تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
آذر منصوری در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

جایگاه زنان در کابینه تنزل پیدا کرد/روحانی درباره فشارها برای تشکیل کابینه شفاف‌سازی کند/ روحانی نتوانست انتظارات جامعه زنان را برآورده کند

آذر منصوری گفت: معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی در شرایط فعلی نسبت به شرایط قبلی خود ارتقا پیدا نکردند که این با اصل شایسته‌سالاری در تعارض و تناقض قرار دارد.
رویداد۲۴-آذر منصوری گفت: معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی در شرایط فعلی نسبت به شرایط قبلی خود ارتقا پیدا نکردند که این با اصل شایسته‌سالاری در تعارض و تناقض قرار دارد.

حضور زنان در کابینه از مواردی است که صحبت از آن در تمام شعارهای کاندیداهای ریاست جمهوری فارغ از اینکه به کدام جناح نزدیک و گرایش دارند مطرح می‌شود، اما هرگاه کاندیدای موردنظر به کسب مقام ریاست جمهوری دست می‌یابد بدون توجه به نظرات سابق خود همکارانش را انتخاب می‌کند.

البته محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم مرضیه وحید دستجردی را به‌عنوان وزیر بهداشت و درمان معرفی کرد، اما این وزیر زن موفق نشد تا پایان راه مسیر را طی کند و در نیمه متوقف شد.

حسن روحانی در برنامه تبلیغاتی خود برای انتخابات عنوان کرده بود که «جنسیت نمی‌تواند معیار درستی برای تصدی مسئولیت‌ها در جامعه باشد. در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باید زنان همانند مردان نقش ایفا کنند. ... حتی باید امروز در برخی مشاغل مدیریتی سهمی برای زنان قائل شویم. با یک عقب‌ماندگی مزمن تاریخی در این زمینه مواجهیم و باید این عقب‌ماندگی جبران شود. در دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت، جنسیت معیار نخواهد بود.»

اما در لیست رئیس‌جمهور در دولت یازدهم و دوازدهم هیچ گزینه پیشنهادی از میان زنان برای کابینه وجود داشت و تنها سه معاونت در بین آن دیده می‌شد. معاونت‌هایی که برای دولت دوازدهم با تنزل سمت روبرو شدند. معصومه ابتکار که سال‌ها است نام او با محیط‌زیست عجین شده است بر اساس دستور روز چهارشنبه رئیس‌جمهور به معاونت زنان و امور خانواده رفت و شهین دخت مولا وردی که در این معاونت سابقه پررنگی دارد به دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی منصوب شد.

آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با رویداد۲۴ ارزیابی خود در رابطه با این انتصابات را چنین بیان کرد: طبیعتاً اقدام آقای رئیس‌جمهور در خصوص معرفی این سه زن برای کابینه با توجه به اینکه هنوز بخش عمده‌ای از دیگر معاونان هنوز مشخص نشده‌اند نشان از توجه او به مسئله زنان و مطالبات آنان دارد، اما درواقع این انتصاب نمی‌تواند برخاسته از انتظاراتی باشد که در جامعه زنان ایران از دولت منتخب وجود دارد.

وی در ادامه افزود: انتظار این بود که به‌خصوص در جایگاه معاونت زنان و عملکرد مثبت خانم ملاوردی او یا در این جایگاه می‌ماند یا نسبت به آن ارتقا پیدا می‌کرد، اما به هر ترتیب خانم ابتکار هم در خصوص مسائل زنان ناآشنا نیست و سابقه فعالیتش در صورت بررسی به لحاظ دیدگاهی و عملکردی در این زمینه می‌تواند مثمر ثمر واقع شود، اما جایگاه خانم ابتکار هم بعد از دو دوره حداقل به‌عنوان رئیس سازمان محیط‌زیست کشور و معاون رئیس‌جمهور باید ارتقا می‌یافت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه گفت: درواقع درباره هیچ‌یک از این دو بانو حداقل در شرایط فعلی نسبت به شرایط قبلی خود ارتقا پیدا نکردند که این با اصل شایسته‌سالاری در تعارض و تناقض قرار دارد. راجع به خانم جنیدی اطلاعات زیادی ندارم، اما با بررسی‌هایی که در رزومه و سوابق علمی و تحصیلی او انجام‌شده، به نظر می‌رسد از زنان توانمند باشد که می‌تواند در جایگاه معاون حقوقی رئیس‌جمهوری ایفای نقش کند.

عضو شورای حزب اتحاد ملت پاسخ به مطالبات را مسئله مهمی دانست و توضیح داد: امروز زنان ایران از دکتر روحانی به‌عنوان دولتی که در چهار سال گذشته نسبت به مسائل آنان حساسیت ویژه داشته و بر ایجاد فرصت‌های برابر برای زنان و عدالت جنسیتی تأکید کرده که این نگاه و رویکرد در چهار سال گذشته خود را نشان داده، انتظار دارند که دولت دوم آقای روحانی نسبت به دولت قبل با توجه به تجربه گذشته و حضور گسترده زنان و مشارکت جدی آنان در انتخابات اخیر و اقبال آنان نسبت به آقای روحانی در این دولت گام‌های بلندتر و جدی‌تری در ارتباط با جریان سازی عدالت جنسیتی بردارد.

منصوری اضافه کرد: این انتظار وجود داشت و همچنان دارد که هم در هیئت‌وزیران گام‌های فوق دیده شود و هم در رفتار آینده آقای روحانی در دولت پیش رو، البته همه ما نسبت به ملاحظات و موانعی که پیش روی رئیس‌جمهور وجود دارد آگاه هستیم و اینکه خود آقای روحانی در نهایت به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب باید تصمیم بگیرد، اما مسئله اینجاست که او به‌عنوان رئیس‌جمهور موردحمایت زنان باید بتواند تعادلی را بین انتظارات و مطالباتی که در جامعه وجود دارد محدودیت‌ها و موانعی که تا حدودی هم روشن است، ایجاد کند که این پشتوانه و سرمایه اجتماعی که در چهار سال آینده باید مهم‌ترین نقطه اتکای آقای روحانی برای اجرای برنامه‌های پیش رو باشد دچار ناامیدی و یاس نشود. به‌عنوان جریان اصلاحات با درک تمام ملاحظات و شرایط موجود، آقای روحانی گزینه اصلی ما در انتخابات 96 بود، اما این سرمایه اجتماعی باید تا انتخابات 98 و 1400 با همین امید و نشاط و چشم‌انداز روشن نسبت به انتخابات و صندوق رأی حفظ شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ضعیف عمل کردن روحانی درزمینهٔ انتصاب زنان ابراز کرد: در این رابطه نمی‌توان با طرح مسئله شایسته‌سالاری بگوییم که زنان توانایی در موقعیت‌های کلان و یا مقدرات اساسی مملکت حضور ندارند به دلیل اینکه تجربه حداقل 4 سال گذشته نشان داد زنانی که مسئولیت داشتند، از عهده کار به‌خوبی برآمدند و اتفاقا یک نقطه قوت بود در انتخابات برای آقای روحانی و تبلیغاتی که در این زمینه داشت.

عضو شورای حزب اتحاد ملت در ادامه اظهار داشت: موانعی که در ابتدا مورد اشاره قرار دادم حتی درباره انتصاب دیگر وزرای آقای روحانی هم وجود دارد. این مسئله نشان می‌دهد که فشارهای بی‌سابقه‌ای بر روی آقای روحانی پس از انتخابات وجود داشته که در روز اخذ رأی اعتماد مجلس آقای روحانی باید نسبت به این موضوع شفاف‌سازی کند و توضیح دهد تا موانعی که پیش راه آنان وجود دارد برشمرده شود.

نظرات شما
پیشخوان