تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
محمدرضا بادامچی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

واکنش مجلس به روش‎ غیراخلاقی وزرای پیشنهادی برای کسب رای اعتماد چیست؟

محمدرضا بادامچی، عضو فراکسیون امید در رابطه با تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای رأی اعتماد علی ربیعی از مجلس گفت: بهره‌برداری از چنین فرصت‌هایی قابل‌قبول نیست، نماینده‌های مجلس بر اساس این موارد دست به ارزیابی نمی‌زنند. در کمیته‌هایی در فراکسیون امید در همین رابطه تشکیل‌شده، بر اساس منافع ملی تصمیم‌گیری می‌شود.
رویداد۲۴محمدرضا بادامچی، عضو فراکسیون امید در رابطه با تلاش علی ربیعی برای کسب رأی اعتماد از مجلس گفت: بهره‌برداری از چنین فرصت‌هایی قابل‌قبول نیست، نماینده‌های مجلس بر اساس این موارد دست به ارزیابی نمی‌زنند. در کمیته‌هایی در فراکسیون امید در همین رابطه تشکیل‌شده، بر اساس منافع ملی تصمیم‌گیری می‌شود.

بر اساس گفته یکی از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی احتمالاً امروز فهرست اعضای کابینه توسط حسن روحانی به خانه ملت معرفی خواهد شد. حسن روحانی که بارها بر کابینه فراجناحی تأکید داشته و انتظار دارد با کمترین مشکل در مجلس روبرو شود، اما تا به اینجای کار و بر اساس اظهارنظر نمایندگان درباره رأی اعتماد به برخی از گزینه‌های پیشنهادی که از احتمال معرفی آن‌ها صحبت می‌شود، تردید وجود دارد.

یکی از این وزرا علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم است که به دلیل عملکرد ضعیف او در این وزارتخانه برخی از نمایندگان را بر آن داشته تا در گفت‌وگوهای خود اعلام کنند که در صورت معرفی او به مجلس از سوی رئیس‌جمهور برای دولت دوازدهم حسن روحانی در کسب رأی اعتماد موفق نخواهد بود.

اما علی ربیعی در ظاهر برای رفع این مشکل راه دیگری را برگزیده که نه‌تنها به لحاظ سیاسی حرفه‌ای محسوب نمی‌شود بلکه در اخلاق هم‌جایی ندارد. بر اساس سندی که به جلسه شورای معاونان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوط می‌شود که قطعا با موافقت وزیر هم همراه بوده، مشخصاً به راه‌های اخذ رأی اعتماد وزیر در مجلس اشاره‌شده است.

در سند فوق آمده که به معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت امور استان‌ها، معاونت امور اقتصادی و برنامه‌ریزی و معاونت فنی و درآمد دستور داده‌شده مواردی مانند اختصاص بخشی از اعتبارات بودجه جاری برای پرداخت تسهیلات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران از طریق بانک رفاه با معرفی نمایندگان مجلس، توجیه تمام مدیران بیمه‌ای و درمانی و حتی مسئولین بانک رفاه در این رابطه انجام هر اقدامی برای افزایش رأی اعتماد نمایندگان را مدنظر قرار دهند.

محمدرضا بادامچی، نماینده مردم تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با تأثیر چنین روش‌هایی بر تصمیم نمایندگان مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی گفت: هر چه به زمان تعیین کابینه نزدیک می‌شویم، احتمال سر زدن چنین حرکاتی از جانب گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌ها وجود دارد ولی موضوع موردبحث برای اعضای خانه ملت منافع ملی است.

وی در ادامه اظهار داشت: در فراکسیون امید کمیته‌های تخصصی بر اساس وظایف وزارتخانه‌ها تشکیل‌شده است. وظیفه کمیته‌های فوق به این صورت است که علاوه بر ارزیابی اعضای کابینه یازدهم، درباره گزینه‌های احتمالی پیشنهادی هم تحقیق می‌کنند. کمیته مورداشاره بر اساس نظر و شاخص‌هایی که به دست می‌آورد برای تصمیم‌گیری در صحن علنی اقدام به رأی‌گیری خواهد کرد و تمام اعضا تابع آن هستند، بنابراین چنین تصمیم‌گیری‌هایی بر اراده نماینده‌ها تاثیرنخواهد داشت.

این نماینده مردم تهران دلیل تلاش برای چنین کارهایی در صورت بی‌اثر بودن آن‌ها را چنین بیان کرد: زمانی این مسائل در منافع مردم گره می‌خورد. به‌طور نمونه مراجعین به نماینده‌ها درخواست‌های مختلفی دارند و به خصوصی در مناطقی که مردم ضعیف‌تر هستند، آنان مشکلاتشان را با نماینده خود مطرح می‌کنند و ما هم آن‌ها را به دستگاه‌های اجرایی ارجاع می‌دهیم. هرقدر به درخواست‌های مردم توجه شود قطعاً یک امتیاز به‌حساب می‌آید.

بادامچی در این خصوص افزود: سرعت بخشیدن به این کارها در نزدیک انتخابات و اخذ رأی صورت گیرد، اخلاقی نیست، ولی همان‌طور که توضیح داده شد مردم در مراجعه به نماینده‌های خود درخواست‌هایی درباره بیمه، اشتغال، مشکلات زمین و مسکن، وام ضروری دارند. برای مبالغ بسیار کم اصرار زیادی دارند و در چنین مواقع نامه‌های مراجعین را به بانک‌ها، بیمه و ... ارجاع می‌دهیم. البته بسیاری به آن‌ها توجه می‌کنند و برخی هم بی‌تفاوت هستند.

وی دراین‌باره ابراز کرد: با تمام این‌ها بهره‌برداری از چنین فرصتی قابل‌قبول نیست، نماینده‌های مجلس بر اساس این موارد دست به ارزیابی نمی‌زنند. در کمیته‌های که به تشکیل آن‌ها اشاره شد و بر اساس منافع ملی تصمیم‌گیری می‌کنند و کار را به‌پیش می‌برند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
0
0
رحمان فضلی یادتونه چطور رای اورد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان