تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶

روس‌ها به آسمان ایران برمی‌گردند

تنها چند ساعتی بعد از اینکه خبر اعلام تحریم‌های جدید علیه روسیه و ایران و کره شمالی منتشر شد، رسانه‌های روس اعلام کردند که روسیه قرارداد فروش ١٢ فروند هواپیمای سوخوسوپرجت ١٠٠ را با ایران به امضا رساند.
رویداد۲۴-تنها چند ساعتی بعد از اینکه خبر اعلام تحریم‌های جدید علیه روسیه و ایران و کره شمالی منتشر شد، رسانه‌های روس اعلام کردند که روسیه قرارداد فروش ١٢ فروند هواپیمای سوخوسوپرجت ١٠٠ را با ایران به امضا رساند.

به نظر می‌رسد روس‌ها قصد دارند از فرصت تحریم‌های تازه سنای امریكا استفاده كرده و بخشی از بازار ایران را در اختیار خود بگیرند. در شرایطی كه دو غول بزرگ هواپیما ساز یعنی ایرباس و بویینگ و البته ‌ای‌تی‌آر ایتالیا برای فروش هواپیما به ایران قراردادهای محكمی بسته‌اند و مسوولان وزارت راه و شهرسازی امیدوارند كه این قراردادها زیر سایه تحریم‌های تازه كاخ سفید قرار نگیرند، اما یك سناریو هم می‌تواند این باشد كه اگر خللی در اجرای این قراردادها رخ داد، با خرید از روسیه بخشی از نیاز كشور برای نوسازی ناوگان هوایی برطرف شود. اگرچه پیش از تحریم‌های جدید آمریكا علیه ایران، روس‌ها علاقه‌مندی بسیاری برای حضور در بازار ایران نشان داده بودند، اما به نظر می‌رسد مذاكره برای خرید از این كشور در اولویت‌های بعدی وزارت راه و شهرسازی قرار داشته است. حالا با شرایط مبهمی كه ایجاد شده، روس‌ها تمایل دارند تا جا پای خود را با انعقاد قراردادهای خاص در ایران محكم‌تر از قبل كنند.

خرداد ماه سال گذشته بود كه برای نخستین‌بار موضوع خرید هواپیماهای روسی بر سر زبان افتاد و دنیس مانتوروف، وزیر صنعت روسیه پیشنهاد داد كه «اگر تهران خریدار هواپیماهای سوخو سوپرجت ١٠٠ شود، می‌توان درباره راه‌اندازی مركز ارایه خدمات فنی به این هواپیماها در ایران مذاكره كرد و سپس امكان بررسی تشكیل شركت مشترك تولیدی قطعات آن نیز وجود دارد.» مسكو بارها برای فروش ١٠٠ فروند هواپیمای پیشرفته سوخو سوپرجت ١٠٠ به ایران كه با همكاری شركت‌های بزرگ غربی در روسیه تولید می‌شود، ابراز علاقه كرده است. امكان تاسیس مركز ارایه خدمات فنی این هواپیماها در ایران وجود دارد. این موضوع می‌تواند پس از خریداری هواپیما‌ها مورد بحث قرار گیرد، اما مساله تشكیل شركت مشترك برای تولید قطعات را فقط پس از حصول تفاهم درباره حجم صادرات سوپر جت ١٠٠ می‌توان مطرح كرد. تاكنون اطلاعی درباره بررسی پیشنهادهای روسیه برای فروش هواپیمای سوپر جت ١٠٠ یا تصمیم‌گیری ایران در این زمینه منتشر نشده است.

پس از آغاز اجرای برجام، برخی مقام‌های روس برای فروش این هواپیما به ایران اعلام آمادگی كرده‌اند. در آن زمان ولادیسلاو ماسلوف، معاون شركت متحده هواپیما‌سازی روسیه در نمایشگاه هوایی بین‌المللی سنگاپور از برنامه این شركت برای فروش هواپیماهای سوپرجت ١٠٠ به ایران خبر داد.

به دنبال این خبر، در آبان ماه سال گذشته ایلیا تاراسنكو، رییس شركت هواپیماسازی مسافری سوخو اعلام كرد: «با رفع تحریم‌های ضد ایرانی امكان تحویل حدود ١٠٠ فروند سوپر جت ١٠٠نفره به ایران بررسی خواهد شد.» هر چند كه وی از قطعی شدن این موضوع خبر نداد و صحبتی نكرد اما به پشتوانه همكاری‌های قبلی بحث خرید هواپیمای روسی برای ایرانی‌های جدی‌تر از قبل شد.

شاید به همین دلیل بود كه الكساندر روبتسف، رییس شركت لیزینگی «ایلیوشین فینانس» نیز با اعلام این خبر كه «با سفارش‌دهنده‌های ایرانی در حال مذاكره است تا با رفع تحریم‌ها، به احتمال زیاد تا پنج فروند هواپیمای سوپرجت ١٠٠ به صورت لیزینگی به ایران تحویل شود»، موضوع خرید هواپیماهای روسی را جدی‌تر از قبل كرد. البته در بازار داغ لیزینگ‌كننده‌های هواپیما در آن زمان «كریل تساریف» رییس شركت «اسبربانك لیزینگ» روسیه نیز از تمایل شركتش برای تحویل هواپیما به ایران خبر داد.

سوخو ١٠٠ چطور هواپیمایی است؟

سوخو سوپرجت ١٠٠، نخستین هواپیمای صد نفره دنیاست كه به‌صورت «FLY-BY-WIRE» هدایت می‌شود. سطوح فرامین هواپیما توسط فرمان‌های الكترونیكی هدایت می‌شوند و در نتیجه با كمترین میزان فشار بر خلبان بیشترین میزان دقت را دارد. این هواپیما محصول همكاری مجموعه‌ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتورهای فرود، سامانه‌های الكترونیكی و دیگر قطعات توسط كمپانی‌های معروف آمریكایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutton و... هستند.

براساس مشخصات اعلام شده و با توجه به تعداد صندلی‌ها، قدرت موتور و همچنین فركانس‌های مختلف می‌تواند در تمامی فرودگاه‌های ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت تا سقف ٦ پرواز در روز فعالیت كند. روسیه از هفت سال پیش به بهره‌برداری از این نوع هواپیما می‌پردازد و تاكنون سفارش ساخت ١٩٧ فروند سوخو سوپرجت ١٠٠ داده شده كه ٤٩ فروند آن ساخته شده و در اختیار شركت‌های هوایی روسی و كشورهای مختلف قرار گرفته است.

خریدها ادامه دارد

خرید سوخو زمانی جدی شد كه الكساندر نوواك، وزیر انرژی روسیه در فروردین ماه امسال در حاشیه نشست اوپك از توافق ایران و روسیه برای خرید ١٢ هواپیمای مسافربری و ١٠٠ فروند هواپیمای مسافربری سوخو سوپرجت ١٠٠ (SSJ١٠٠) خبر داد.

نوواك گفته بود: «ما با همتایان ایرانی خود درباره فروش هواپیماهای سوخو سوپرجت ١٠٠ در حال مذاكره‌ایم. همكاران ما تایید كرده‌اند كه تاكنون توافق ملموسی برای فروش ١٢ فروند هواپیما حاصل شده است. در كوتاه مدت، ما فروش ٣٠ فروند از این نوع هواپیما را بررسی می‌كنیم. این صرفا آغاز كار است، زیرا در مجموع، ایرانی‌ها علاقه‌مند به خرید ١٠٠ فروند هواپیمای سوخو سوپرجت هستند.» به دنبال آن ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه بر این خبر مهر تایید گذاشت. در نهایت آنكه دیروز این قرارداد در دیدار نمایندگان وزارت دفاع ایران از نمایشگاه بین‌المللی هوایی روسیه در حومه مسكو منعقد شد.

الكساندر نوواك، عضو هیات رییسه كمیسیون دولتی روسیه و ایران با تایید این خبر گفت: در آینده‌ای نزدیك قرارداد دیگری برای فروش ۳۰ فروند هواپیمای مسافربری ساخت روسیه به ایران نیز به امضا خواهد رسید. وی پیش‌تر خواهان تشكیل كارگروهی برای تولید مشترك برخی قطعات یدكی و تجهیزات هواپیماهای روسی با ایران شده بود.

با این حال، پیش‌تر برخی مقامات روس اعلام كرده بودند كه به دلیل وجود قطعات تولیدی كمپانی‌های امریكایی در هواپیمای مسافربری سوخو ۱۰۰، برای صادرات آن به ایران نیازمند مجوز دولت امریكا هستند.

روسیه در نمایشگاه بین‌المللی هوایی ماكس ۲۰۱۷ موفق شد قراردادهایی به ارزش بیش از 7.6 میلیارد دلار با خریداران خارجی به امضا برساند.

اس‌اس‌جی ١٠٠ یك هواپیمای دو موتوره ساخت شركت هواپیماسازی سوخو روسیه است. این هواپیما ظرفیت حمل ٩٨ مسافر را در مسافتی تا ٢٧٠٠ مایل دارد و قیمت پایه آن حدود ٣٦ میلیون دلار است. این هواپیما نخستین پرواز خود را در مه ٢٠٠٨ انجام داد.
نظرات شما
پیشخوان