهری مثل تهران را داشته باشد. به نظر می‌رسد شهر بزرگ تهران در این سال‌های طولانی مظلوم واقع شده و این ارزش‌ها خیلی مدنظر قرار نگرفت و نگاه افراد به شهرداری مانند سکویی برای پیشرفت آن‌ها در سپهر سیاسی کشور بود.

دیگر وقت آن رسیده که صدای مردم تهران شنیده شود. مردم تهران دنبال شهرداری نیستند که مرتبا دغدغه رییس جمهور شدن را داشته باشد. پایتخت معضلات زیادی دارد و محل تشریفاتی نیست و نیاز به کار و کوشش شبانه روزی دارد. هرچه جلو‌تر می‌رویم معضلات تهران بیشتر می‌شود و هرگز با کم شدن این دست انداز‌ها روبرو نشدیم.

خوشبختانه در گزینه‌هایی که توسط شورای شهر مطرح شده است می‌توان افراد مجرب، کار کرده و آگاه به امور شهر تهران را پیدا کرد. شناخت شهر تهران بسیار موضوع مهمی است زیرا اداره این شهر مظلوم بدون شناخت، مشکلات را چند برابر خواهد کرد و از این‌رو دیگر وقت روی کار آمدن افرادی نیست که بخواهند با آزمون خطا تجربه کسب کنند.

نکته مهم دیگر که شهردار آینده باید به آن توجه کند انتخاب تیم قوی برای اداره شهر است. اینکه خود شهردار فردی مدیر و قوی باشد کافی نیست زیرا حل مشکلات شهر نیازمند وجود افراد توانمند است. حوزه کاری شهرداری تهران بسیار وسیع است و بودجه‌اش به اندازه چند وزارتخانه است و همین موضوع نشان دهنده حساسیت کار می‌باشد.

پیشنهاد من به شهردار آینده تهران اینست که در تیم کاری خود دست به جوانگرایی بزند زیرا جوانان افراد با پتانسیل و فعال هستند و می‌توانند بسیاری از امورات را به نحو احسن دنبال کنند. به طور مثال آقای مهرعلیزداه که یکی از گزینه‌های شهرداری تهران است هم سابقه کار با جوانان را داشته و هم خودش از جنس شهرداری است که این ویژگی‌ها بسیار حائز اهمیت است. افراد دیگر هم چنین ویژگی‌هایی را دارند که امید است در ‌‌نهایت بهترین تصمیم توسط اعضای شورای شهر پنجم برای مردم تهران گرفته شود.

*نماینده تهران در مجلس دهم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان