تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶
اعضای کمیسیون انرژی مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کردند

مجلس مصوبه‎ای ندارد؛ نیازی به ورود شورای نگهبان به قرارداد «توتال» نیست

پس از انعقاد قرارداد توتال و واکنش دلواپسان نسبت به آن قرار بر آن شد تا هیئت نظارتی از دادستان کل کشور یا نماینده او، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و رئیس کمیسیون انرژی تشکیل شود تا در صورت مشاهده مغایرتی با آن در صحن علنی موردبررسی قرار گیرد، اما دیروز عباسعلی کدخدایی ضمن آنکه ورود مجلس به این قرارداد را غیرضروری خواند، اعلام کرد که در صورت ورود اعضای خانه ملت از باب نظارت شورای نگهبان هم اعلام نظر خواهد کرد، اما سخنگوی شورای نگهبان توضیح نداد که بابت کدام مسئله بنا است تا وارد قضیه توتال شود زیرا قرار نیست نظارت هیات نظارت بر این قرارداد با خود مصوبه‌ای به همراه داشته باشد.
رویداد۲۴-پس از انعقاد قرارداد توتال و واکنش دلواپسان نسبت به آن قرار بر آن شد تا هیئت نظارتی از دادستان کل کشور یا نماینده او، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و رئیس کمیسیون انرژی تشکیل شود تا در صورت مشاهده مغایرتی با آن در صحن علنی موردبررسی قرار گیرد، اما دیروز عباسعلی کدخدایی ضمن آنکه ورود مجلس به این قرارداد را غیرضروری خواند، اعلام کرد که در صورت ورود اعضای خانه ملت از باب نظارت شورای نگهبان هم اعلام نظر خواهد کرد، اما سخنگوی شورای نگهبان توضیح نداد که بابت کدام مسئله بنا است تا وارد قضیه توتال شود زیرا قرار نیست نظارت هیات نظارت بر این قرارداد با خود مصوبه‌ای به همراه داشته باشد.

وزارت نفت ایران و توتال فرانسه برای امضای قرارداد پارس جنوبی راه طولانی را طی کردند و زمانی که به سرانجام رسید بسیاری ازصاحبنظران آن را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام در حوزه اقتصاد انرژی کشور خواندند، ولی این دستاورد نیز طبق سیاق چهار سال اخیر هدف حمله منتقدان قرار گرفت و بسیار بر آن تاختند.

اعتراض‌ها نسبت به این قرارداد از طرف کارشناسان و رسانه‌ها به مجلس کشیده شد و در همین خصوص حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی از جمع‌آوری امضا برای طرح سه فوریتی توقف موقت قرارداد توتال خبر داد.

بلافاصله مخالفت‌ها با آن آغاز شد واکبر رنجبر زاده، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی اعلام کرد که بسیاری از نمایندگان عضو این فراکسیون مخالف این طرح هستند.

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس هم در گفت‌وگویی در واکنش به آن این سؤال را مطرح کرد که «مگر جنگ شده که طرحی با قید سه فوریت مطرح شود؟» محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم تهیه این طرح را غیرضروری خواند و تأکید کرد که «اگر نمایندگان در قرارداد توتال اقدامی خلاف قانون ببینند باید مدارک خود را به قوه قضائیه بدهند.» که درنهایت هم به دلیل پس گرفتن شدن امضاها از دستور کار خارج شد.

اما فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس روز شنبه از بررسی قرارداد ایران و توتال در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه خبر داد و گفت:«کمیته‌ای به سرپرستی رئیس کمیسیون انرژی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و تحت نظر رئیس مجلس شورای اسلامی طی دو روز با حضور برخی از کارشناسان قرارداد ایران و توتال را بررسی می‌کنند.»

عباسعلی کدخدایی، سخنگو شورای نگهبان نیز در رابطه به نظارت این نهاد بر قرارداد توتال در نشست خبری خود گفت:« آنچه شورای نگهبان نظارت دارد موافقت‌نامه‌های بین‌المللی است. بر اساس تفسیری که وجود دارد دو طرف قرارداد باید دولت باشند، اگر قراردادهای کاری باشند که یک‌طرف بخش خصوصی است ضرورتی ندارد که به مجلس برود، مگر اینکه مجلس از باب نظارت ورود کند که در آن زمان پس از رسیدگی مجلس، شورای نگهبان اعلام نظر می‌کند.»

تمامی بخش‌های قرارداد‌ توتال بررسی می‌شود

علی ادیانی، عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با بررسی توتال در مجلس گفت: تمام بخش‌های توتال از باب نظارت قرار است در مجلس موردبررسی قرار گیرد که هیچ مصوبه‌ای را هم به همراه نخواهد داشت.

وی در ادامه تأکید کرد: تنها کاری که ما انجام می‌دهیم اعمال نظارت بر قرارداد جهت کسب اطمینان از تمام بخش‌های آن است تا از رعایت مقرارت اطمینان حاصل شود و قرار شده این کاردر سه‌شنبه و چهارشنبه همین هفته صورت گیرد.

ورود شورای نگهبان به توتال مبهم است

جلال میرزایی، عضو دیگر کمیسیون انرژی نیز در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در این‌باره گفت: وزیر نفت یک‌بار به کمیسیون دعوت شد و قرارداد توتال با حضور او موردبررسی قرار گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: سازوکار بررسی قراردادها مشخص است و زمانی که بسته می‌شود در صورت وجود ابهام یک هیئت نظارت بر قراردادها از دادستان کل کشور یا نماینده او، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و رئیس کمیسیون انرژی تشکیل می‌شود و مفاد را موردبررسی قرار می دهند. در این رابطه قرار است تا دو یا سه نفر از اعضای کمیسیون متن قرارداد را به‌طور دقیق موردمطالعه قرار دهند.

میرزایی در ادامه اظهار داشت: مطالعه متن قرارداد صرفاً بابت کسب اطمینان از رعایت قانون وعدم مغایرت آن با الگویی که از سوی اداره قوانین مجلس در نظر گرفته‌شده، است و تنها از حیث وظیفه نظارتی صورت می‌گیرد.

این عضو کمیسیون انرژی در خصوص اعلام نظر شورای نگهبان پس از ورود مجلس به قرارداد توتال ابراز کرد: در این زمینه شورای نگهبان تفسیری دارد که بر اساس آن ضرورتی بابت ورود مجلس به چنین قراردادهایی وجود ندارد و این از اختیارات وزارت نفت است، اما هیئت نظارت بر قراردادها می‌تواند نظارت داشته باشد. همان‌طور که توضیح داده شد درصورتی‌که این هیئت مغایرتی با قوانین ببیند، مجلس ورود پیدا می‌کند.

وی دراین باره که شورای نگهبان پس‌ازاین امر وارد می‌شود، اظهار داشت: ورود شورای نگهبان ابهام دارد و مشخص نیست به کدام دلیل می‌خواهد، ورود پیدا کند. بعد از انعقاد قرارداد و حضور وزیر در کمیسیون 21 نفر از نمایندگان لایحه سه فوریتی را برای توقف آن تهیه کردند، اما در آخر جلسه طرح نشد زیرا تعدادی از نمایندگان امضاهای خود را پس گرفتند که از دستور کار خارج شد شاید منظور دکتر کدخدایی تصویب این طرح بوده است چراکه مسئله دیگری نمی‌تواند باشد.

میرزایی در خصوص طرح جدید درزمینهٔ قرارداد توتال در مجلس اضافه کرد: فعلاً قرار نیست که طرح دیگری درر رابطه با توتال مطرح شود و همان هیئت نظارت ورود پیدا خواهد کرد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان