تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۳۰ تير ۱۳۹۶
مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اصلاح ساختار به جای تفکیک وزارتخانه‎ها/آخوندی صلاحیت اعتماد مجدد دارد/ناوگان هوایی خوب حق شهروندان است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است که به جای تفکیک وزارتخانه‎ها بهتر است اصلاح ساختار صورت گیرد. به گفته او این نوع تصمیمات و اجرای آن زمان زیادی را می‌گیرد و ما باید از آزمون و خطای بیش از حد جلوگیری کنیم.
رویداد۲۴- عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است که به جای تفکیک وزارتخانه‎ها بهتر است اصلاح ساختار صورت گیرد. به گفته او این نوع تصمیمات و اجرای آن زمان زیادی را می‌گیرد و ما باید از آزمون و خطای بیش از حد جلوگیری کنیم.

تشکیل کابینه دوازدهم در انتظار سرنوشت لایحه تفکیک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و ورزش و جوانان است. با تفکیک وزارتخانه‌ها علاوه‌بر بازگشت تقریبی به وضعیت پیش از سال 89، دو وزارتخانه و یک سازمان بیش از آنچه در کابینه یازدهم وجود داشت، به دولت دوازدهم افزوده می‌شود. این لایحه در صورت گرفتن رای موافق در مجلس و تایید شورای نگهبان، سه وزارتخانه «راه و شهرسازی»، «صنعت، معدن و تجارت» و «ورزش و جوانان» را به 5 وزارتخانه «راه و ترابری»، «مسکن و شهرسازی»،«صنعت و معدن»، «بازرگانی» و «ورزش» و یک سازمان ملی جوانان تغییر خواهد داد.

کلیت این لایحه در صحن علنی به تصویب رسیدن است و برای بررسی بیشتر جزئیات آن به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارجاع داده شده است و تاکنون هم برخی کمیسیون ها از جمله صنعت و معدن با این تفکیک ها مخالفت کرده است. 

مجید کیانپور نماینده مردم دورود و ازنا و عضو کمیسیون عمران مجلس هم از جمله این مخالفان است. کیانپور با حضور در دفتر پایگاه خبری رویداد۲۴ و طی گفت‎وگویی تفصیلی به بیان دلایل مخالفت خود پرداخت. او معتقد است «به هر ترتیب اشتباهی در گذشته در جهت ادغام صورت گرفته و حالا نباید اشتباه بزرگتری با تفکیک آن انجام شود. امروز نیاز است که ساختار این وزارتخانه‌ها اصلاح شود و ضعف‌های آن‌ها را برطرف کرد.»
 

در آستانه تشکیل کابینه دوازدهم بحث جداسازی برخی وزارتخانه‌ها مطرح شده که کلیات آن در کمیسیون برنامه و بودجه هم تصویب شد. شما ضرورتی را برای این جداسازی‌ها می‌بینید؟ 
به اعتقاد من بهتر است به جای تفکیک، اصلاح ساختار صورت بگیرد. مثلا وزارت نیرو سه اداره کل استانی دارد ولی از هم تفکیک نشده‌اند. وزارت راه و شهرسازی هم ۸-۷ اداره کل در استان‌ها دارد و به نظر من در آن زمان که ادغام صورت گرفت خیلی ضرورتی برای یکی شدن آن دو وزارتخانه نبود و اگر کمی حوصله می‌شد لازم نبود که باز امروز تصمیم به تفکیک و بازگشت به گذشته صورت بگیرد. مطمئنا دولت به یکسری مشکلانی پی برده که لایحه خود را به مجلس داده است. به هر ترتیب اشتباهی در گذشته در جهت ادغام صورت گرفته و حالا نباید اشتباه بزرگتری با تفکیک آن انجام شود. امروز نیاز است که ساختار این وزارتخانه‌ها اصلاح شود و ضعف‌های آن‌ها را برطرف کرد. من بر این باورم که می‌شود اداره کل‌های استان‌ها را از هم جدا کرد بدون آنکه این تفکیک در وزارتخانه رخ دهد. 

شما معتقدید که این تفکیک وزارتخانه‌ها باعث بزرگ شدن دولت می‌شود؟ 
این نوع تصمیمات و اجرای آن زمان زیادی را می‌گیرد و ما باید از آزمون و خطای بیش از حد جلوگیری کنیم. ادغام وزارتخانه‌ها در سال‌های گذشته هم براساس ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم بوده است و قرار بود تعداد وزارتخانه‌ها از ۲۱ به ۱۷ تقلیل پیدا کند. اگر جداسازی صورت بگیرد دوباره هزینه زیادی برای دولت به وجود می‌آید. جدای از هزینه، این کار توان و انرژی زیادی را می‌طلبد. چقدر خوب است که به جای صرف انرژی در این کار وقت خود را روی توسعه و پیشرفت طرح‌های نیمه کاره بگذاریم و بحث اقتصاد مقاومتی، توسعه و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغالی که در برنامه پنج آمده را در دستور کار قرار دهیم.
 
عملکرد وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم را چطور ارزیابی می‌کنید و چه نمره‌ای را به آقای آخوندی می‌دهید؟ 
به دلیل اینکه وزارت راه و شهرسازی بسیار بزرگ است انتظارات زیادی هم از این دستگاه می‌رود. بی‌تردید این وزارتخانه به مانند دیگر وزارتخانه‌ها از نقاط ضعف و قوتی برخوردار است. وزارتخانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داشته و بنظر این مبلغ به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم رسیده باشد. تامین منابع برای پروژه‌های نیمه تمام و زمان اجرای آن یک انرژی مضاعفی را می‌طلبد و برای نمره دادن به وزیر و دستگاه مربوطه باید قضاوت را به مردم سپرد. آقای آخوندی دو بار توسط مجلس استیضاح شد و هر بار هم با رای خوبی در سمت خود ابقا شد و همین اعتمادهای مجدد نشان از آن دارد که ایشان کارنامه خوبی را از خود به جای گذاشته است.
 
یکی از عملکردهای مثبت وزارتخانه تحت مدیریت آقای آخوندی خرید هواپیماهایی بود که پس از برجام معامله شد. از طرفی این خرید‌ها منتقدان جدی هم دارد، نظر شما راجع به این تصمیم و خریدهای وزارتخانه چیست؟ 
وزارت راه و شهرسازی پرچم‌دار توسعه زیرساخت‌ها در کشور است. فعالیت گسترده در حوزه حمل و نقل خود حکایت از این موضوع دارد. عمر هواپیماهای ما بسیار بالاست و نیاز بود که سن این ناوگان جوان شود. با ورود این هواپیما‌ها در کشور سن ناوگان ما به ۲۳ سال و دو ماه رسیده است. رسیدن سن هواپیماهای ما به زیر ۲۰ سال یک ضرورت است و پس از آن باید تلاش شود که این سن به زیر ۱۵ سال برسد. ما باید به سمتی برویم که از هواپیماهایی استفاده کنیم که دارای بیشترین امنیت و بالا‌ترین نوع تکنولوژی است. حتی باید در خریدهای خود به مسائل زیست محیطی هم توجه شود. این حق همه شهروندان ما هست که از ناوگان خوبی برخوردار باشند. 

برخی معتقدند قرارداد خرید این هواپیما‌ها شفاف نبوده، نظر شما در این باره چیست؟ 
یکی دو بار دوستان وزارتخانه به کمیسیون آمدند و در این باره توضیحات لازم را ارائه دادند. چند شرکت هوایی ایران قراردادهایی را با سازنده بر‌تر هواپیمایی جهان داشتند که مطمئنا در این راستا از مجوزهای لازم برخوردار بودند. مهم‌تر از این بحث‌ها اینست که باید فرودگاه امام را به کمک بخش خصوصی آماده‌تر از گذشته کنیم تا ظرفیتی که از آن انتظار داریم تمام و کمال انجام و به وقوع بپیوندد. امیدوارم روزی فرودگاه امام به عنوان یک فرودگاه بین المللی نمونه در منطقه شناخته شود و به نوعی به هاب منطقه تبدیل شود.
 
مهم‌ترین مشکل پیشروی فرودگاه امام برای تبدیل شدن به هاب منطقه را چه می‌دانید؟ 
تامین منابع مالی. امروز اگر بخش توسعه‌ای فرودگاه امام با مشکل روبروست فقط به خاطر کمبود بودجه است. انتظار است برای توسعه فرودگاه امام از پیمانکاران متعهد داخلی استفاده شود و در صورتی که در برخی بخش‌ها با نبود پیمانکار داخلی روبرو شدیم به سمت پیمانکاران خارجی برویم.
 
اینکه گفته می‌شود هواپیماهای خریداری شده دسته دوم بوده است را تایید می‌کنید؟ 
آنطور که من شنیده‌ام این هواپیماهای خریداری شده دسته دوم نبودند. هر هواپیمایی یک شناسنامه‌ای دارد و تمام مشخصاتش در آن قید شده و اگر پروازی داشته در شناسنامه مخصوص خودش آمده است. به طور مشخص این هواپیماهایی که پس از برجام توسط وزاراتخانه خریداری شد دسته اول است. 

قرارداد‌ها در بخش راه آهن به چه صورت است، از قرار معلوم دو شرکت خارجی برای توسعه خطوط ریلی کشور مذاکراتی با نمایندگان ما داشتند، این روند در پیش گرفته شده را در این حوزه چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
حمل و نقل ریلی در دنیا با کمترین حوادث روبرو بوده است پس نتیجه می‌گیریم از ایمنی بالایی برخوردار است. در کشور ما با وجود کریدورهای شمال به جنوب این خطوط ریلی می‌تواند در انتقال افراد و کالا نقش بسزایی را ایفا کند. اکنون نیاز و ضرورت است که بار را از روی جاده به روی ریل منتقل کنیم. شاید الان فشاری باری که روی ریل است ۱۰ درصد کل باشد و ما باید تلاش کنیم که این درصد را به دو برابر افزایش دهیم. مردم از آنجایی که ترجیح می‌دهند با وسیله نقلیه خود مسافرت کنند تا حدی جذبه مسافرت با قطار کاهش پیدا کرده است. اگر بشود با برنامه ریزی ۵ درصد مسافرت افراد را با قطار افزایش دهیم کاری شایسته را به انجام رساندیم. حالا برای رسیدن به این مهم باید روی توسعه خطوط ریلی کار شود و در این راستا سرمایه گذاران داخلی و خارجی می‌توانند کمک شایانی را به وزارتخانه بکنند. امروز برای بخش خصوصی سرمایه گذاری روی ریل خیلی جذبه ندارد و باید تلاش کرد که این انگیزه ایجاد شود. مجلس در برنامه ششم توسعه یک درصد فروش نفت را برای توسعه خطوط ریلی تخصیص داد که همین تصمیم اهمیت موضوع را بیش از پیش نمایان می‌کند. 

شما به کریدور ریلی شمال به جنوب اشاره کردید ولی این پیشرفت کار همچنان به کندی جلو می‌رود، کی قرار است این اتفاق به سرانجام برسد؟ 
بیش از ۲۵ سال است که به صورت جدی روی موضوع کار می‌شود. یک زمانی روی مسیر بافق – بندرعباس متمرکز بودند و کار را جلو بردند. این کریدور باید طوری مدیریت شود که سهم حمل و نقل ما در بازار بین المللی بیشتر از گذشته شود. کمک به توسعه جاده‌ای و ریلی و دریایی به نوعی کمک به زیرساخت‌های کشور و رونق اقتصادی است که امید این کار با جدیت انجام شود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که این سه بازوی حمل و نقل باید با هم توسعه پیدا کند نه آنکه صرفا روی یکی از آن‌ها بیشتر وقت بگذاریم. این سه بازو مکمل هم هستند و پیشرفت سه گانه آن‌ها مسیر رشد و بالندگی کشور را فراهم می‌کند. 

اگر تفکیک وزارت راه از شهرسازی صورت بگیرد موافق ادامه فعالیت آقای آخوندی در قامت وزیر هستید؟ 
آقای آخوندی فردی باسابقه است و سمت‌های کلیدی را در دوران فعالیت خود تجربه کرده است. ایشان زمانی رییس بنیاد مسکن کشور بودند و زمانی وزیر مسکن و امروز هم وزیر راه و شهرسازی که این کارنامه نشان از آن دارد که صلاحیت‌های لازم در آقای آخوندی وجود داشته که در دوره‌های مختلف به وی اعتماد شده است. از نظر من کارهای اجرایی وزیر راه و شهرسازی بسیار موثر بوده ولی نظر نهایی، نظر آقای رییس جمهور است.
 
کمیسیون عمران گزینه‌ای را برای تصاحب وزارتخانه به آقای روحانی معرفی کرده است؟ 
خیر، حتی در این رابطه لابی هم صورت نگرفته است.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان