تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۶

ظریفیان: اختلافات جدی درباره رحمانی فضلی وجود دارد / انتخاب بیطرف در وزرات نیرو گام رو به جلویی است

درباره برخی از وزرا مانند رحمانی فضلی اختلاف نظرهای جدی میان احزاب و جریان های سیاسی وجود دارد. زیرا برخی بر این اعتقادند که با توجه به مشکلات موجود باید تغییراتی در این وزارتخانه صورت بگیرد. از سویی برخی هم معتقدند که با توجه به شرایط موجود باید به انتخاب رئیس جمهور در وزارت کشور تمکین کرد
رویداد۲۴- آخرین لیست منتشره از کابینه دوازدهم حکایت از این امردارد که تغییراتی؛ اگرچه تدریجی در راه است. البته این تغییرات به نظر چندان شامل حال وزارتخانه های اقتصادی مانند وزارت اقتصاد و صنعت و معدن نمی شود زیرا در این دو وزرات خانه تنها مدیران تغییر خواهند کرد اما بازهم نمی توان امید چندانی به تغییرات حداکثری در وضعیت اقتصاد کشور داشت. از سویی وزرای موفق دولت یازدهم مانند زنگنه، ظریف، حجتی و قاضی زاده هاشمی در دولت دوازدهم ماندگار خواهند شد و وزیرکشور با همه انتقادهایی که نسبت به او وجود دارد بازهم در دولت دوزداهم به خدمت خود در این وزرات ادامه خواهد داد. اما در وزرات فرهنگ، آموزش و پرورش و وزرات علوم همچنان تردیدها باقی است نسبت به این مهم که آیا وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در این سه وزرات خانه توانایی تحقق مطالبات جامعه فرهنگی را دارند؟! در این راستا و به طور کل آخرین لیست تقریبا قطعی کابینه روحانی «خرداد نیوز» با غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح طلب و معاون وزیر علوم دولت اصلاحات به گفتگو پرداخته است که در ادامه آن را می خوانید.

×ارزیابی تان از آخرین لیست منتشر شده کابینه دوازدهم در فضای مجازی و رسانه ها چیست؟

امیری به تازگی اعلام کرد که روحانی لیست کابینه را در مراسم تحلیف به مجلس ارائه نمی دهد. بنابراین سخن امیری نشان میدهد که رئیس جمهور تصمیم دارد از فرصت قانونی خود برای ارائه لیست وزرا به مجلس بهره ببرد از سویی به نظر می رسد که دولت تکلیف نهایی خود را با برخی از وزارت خانه ها روشن نکرده است و همچنان فضا برای گفتگو و بررسی بیشتر برخی از وزرات خانه ها و وزرای جدید باز است. بنابراین درباره آخرین لیست کابینه که در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شد به سهولت نمی توان نظر داد. آنچه که مسلم است تقریبا ده تن از وزرا در سمت خود باقی خواهند ماند که تعداد قابل توجهی از این وزرا مانند وزیر امور خارجه، وزیر بهداشت، وزیر نفت، وزیر اطلاعات، وزیر کشاورزی عملکرد مثبتی داشتند. علاوه بر این، تاکید و مطالبه جامعه بر ابقای وزرا در وزرات خانه های مذکور است. اما درباره حضور یا عدم حضور برخی از وزرا در برخی از وزراتخانه ها دیدگاه ها متفاوت وجود دارد. به نظر می رسد که در شرایط کنونی حضور این افراد به صلاح کشور باشد زیرا ممکن است مدیرانی بر روی کار آیند که ضعیف تر از وزرای کنونی باشند.

×برخی از ورزا مانند رحمانی فضلی علیرغم اینکه به تعبیر حامیان دولت عملکرد چندان موفقی نداشت چرا بار دیگر وزرات او در دولت دوازدهم ابقا شد، آیا رئیس جمهور بنا به شرایط موجود چاره ای نداشت و یا خود به شخصه از عملکرد او رضایت خاطر داشت؟

درباره برخی از وزرا مانند رحمانی فضلی اختلاف نظر های جدی میان احزاب و جریان های سیاسی وجود دارد. زیرا برخی بر این اعتقادند که با توجه به مشکلات موجود باید تغییراتی در این وزارتخانه صورت بگیرد. از سویی برخی نیز معتقدند که با توجه به شرایط موجود باید به انتخاب رئیس جمهور در وزارت کشور تمیکن کرد.

×خبرها در گوشه و کنار حکایت از این امر دارد که آوایی، شریعتمداری و امیر سرتیپ حاتمی، حبیب ا... بیطرف جایگزین وزرای کنونی در وزرات دادگستری، وزارت صنعت و معدن، وزرات دفاع، وزرات نیرو شدند این تغییرات را تا چه اندازه به نفع دولت می دانید؟

در برخی از وزارتخانه ها مانند وزرات نیرو انتخاب احتمالی بیطرف تغییر مثبت و رو به جلویی است. زیرا تجربه و سابقه حبیب ا... بیطرف در وزارت نیرو و نفت حکایت از این امر دارد که در وزارت نیرو تحولات مطلوبی در راه است. اما در راستای سایر وزرات خانه ها باید در انتظار لیست نهایی بود تا دست به یک قضاوت منصفانه زد.

× به نظر در دولت جدید زر افشان و باقری بناست که سکاندار وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی شوند این دو فرد را با توجه به انتقادهای گذشته نسبت به وزارتخانه های مذکور چگونه می بینید؟

در رابطه با این دو وزارت گمانه زنی های بسیاری وجود دارد هنوز حضور این دو فرد در وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی مشخص نیست. البته در وزرات علوم به نظر می رسد که خاکی صدیق هم یکی از گزینه های رئیس جمهور برای این وزرات باشد. به هر روی باقری و خاکی صدیق هر یک سوابق بسیار مطلوبی در این حوزه دارند، بدون تردید هر یک از این دو که بر سر کار آیند مجموعه وزارت علوم برای پیشبرد اهداف دولت در این حوزه به کمک آنها خواهند آمد.

منبع: خردادنیوز

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان