تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
محمد کیانوش راد در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

پیامد عقب‌نشینی «روحانی» از تشکیل کابینه ۲۴ میلیونی چیست؟

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تصریح کرد: آقای روحانی بر اساس تدابیری که اتخاذ خواهد کرد باید به گسترش اعتماد مردم به صندوق‌های رأی یاری رساند و اگر چنین نشود نه‌تنها او بلکه مخالفانش هم در صورت عدم تحقق امید در میان مردم به صندوق‌های رأی پشت خواهند کرد و این آسیب برای تمام گروه‌های سیاسی که معتقد به سازوکار رأی در تعیین مسئولان در تمام سطوح است، وارد می‌شود.
رویداد۲۴عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تصریح کرد: آقای روحانی بر اساس تدابیری که اتخاذ خواهد کرد باید به گسترش اعتماد مردم به صندوق‌های رأی یاری رساند و اگر چنین نشود نه‌تنها او بلکه مخالفانش هم در صورت عدم تحقق امید در میان مردم به صندوق‌های رأی پشت خواهند کرد و این آسیب برای تمام گروه‌های سیاسی که معتقد به سازوکار رأی در تعیین مسئولان در تمام سطوح است، وارد می‌شود.

اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 و 96 تمام‌قد به دفاع از حسن روحانی پرداختند. سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات برای هر یک از آن دو ویدئویی در فضای مجازی منتشر کرد که در آن از مردم خواسته شد تا آرا خود را به نام حسن روحانی داخل صندوق‌ها بیندازند. علاوه بر این اصلاح‌طلبان در هر دو سال کاندیداهایی داشتند که به نفع حسن روحانی از میدان مبارزات کناره‌گیری کردند و درنهایت نتیجه این تلاش‌ها دستیابی روحانی به مقام ریاست جمهوری و ورود او به پاستور شد.

شکی وجود ندارد که اصلاح‌طلبان در دو انتخابات ریاست جمهوری و برگزیده شدن حسن روحانی از سوی مردم نقش بسیار مؤثری داشتند و از هیچ تلاشی در این زمینه دست نکشیدند. چهره‌های شناخته‌شده آنان علاوه بر اینکه به سراسر کشور برای انجام سخنرانی در حمایت از روحانی سفر کردند به‌صورت چهره به چهره برای تشویق مردم جهت رأی‌دهی به این گزینه به خیابان‌ها آمدند و دست به تبلیغ زدند.

بااین‌حال اصلاح‌طلبان بارها اعلام کرده‌اند که رئیس‌جمهور وامدار آنان نیست و هیچ سهمی از کابینه نمی‌خواهند، اما در کنار آنان اصولگرایان باوجودآنکه در جریان رقابت‌های انتخاباتی تمام تلاش خود را به کار بستند و آنچه در چنته داشتند به میدان آورند تا روحانی رئیس‌جمهور تک دوره‌ای شود مدام به دنبال دریافت سهم از کابینه هستند و هرروز یکی از چهره‌های خود توسط رسانه‌ها را به رئیس‌جمهور معرفی می‌کنند و از او می‌خواهند برای کابینه، 16 میلیون رأی آنان که تماماً هم به این طیف سیاسی تعلق ندارد و بخشی به خاطر شعارهای اقتصادی بوده است را در نظر گیرد.

بر اساس گمانه‌زنی‌ها این روزها خبری‌های امیدوارکننده از تشکیل هیئت دولت آینده به گوش نمی‌رسد و رئیس‌جمهور که در جریان مبارزات انتخاباتی در پاسخ به خواست هواداران خود درباره رفع حصر مطرح کرد «این مشکل بارأی شما حل خواهد شد»، به نظر می‌رسد بنای تحمل اندک نیروهای اصلاح‌طلب را در دولت خود ندارد. سخن این روزهای اصلاح‌طلبان به‌مانند اصولگرایان فرستادن گزینه‌ای در کابینه نیست بلکه آنان به دنبال تشکیل دولتی همسان با 24 میلیون رأیی که به اعتماد محمد خاتمی در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند، هستند.

حال مسئله این است درصورتی‌که کابینه به شکلی چیده شود که رئیس‌جمهور درنتیجه آن نتواند پاسخگو وعده‌های خود باشد و در آن هیچ همسانی با 24 میلیون رأی دیده نشود، مردمی که به اعتماد اصلاح‌طلبان به میدان آمدند و رأی خود را به نام کاندیدای موردحمایتشان به صندوق انداختند، آیا در روزهای آینده و انتخابات 1400 بازهم به آنان اعتماد خواهند کرد؟

محمد کیانوش راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره تاثیر انتخاب کابینه دوازدهم بر آینده سیاسی اصلاح‌طلبان گفت: حفظ اعتماد مردم با تحقق برنامه‌های آقای روحانی است و این مسئله فراتر از سود و زیان یک جناح سیاسی خاص خواهد بود. درصورتی‌که رئیس‌جمهور به‌واسطه مخالفت‌ها و کارشکنی‌ها و یا احتمالاً برخی سوء تدبیرها نتواند پشتوانه دولت خویش را که رأی اکثریت جامعه ایران است، حفظ کند در آن صورت نه‌تنها او بلکه اصلاح‌طلبان و حتی اصولگرایان معتقد به سازوکارهای مبتنی بر رأی نیز آسیب خواهند خورد. البته از منظر جناح اصلاح‌طلب کارآمدی دولت روحانی اصلی‌ترین موفقیتی است که می‌تواند به تداوم برنامه‌های اصلاحی در ایران کمک کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه دراین‌باره که کارآمدی فوق در قبال تشکیل یک کابینه منسجم شکل می‌گیرد، اظهار داشت: بدون تردید مبنا کارآمد بودن یک کابینه هماهنگی و انسجام برای دستیابی به اهداف و برنامه‌هایی است که در کارزار انتخاباتی آقای روحانی کراراً در جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعلام شد و انسجام تیم اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی آقای روحانی اصلی‌ترین اولویتی است که روحانی باید در چینش وزرا خود دل‌نگران آن باشد.

وی در این رابطه که در صورت همسان نبودن کابینه با خواست 24 میلیون رأی کدام طیف سیاسی ضرر می‌بیند، توضیح داد: آسیب اصلی را طیف خاص سیاسی نخواهد دید بلکه نظام جمهوری اسلامی و کل جریان سرمایه اجتماعی ایران صدمه خواهد خورد. مهم‌ترین عامل در بقای حکومت‌ها و دولت‌ها حفظ اعتماد مردم به مبعوثان آنان خواهد بود. درصورتی‌که در هر انتخاباتی مردم احساس کنند رأی آنان به منصه ظهور و عمل می‌رسد در آن صورت مشارکت مردم مبتنی بر امید بیشتر می‌شود.

کیانوش راد در ادامه بیان کرد: شعار اصلی آقای روحانی تدبیر و امید بوده است و آقای روحانی مهم‌ترین رسالت خود را درواقع باید امتداد امید با تدابیری که اتخاذ خواهند کرد، بنمایاند. هرگونه تدبیری که به امید مردم در رأی که داده‌اند منجر نشود قاعدتاً آسیب اصلی را جامعه و حکومت خواهد خورد. به‌عنوان‌مثال اگر مردم در انتخابات شورای شهر شرکت می‌کنند و نمایندگان آن‌ها شهرداری را به انتخاب درمی‌آورند علی‌القاعده انتظار تحقق رأی خود را با انتخاب شهردار و اجرایی شدن خواسته‌های خود مطرح می‌سازند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه یادآور شد: به این دلیل آقای روحانی بر اساس تدابیری که اتخاذ خواهد کرد باید به گسترش اعتماد مردم به صندوق‌های رأی یاری رساند و اگر چنین نشود نه‌تنها او بلکه مخالفان روحانی در صورت عدم تحقق امید در میان مردم آسیب خواهند دید چرا که ممکن است مردم ناامید از تاثیر رایشان در انتخابات به صندوق‌های رأی پشت کنند و این آسیب برای تمام گروه‌های سیاسی که معتقد به سازوکار رأی در تعیین مسئولان در تمام سطوح است، وارد می‌شود.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت همچنین در رابطه با عدم حضور زنان و اهل تسنن در کابینه تصریح کرد: در راستای حفظ اعتماد مردم به دولت و نظام جمهوری اسلامی باید مطرح کرد که به کدام دلیل رئیس‌جمهور از انتخاب یک زن یا فردی از اهل سنت اجتناب می‌ورزد درحالی‌که نه اسلام و نه قانون اساسی و نه عرفیات جامعه چنین منعی را به کار نبرده‌اند.

وی در ادامه افزود: عقب‌نشینی از خواسته‌های اکثریت جامعه ایران بدون تردید به اعتماد حامیان آقای روحانی آسیب خواهد رساند. با انتخاب یک زن در کابینه هیچ اتفاق ناگواری در نظام کائنات و جمهوری اسلامی و وضعیت شهروندان رخ نخواهد داد و پیام مثبت به‌کارگیری نیمی از جامعه ایران آن‌هم در وضعیت حداقلی در یک کابینه 18 نفری باعث تقویت نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان