تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ درباره چالش‌های پیش روی رئیس‌جمهور تا ۱۴۰۰

چالش‌های عقب‌نشینی «روحانی» از تشکیل کابینه ۲۴ میلیونی

بدون شک جریان اعتدال‌گرای کشور اگر قصد دارد در سال ۱۴۰۰ عرصه را به رقیب سیاسی خود واگذار نکند و دوباره مانند سال 84 تمامی رشته‌های خود را پنبه نبیند باید از هم‌اکنون که آغاز راه دولت دوازدهم است در برخی رویکردهای سؤال‌برانگیز خود تجدیدنظر کند.
رویداد۲۴با نزدیک شدن به زمان تحلیف ریاست جمهوری و اعلام نهایی کابینه آینده به نظر می‌رسد حسن روحانی به دنبال تغییرات جزئی در رویکرد گذشته خود است و در اندیشه تغییرات جدی در کابینه نیست.

این در حالی است که از گوشه و کنار خبرهایی به گوش می‌رسد که نشان‌دهنده این مسئله است که اغلب اعضای دولت یازدهم در دولت دوازدهم هم حضور خواهند داشت و تنها موقعیت آن‌ها تغییر خواهد کرد.

بااین‌وجود و با استناد به خبرهای رسیده از انتخاب اعضای کابینه آینده باید به چند چالش جدی برای کابینه آینده اشاره کرد. نخستین چالش که می‌تواند به بخش‌های دیگر کابینه نیز سرایت کند عدم تحقق مطالبات زنان در کابینه آینده است.

این‌گونه که از قراین و شواهد برمی‌آید روحانی قصد ندارد از وزیر زن در کابینه خود استفاده کند. از سوی دیگر خانم مولاوردی که در چهار سال گذشته عملکرد قابل قبولی از خود ارائه کرده بدون ارتقای جایگاه خود جای خود را به فرد دیگری خواهد داد که احتمالاً معصومه ابتکار خواهد بود.

این در حالی است که رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی به‌تازگی عنوان کرده که ما بارها برای بیان مطالبات خود درخواست دیدار با رئیس‌جمهور را داشتیم که هیچ‌کدام مورد موافقت ایشان قرار نگرفته است.

بدون شک زنان سهم مهمی در پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 داشتند و اگر مطالبات آن‌ها در کابینه آینده محقق نشود، ممکن است بدنه اجتماعی روحانی در قسمت زنان با چالش جدی مواجه شود. 

دومین چالش مهم کابینه آینده حسن روحانی عدم گردش نخبگان و ورود نیروهای جدید در کابینه است. گویا حسن روحانی اغلب پست‌های کلیدی خود را به اعضای دولت گذشته داده و تنها موقعیت آن‌ها را تغییر داده است. این مسئله به این معناست که روحانی حاضر نشده به پازل دولت یازدهم به‌صورت جدی دست بزند و تلاش کرده با گردش درونی نخبگان به‌جای گردش بیرونی از تکان‌های شدید سیاسی و جریانی در کابینه خود جلوگیری کند.

این در حالی است که به نظر اغلب کارشناسان دولت حسن روحانی نیاز به تکان‌های شدید داشت. درنتیجه با عدم ورود نیروهای جدید به کابینه آینده حسن روحانی ممکن است دوباره مانند چهار سال گذشته کارنامه متوسطی از خود ارائه کند که این مسئله برای جریان اعتدال‌گرا در انتخابات 1400 مسئله‌ساز خواهد بود.

چالش مهم بعدی که کابینه حسن روحانی با آن روبه‌رو خواهد بود محافظه‌کاری بیش‌ازاندازه گزینه‌های وی در کابینه آینده است. یکی از جدی‌ترین انتقاداتی که به دولت یازدهم صورت می‌گرفت محافظه‌کاری و امنیتی بودن کابینه بود. به همین دلیل نیاز بود حسن روحانی با ورود نیروهای آونگارد و خلاق‌تر فضای امنیتی کابینه را بشکند و کابینه را چابک‌تر از گذشته کند.

این در حالی است که این اتفاق رخ نداده است و کابینه همچنان دچار محافظه‌کاری خواهد بود. بدون شک صرف تغییر موقعیت‌های افراد در چینش کابینه نمی‌تواند محافظه‌کاری دولت را از بین ببرد. 

چالش مهم دیگری که کابینه آینده حسن روحانی با آن مواجه خواهد بود مطالبه جدی اصلاح‌طلبان است. شرایط به‌گونه‌ای است که برخی از اصلاح‌طلبان در سال پایانی دولت یازدهم و روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 به‌صورت علنی خواستار حضور جدی اصلاح‌طلبان در کابینه آینده شده بودند. 

این در حالی است که اصلاح‌طلبان به‌خصوص به دنبال تصدی چهار وزارتخانه سیاسی و فرهنگی دولت یعنی کشور، علوم، ارشاد و آموزش‌وپرورش بودند و تلاش داشتند هدایت این وزارتخانه‌های مهم را در اختیار بگیرند. درنتیجه عدم تحقق مطالبات اصلاح‌طلبان در چینش کابینه کار را برای حسن روحانی در طول چهار سال آینده سخت خواهد کرد. چه‌بسا برخی از اصلاح‌طلبان کم‌طاقت پس از گذشت یک یا دو سال از عمر دولت دوازدهم با انتقاد به عملکرد حسن روحانی عرصه را بر روحانی ویارانش تنگ کنند و در جبهه مقابل وی قرار بگیرند.

 از سوی دیگر حسن روحانی با چالش مطالبات نسبی اصولگرایان نیز همراه خواهد بود. اصولگرایان که در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 از هیچ تلاشی برای خانه‌نشین کردن حسن روحانی فروگذاری نکردند به دنبال این هستند که یا در کابینه حضور حداقلی داشته باشند و یا اینکه از حضور اصلاح‌طلبان جدی که به‌صورت علنی نسبت به اصولگرایان موضع دارند جلوگیری کنند.درنتیجه کابینه حسن روحانی از سوی اصولگرایان نیز در معرض تهدید است. 

بدون شک جریان اعتدال‌گرای کشور اگر قصد دارد در سال ۱۴۰۰عرصه را به رقیب سیاسی خود واگذار نکند و دوباره مانند سال 84 تمامی رشته‌های خود را پنبه نبیند باید از هم‌اکنون که آغاز راه دولت دوازدهم است در برخی رویکردهای سؤال‌برانگیز خود تجدیدنظر کند.
نظرات شما
پیشخوان