تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
پولیتیکو:

پایداری برجام ایجاد یک ایران هسته‌ای و هژمونیک را به دنبال دارد

هفته گذشته دولت ترامپ بار دیگر تأیید کرد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده تا بحث قابل پیش‌بینی میان کسانی که خواهان خروج فوری از برجام هستند و کسانی که آن را دستاورد سیاست خارجی دولت قبلی آمریکا می‌دانند، آغاز شود.
رویداد۲۴-هفته گذشته دولت ترامپ بار دیگر تأیید کرد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده تا بحث قابل پیش‌بینی میان کسانی که خواهان خروج فوری از برجام هستند و کسانی که آن را دستاورد سیاست خارجی دولت قبلی آمریکا می‌دانند، آغاز شود.

به گزارش رویداد24، در ادامه گزارش پولیتیکو آمده: اما مسئله اینجا است که تمرکز روی توافق هسته‌ای باعث شد از بحث اصلی منحرف شویم. دستور کار واقعی دولت آمریکا در قبال ایران ربطی به توافق هسته‌ای ندارد. بلکه اولویت دولت ترامپ باید بازسازی اهرم علیه ایران باشد تا بتوانیم مانع دستیابی ایران به بمب شویم و – برخلاف اوباما- شرایط به‌مراتب بهتری را برای مذاکره هسته‌ای با تهران فراهم کنیم.

پایداری برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تنها باعث ایجاد یک ایران هسته‌ای و هژمونیک می‌شود. این توافق در ازای امتیازات موقتی و قابل برگشت در برنامه هسته‌ای، مزایای مالی، نظامی و ژئوپلیتیک قابل‌توجهی را پیشاپیش و در طول زمان برای تهران فراهم می‌کند. در سال‌های آینده که محدودیت‌های برجام برداشته شود، ایران به‌طور قانونی اجازه تولید هر آنچه برای یک سلاح هسته‌ای لازم است را خواهد داشت.

ضمن اینکه برجام همان اهرم کوچکی که آمریکا –به شکل تحریم‌های اقتصادی- علیه ایران داشت را هدر می‌دهد و هیچ راهی برای اعمال فشار سریع وجود ندارد. بنابراین، رها کردن این توافق به ایران اجازه می‌دهد ظرف یک سال یا کمتر توانمندی تسلیحات هسته‌ای خود را تقویت کند و این مدت‌زمان بسیار کمتر از زمانی است که آمریکا برای بازسازی رژیم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لازم دارد. غیرمحتمل است که شرکای آمریکا در این توافق به این کشور علیه ایران همراه شوند و علاوه بر این اهرم واشنگتن را هم تضعیف خواهند کرد.

پولیتیکو در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه کره شمالی در حال حاضر آزادانه آمریکا را به استفاده از تسلیحات هسته‌ای تهدید می‌کند، نوشت: تفاوت پیونگ‌یانگ و تهران در این است که شمالی پیگیری‌های آن باعث انزوا و فقرش شده اما برجام دقیقاً شرایط عکس را برای تهران فراهم کرده است.

دولت ترامپ نباید این شرایط بد را تحمل کند. ایالات‌متحده به همان چیزی نیاز دارد که پیش‌ازاین فاقد آن بوده: یک راهبرد جامع برای تقویت اهرم خود علیه ایران.

پولیتیکو در ادامه تأکید می‌کند که آمریکا باید بدون نقض برجام فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی علیه ایران را افزایش دهد تا امکان ممانعت از دستیابی ایران به توانمندی هسته‌ای چه در صورت پایبندی، نقض یا حتی خروج از برجام وجود داشته باشد. 

در پایان این گزارش این‌طور نتیجه‌گیری شده که: نه ماندن در این توافق و نه رفتن از آن اولویت مهم‌تر آمریکا در خاورمیانه را تأمین نمی‌کند. تنها تقویت اهرم ایالات‌متحده است که می‌تواند مانع از هسته‌ای شدن ایران شود.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان