تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ درباره غیبت مردانی که جایشان در کابینه دوازدهم خالی است

تقدیر از مردانی شبیه «روحانی»

از جمله شخصیت هایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران، در مسئولیت های گوناگونی به انجام وظایف خویش اقدام کرده و همواره تلاش نموده اند که بر اصول مشخصی، تکیه نمایند و مسیر ثابتی را در پیش گیرند حجج اسلام مجید انصاری معاون رئیس جمهور در دولت یازدهم و مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری دولت یازدهم بوده اند. شخصیت هایی با گرایش های سیاسی متفاوت، و البته توانمند و مدیر که خدمات فراوانی را در طی چهل سال گذشته به نظام جمهوری اسلامی تقدیم داشته اند.
رویداد۲۴- در سپهر سیاسی کشور، افرادی وجود دارند که برای فعالیت‌های خویش در حوزه‌های گوناگون، اصولی را مدنظر قرار داده‌اند و بر مبنای همان اصول، به چیدمان امور مربوط به مسئولیت‌هایشان می‌پردازند.

افراد مذکور در مورد مناصبی که در معرض آن قرار می‌گیرند دارای رفتارهای مدون و اصولمندی هستند. یکی از این رفتارها آن است که برای بر عهده گرفتن مناصب، به آب‌وآتش نمی‌زنند و «هم‌وغم» خویش را صندلی ریاست قرار نمی‌دهند. به همین دلیل است که اینان، در مسئولیت فعلی خویش، تمام همت خود را صرف انجام درست امور مربوطه قرار می‌دهند و این‌گونه نیست که برای نیل به مناصب بالاتر، افسار امور را رها نموده و به رایزنی بپردازند.

ازجمله شخصیت‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران، در مسئولیت‌های گوناگونی به انجام وظایف پرداخته و همواره تلاش کرده‌اند که بر اصول مشخصی، تکیه نمایند و مسیر ثابتی را در پیش گیرند حجج‌اسلام مجید انصاری معاون رئیس‌جمهور و مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در دولت یازدهم بوده‌اند.

شخصیت‌هایی با گرایش‌های سیاسی متفاوت و البته توانمند و مدیر که خدمات فراوانی را در طی چهل سال گذشته به‌نظام جمهوری اسلامی تقدیم داشته‌اند.

یکی از عواملی که عملکرد مصطفی پورمحمدی را در دولت یازدهم شایسته تقدیر می‌کند همین اصولمندی و تکیه‌بر اصول است؛ یعنی وی اصولی را برای خویش تعریف کرده و قواعدی را مشخص نموده که در همان قالب، به پذیرش مسئولیت می‌پردازد و اداره آن مسئولیت را نیز بر عهده می‌گیرد. تا زمانی که احساس کند در مسیر پیشبرد اهداف و برنامه‌ها، انحرافی صورت نگرفته و اصول هماهنگ شده نیز رعایت می‌شود به کار خود ادامه می‌دهد ولی به‌محض مشاهده انحراف و کج‌روی، ریاست را فدای اصول می‌کند.

پورمحمدی وزیر کشور احمدی‌نژاد شد چراکه مشترکاتی را در کلام و سخن احمدی‌نژاد یافت که با اصول انقلاب و قواعد مدونی که برای خودش تدوین کرده است همخوانی داشت. وزارت را نیز به همین نحو اداره کرد اما کم‌کم برخی انحرافات و درخواست‌های نابجای دولت نهم علنی می‌شد و پورمحمدی نیز با این سیاست‌ها همراهی نمی‌کرد لذا از دولت اخراج شد و مسئولیتی را در قوه قضائیه بر عهده گرفت که شاید در ظاهر امر، بسیار پایین‌تر از وزارت کشور به نظر می‌رسید ولی به نظرش رسید که در مسئولیت جدید، اصولش را بیشتر می‌تواند رعایت نماید و هنگامی‌که هدف، خدمتگزاری باشد بالا و پائینی وجود ندارد و آنچه اصل است تطابق توانمندی‌ها و وظایف است.

پورمحمدی برای وزارت در دولت یازدهم، رایزنی نکرده بود و قصدی نیز برای این امر نداشت اما هنگامی‌که با این پیشنهاد روبرو شد و روز سخت رأی اعتماد در مجلس را گذراند تمام تلاش خود را کرد تا بهترین عملکرد را منطبق با اهداف اعلامی دولت یازدهم و قواعد مدنظر خویش انجام دهد و چون‌که شباهت فراوانی را میان اهداف و اقدامات حسن روحانی با اهداف و اصول خویش می‌دید تمام همت خویش را به کار بست تا یاری‌رسان روحانی در وعده‌هایش باشد.

او در حوزه مبارزه با فساد که به‌صورت مستقیم از رئیس‌جمهور، مأموریت یافت تلاش فراوانی انجام داد و با اقداماتی ازجمله به‌روزرسانی فناوری‌ها در مبادی ورودی کشور، تشدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جدیت بیشتر در امر تعزیرات حکومتی، در امر مبارزه با فساد کوشید. در امر حمایت قضایی از خبرنگاران و وب‌سایت‌ها و روزنامه‌ها نیز فعالیت فراوانی انجام داد و کوشید تا از حجم مشکلاتی که برای آنان ایجاد می‌شود بکاهد. این موارد و دیگر مواردی که در گزارش عملکرد چهارساله وزارت دادگستری وجود دارد پورمحمدی را وزیری موفق به جامعه شناسانده که کوشیده است در دوران مسئولیت خویش با کمترین حواشی، هم از روحانی حمایت همه‌جانبه داشته باشد و هم عملکرد مناسبی را بر جای گذارد.

وی حتی در وزارت دادگستری به احیای لوایحی همچون موضوع مالکیت فکری، ادبی و هنری در موضوع فرهنگ‌عامه همت گمارد و با کار فشرده در دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری مالکیت فکری در وزارت دادگستری با نگارش پیش‌نویس و قرار دادن آن در سامانه، کوشید هر ماده‌ای که نوشته‌شده دلایل توجیهی و شرح آن نیز ذکر شود.

باوجود برخی اختلاف‌نظرها در سطح مقامات عالی قوه مجریه و قضائیه، پورمحمدی اجازه نداد خللی در روابط روزمره دو قوه به وجود آید و همچنان کار و همکاری دو قوه با یکدیگر ادامه یافت.

هرچند که نه اصولگرایان از پورمحمدی حمایت می‌کنند؛ آن‌هم به دلیل آنکه همکاری در دولت روحانی را پذیرفته است و نه اصلاح‌طلبان او را به دلیل آنکه از جبهه «راست‌های سنتی» است موردحمایت قرار می‌دهند، اما باید گفت که او وزیر موفقی بوده است. وزیری که مسئولیت وزارت خانه‌ای را بر عهده داشت که به دلیل اهمیت آن، در قانون اساسی نیز بر ضرورت تشکیل آن تأکید شده است اما معیار و میزان کاملی از حدودوثغور وظایف آن به‌عنوان رابط سه قوه وجود ندارد.

مصطفی پورمحمدی از جانب هیچ فرد و گروه و جناحی، موردحمایت قرار نگرفته و نمی‌گیرد ولی باید اذعان نمود که وزیر موفقی بوده است که برمدار اعتدال، گام برداشته است.

مجید انصاری نیز از باسابقه‌ترین اصلاح‌طلبان و از السابقون انقلاب است که هیچ‌گاه مسئولیتی را نپذیرفته است مگر آنکه از تمام وجود خویش برای انجام آن مسئولیت، بهره گرفته است و بهترین عملکردها را نیز برجای گذاشته است. شخصیتی که امین اصلاح‌طلبان است و مورد اعتماد نظام اسلامی و حقیقتاً فردی است که دل در گرو آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی داشته و دارد و می‌کوشد با حضور یا عدم حضور خود در مناصب گوناگون، اهداف نظام اسلامی را پیگیری نماید.

حجت‌الاسلام انصاری در دوران مسئولیت خویش در دولت یازدهم؛ چه آن هنگام که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور بود و چه آن زمان که معاون حقوقی رئیس‌جمهور، کوشید بی‌توجه به هیاهوی تخریب گران، بهترین و به صلاح‌ترین مسیر را برای انجام خدمت برگزیند و بسیاری از بدعت‌هایی که در دوران دولت‌های نهم و دهم ایجادشده بود را از بین ببرد و لذا نتایج اقدامات او نیز به عینه، قابل‌مشاهده است؛ به‌ویژه در زمان تصدی معاونت پارلمانی.

اینک که برخی گفته‌ها از عدم حضور شخصیت‌های مذکور در دولت دوازدهم حکایت دارند جا دارد از خدمات آنان در طول سال‌های خدمت و به‌ویژه در دولت یازدهم سپاسگزاری کرد.

نظرات شما
پیشخوان