تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
عبدالله ناصری در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

بی‌توجهی به عقبه ۲۴ میلیون رأی، روحانی را با مشکل روبرو می‌کند

عضو بنیاد باران تأکید کرد: آقای روحانی باید فارغ از اینکه اصلاح‌طلبان اعلام کردند به دنبال سهم خواهی نیستند، این نکته را موردتوجه قرار دهد که عقبه 24 میلیون رأی به او حامل پیامی است و اگر نسبت به آن بی‌توجه باشد حتماً با این عقبه در چهار سال آینده مشکلاتی خواهد داشت.
رویداد۲۴-عضو بنیاد باران تأکید کرد: آقای روحانی باید فارغ از اینکه اصلاح‌طلبان اعلام کردند به دنبال سهم خواهی نیستند، این نکته را موردتوجه قرار دهد که عقبه 24 میلیون رأی به او حامل پیامی است و اگر نسبت به آن بی‌توجه باشد حتماً با این عقبه در چهار سال آینده مشکلاتی خواهد داشت.

مدت‌زمان زیادی برای تشکیل دولت دوازدهم باقی نمانده، اما به دلیل نبود شفافیت در این رابطه از سوی تصمیم گیران هرروز از داخل آن خبری به بیرون درز پیدا می‌کند که برخی مواقع خیلی زود خلاف آن اثبات می‌شود و در زمان‌هایی هم به نظر می‌رسد تصمیم بر آن است تا برای بررسی واکنش‌ها به همان شکل باقی بماند.

خبر داغ این روزهای کابینه حسن روحانی فراجناحی بودن آن است. پس‌ازآنکه حسینعلی امیری، معاون رئیس‌جمهور به نقل از روحانی بر آن تأکید کرد، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز گفت که معتقد به تشکیل کابینه فراجناحی است و کابینه دوازدهم به این شکل بسته خواهد شد.

با توجه به این اظهارنظرهای نزدیکان حسن روحانی درباره چینش اعضای هیئت دولت، به نظر می‌رسد آنان اساسی‌ترین مسئله در این رابطه را فراموش کرده‌اند و آن‌هم خواست 24 میلیون رأیی است که نام حسن روحانی را بر برگه خود در روز برگزاری انتخابات نوشتند.

به‌وضوح روشن است 24 میلیون رأی در جهت حمایت از یک جریان سیاسی مشخص به نام روحانی وارد صندوق شد که با این انتخاب رأی‌دهندگان جریان سیاسی که مایل‌اند در آینده هدایت کشور را در دست گیرد را معرفی کرده‌اند؛ بنابراین به نظر می‌رسد مقاومت در برابر خواست مردم و تحمیل برخی افراد به نام کابینه فراجناحی برای چهار سال آتی حسن روحانی که از همین امروز حاکی از نیاز او به حمایت رأی‌دهندگان است، به صلاح نیست.

رئیس‌جمهور منتخب وظیفه دارد کابینه‌ای تشکیل دهد که خواست اکثریت را در برداشته باشد و نیازی نیست بر کسب دل منتقدان خود که از هیچ تلاشی برای شکست او و هوادارانش کوتاهی نکردند، تلاش کند.

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو بنیاد باران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره تعریف کابینه فراجناحی گفت: آقای روحانی در سال 92 گرچه گفتمان اصلاح‌طلبی را پیش کشید ولی خود را رسماً به‌عنوان یک چهره شاخص اصلاح‌طلبی و اصولگرایی معرفی و اعلام کرد که فراجناحی است. بدین معنا که در درون یک جناح سیاسی تعریف نمی‌شود ولی به هر صورت در سال 92 بنا به مصالحی گفتمان اصلاح‌طلبی را دنبال و آن را در اجرا تا حدود زیادی دنبال کرد و سال 96 هم اوج تعبیر این گفتمان بود که منجر به یک خیزش اجتماعی شد.

وی در ادامه اضافه کرد: طبیعتاً فردی که غیر حزبی بودن خود را برجسته می‌سازد در تشکیل کابینه هم همان رویکرد را دنبال می‌کند. آقای هاشمی هم این مسئله را بارها بر زبان آورد و مشخصه کابینه‌های او این مسئله را به اثبات رساند، اما نکته مهم کارآمدی، انسجام و هماهنگی در کابینه هاشمی بسیار بیشتر از کابینه اول روحانی بود. امیدوارم خلأهای کابینه اول آقای روحانی در کابینه دوم او برطرف شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره زمان تشکیل کابینه فراجناحی اظهار داشت: روسای جمهوری که ادعای فراجناحی بودن را مطرح می‌کنند تنها جایی که توانایی نمایش آن رادارند کابینه است، اما آقای خاتمی چنین چیزی را اعلام نکرد ولی وزرایی با گرایش اصولگرایی از کابینه آقای هاشمی در کابینه آقای خاتمی وجود داشتند یا آقای حبیبی که کاملاً یک شخص فراجناحی بود در کابینه دیده شد و بااینکه آقای خاتمی گفتمان صریح حزبی و جناحی داشت، ولی به کارآمدی کابینه فکر می‌کرد و نکته مهم این بود که کابینه خاتمی مخصوصاً در دومین دور منسجم، کارآمد و پر دستاورد بود.

عضو بنیاد باران در ادامه بیان کرد: روسای جمهور تلاش می‌کنند تا حدود زیادی در کابینه خود تمام جناح‌ها را نمایندگی کنند ولی مهم کارآمدی و کفایت‌ها است. طبیعتاً آقای روحانی اگر کابینه‌ای داشته باشد که ازنظر کارآمدی بالا باشد، بهتر می‌تواند دستاوردهای خود را نشان دهد.

ناصری در این رابطه یادآور شد: دولت اول روحانی این نگرانی به وجود آورد که کارآمدی، انسجام و هماهنگی کم بود و موارد فوق در کابینه خیلی مهم‌تر از این است که افراد با گرایش‌های مختلف وارد شوند.

وی در خصوص خواست 24 میلیون درباره چینش کابینه تصریح کرد: جمله‌ای از مرحوم امام در اول انقلاب زمانی که بین خط راست و چپ کشمکش در درون دولت مهندس موسوی شکل گرفت، نقل‌شده است که مطرح کردند آن‌ها توانایی اداره یک نانوایی را هم ندارند. روند چهل‌ساله تقریباً اثبات کرده که جریان کاملاً راست به معنای تشکیلاتی آن توانمندی و قابلیت مدیریتی اداره یک وزارتخانه را ندارد. البته به این معنا نیست که برخی از شخصیت که گرایش رسمی اصلاح‌طلبی ندارند، حضور نداشته نباشند زیرا از وزرایی برخوردار بودیم که اصلاح‌طلب نبودند، اما موفق عمل کردند ولی واقعیت این است که جناح رسمی اصولگرایی در این تجربه چهل‌ساله نشان داده که در اداره یک پست سیاسی و اجرایی کارآمد نیستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: آقای روحانی باید فارغ از اینکه اصلاح‌طلبان اعلام کردند به دنبال سهم خواهی نیستند، این نکته را موردتوجه قرارداد که عقبه 24 میلیون رأی به او حامل پیامی است و اگر نسبت به آن بی‌توجه باشد حتماً با این عقبه در چهار سال آینده مشکلاتی خواهد داشت. به‌علاوه اینکه امروز شبکه‌های اجتماعی چنان توانمند هستند به همان شکل که آقای روحانی را دربرجام مورد تشویق قراردادند و در 29 اردیبهشت‌ماه همراهی کردند، می‌توانند چهار سال آینده او را با مشکلات جدی برای روبرو سازند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
دارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
0
0
عاقلان دانند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان