تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
صادق زیباکلام در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

کابینه پیشنهادی کاستی‌های جدی دارد/ باید از روحانی حمایت کرد

صادق زیباکلام، استاد زیباکلام تصریح کرد: باوجود تمام کاستی‌های جدی کابینه بازهم از آقای روحانی حمایت و دفاع می‌کنیم.
رویداد۲۴صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تصریح کرد: باوجود تمام کاستی‌های جدی کابینه بازهم از آقای روحانی حمایت و دفاع کرد.

حسن روحانی، روز گذشته لیست پیشنهادی اعضای کابینه را با یک غائب (وزیر علوم) تقدیم مجلس کرد. البته ازآنجاکه او چهار سال گذشته لیست کابینه را پس از مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی به اعضای خانه ملت داده بود، تصور می‌رفت که در دومین دوره ریاست جمهوری خود نیز به همین روش پیش رود که نه‌تنها چنین نشد، بلکه این کار سه روز پس از مراسم تحلیف هم به‌صورت کامل صورت نگرفت.

پیش از معرفی کابینه به مجلس از سوی رئیس‌جمهور فهرستی بر اساس گمانه‌زنی‌ها به انتشار درآمده بود که روز گذشته مشاهده شد لیست پیشنهادی حسن روحانی برای همکاران آینده خود در هیئت دولت با تفاوت‌های کوچکی بر اساس همان گمانه‌زنی‌ها بسته‌شده است. این در حالی است که اعضای کابینه آینده بر اساس گمانه‌زنی‌ها که پیش‌ازاین منتشرشده بود انتقاداتی به همراه داشت و منتقدان امید داشتند، رئیس‌جمهور دست به تجدیدنظر زند.

نمایندگان مجلس به‌طور مکرر بر این نکته تأکید می‌ورزیدند که در صورت عدم تجدیدنظر در اعضای کابینه فوق رئیس‌جمهور برای دریافت رأی اعتماد دچار مشکل خواهد شد، اما در ظاهر گوش حسن روحانی به این حرف‌ها بدهکار نبود و همان راهی را رفت که خود صلاح می‌دانست.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در رابطه با لیست کابینه دوازدهم صراحتاً نام سه وزیر پیشنهادی (رحمانی فضلی، علی ربیعی و آذری جهرمی) را بر زبان آورده که برای اخذ رأی اعتماد با مشکل روبرو خواهند و کار به آن سادگی که رئیس‌جمهور تصور می‌کند، نخواهد بود.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در گفت‎وگو با رویداد۲۴درباره معرفی کابینه از سوی حسن روحانی به مجلس گفت: لیستی که رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه به مجلس تقدیم کرد، همان فهرستی است که در مدت دو یا سه هفته گذشته انتشاریافته بود و اعتراضات زیادی از سوی اصلاح‌طلبان، آزادی خواهان و... به آن وارد شد ولی علیرغم آنکه مدتی از حدس و گمانه‌زنی‌ها می‌گذرد، هیچ بخش جدیدی به آن اضافه نشده و همان‌که از آن سخن گفته می‌شد، است.

وی در رابطه با میزان رضایت از کابینه با توجه به تلاشی که در زمان تبلیغات ریاست جمهوری انجام داده، بیان کرد: درصورتی‌که چرخ زمان به اسفند 95 یا اردیبهشت 96 برگردد که تمام زندگی شخصی خود را به دویدن در استان‌ها و تبلیغ برای آقای حسن روحانی گذراندم با توجه به این کابینه همان کوشش را چند برابر انجام خواهم داد. در آن مدت هم علیرغم اینکه براین موضوع آگاهی داشتم که آقای روحانی از اهل سنت، هم‌وطنان کرد در کشور وزنان توانمند وارد کابینه نخواهد کرد و حتی خانم مولاوردی را با آرنج کنار می‌گذارد، تبلیغ برای او را انجام می‌دادم.

این استاد دانشگاه درباره نامه سرگشاده خود با آگاهی بر این مسئله برای ورود اهل سنت، کردها و زنان در کابینه چنین توضیح داد: ورود یک زن، یکی از هم‌وطنان اهل سنت و هم‌میهنان کرد کشور به کابینه، مطالبات اصلاح‌طلبان، آزادی خواهان، فرهیختگان و روشنفکران است. این موارد مطالباتی محسوب می‌شود که ملت ایران از آقای روحانی دارند و دلیل طرح آن با وجودی که می‌دانیم عملی نمی‌شود برای این است که در سال 1400 که آقای اسحاق جهانگیری یا محمدجواد ظریف رئیس‌جمهور خواهند شد بر آن‌ها به‌قدر کافی آگاهی داشته باشند.

زیباکلام در ادامه تأکید کرد: موارد فوق را مطرح می‌کنم تا از این طریق به‌صورت مطالبات درآید وگرنه به‌عنوان استاد علوم سیاسی این موضوع را به‌خوبی می‌دانم که رئیس‌جمهور نمی‌تواند این کارها را انجام دهد. آقای روحانی توان دعوت از رهبر اهل سنت کشور (مولوی عبدالحمید) برای مراسم تحلیف را هم ندارد. زمانی که رئیس‌جمهور تا این حد فاقد قدرت است از او انتظار نمی‌رود که مطالبات درباره کابینه را جامه عمل بپوشاند.

وی در این خصوص یادآور شد: اینکه چه کسی با حضور حضرت مولوی عبدالحمید در جلسه تحلیف مخالفت و چه افرادی موافقت کردند مهم نیست. مسئله حائز اهمیت این است که رهبر اهل سنت کشور یعنی کسی که حمایت او از آقای روحانی باعث حداقل 5 یا 6 میلیون رأی شد در مراسم تحلیف دعوت نشد، بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت که فردی از اهل سنت را وارد کابینه سازد.

این استاد دانشگاه افزود: علاوه بر این موارد به‌خوبی می‌دانم که آقای روحانی نلسون ماندلا، آن‌سان سوچی، ماهاتما گاندی، دکتر محمد مصدق، مهندس مهدی بازرگان نیست و هیچ رویایی از او در سر ندارم ولی اگر چرخ به عقب برگردد چند برابر گذشته برای او دست به تبلیغ خواهم زد برای اینکه رشد و توسعه دموکراسی، آزادی‌خواهی و حاکمیت قانون در کشور گام‌به‌گام است و درصورتی‌که یک گام به جلو رویم که سال 92 صورت گرفت، نمی‌توانیم سال 96 همان گام را به عقب برگردیم. درصورتی‌که قوه مجریه را به آقای رئیسی و قالیباف می‌سپردیم، بلاهایی که از 84 تا 92 سر مملکت آمد، تکرار می‌شد.

زیباکلام در ادامه توضیح داد: باید یک میلی‌متر به‌طرف جلو حرکت کنیم. در صورت عدم تلاش برای ریاست جمهوری آقای روحانی، آقای رئیسی بدون شک رئیس‌جمهور بود و نه‌تنها آن‌یک میلیمتر را به جلو نرفته بودیم بلکه بیست متر هم به عقب برمی‌گشتیم. این اتفاق در سال 84 و 88 روی داد.

وی در این رابطه تصریح کرد: باوجود تمام کاستی‌های جدی کابینه بازهم از آقای روحانی حمایت و دفاع می‌کنیم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
0
0
مردم از روحاني حمايت كردند، اين آدم بي بته نميتونه از خودش حمايت كنه چطور ميخواد از حقوق مردم حمايت كنه، چينش كابينه معنيش خيانت به مردمه، و دوره بعدي مردم ترجيح ميدن به احمدي نژاد راي بدن تا آدم بزدلي مثل اين،
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان