تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
محمد حقانی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ از افتتاح عجولانه خط ۸ مترو انتقاد کرد

«قالیباف» در پی به‌نام زدن پروژه‌ها، بدون توجه به امنیت مردم

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه افتتاح خطرناک نیست بلکه بهر‌ه‌برداری خطرآفرین است گفت: در حال حاضر امکان بهره‌برداری از خط ۸ وجود ندارد و ما باید بدانیم که زمانی که پروژه‌ای را افتتاح می‌کنیم، نشانه این است که به مردم اعلام می‌کنیم که شما می‌توانید از این پروژه بهره‌برداری کامل کنید.
رویداد۲۴عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه افتتاح خطرناک نیست بلکه بهر‌ه‌برداری خطرآفرین است گفت: در حال حاضر امکان بهره‌برداری از خط ۸ وجود ندارد و ما باید بدانیم که زمانی که پروژه‌ای را افتتاح می‌کنیم، نشانه این است که به مردم اعلام می‌کنیم که شما می‌توانید از این پروژه بهره‌برداری کامل کنید.

در آخرین روزهای کاری محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران، تلاش برای به اتمام رساندن پروژه‌های نیمه‌کاره از جانب او و زیر مجموعه تحت امرش ادامه دارد. پروژه‌هایی که فارغ از ساختار اصولی و امنیت مناسب افتتاح می‌شوند و به نظر می‌رسد، بیشتر یک نمایش برای پایان کار شهرداری است تا افتتاح پروژه.

افتتاح پروژه خط ۸ مترو، با حواشی زیادی همراه بود و مخالفت‌های زیادی را در پی داشت. یکی از مخالفان افتتاح این پروژه، دادگستری بود که پس از اخذ مستندات مبنی بر ایمنی پایین در این خط مترو، با صدور دستور قضایی، موقتاً از افتتاح خط ۸ مترو جلوگیری کرد.

اما جلوگیری از راه‌اندازی خط ۸ مترو، به همین‌جا ختم نشد و مدیرعامل مترو به دنبال صدور این حکم، مستنداتی را دال بر امنیت خط ۸ مترو به دادگستری ارائه کرد و این مستندات برای شورای عالی فنی حمل‌ونقل ریلی نیز ارسال شد.

هنوز نظر کارشناسی از شورای عالی فنی حمل‌ونقل صادر نشده بود که خبرهایی مبنی بر رفع توقف قضایی افتتاح خط ۸ مترو رسید و به گفته رئیس‌کل دادگستری استان تهران، مستندات رسیده به دادگستری، مرجع قضایی ذی‌ربط را مجاب کرد تا حکم پیشین، مبنی بر توقف افتتاح خط ۸ متروی تهران را منسوخ اعلام کند؛ بنابراین اعلام شد که امنیت شهروندان به عهده مترو است و با صدور نهایی نظر شورای عالی فنی حمل‌ونقل ریلی، موظف به رفع ایرادات در جهت تامین امنیت شهروندان در استفاده از این خط مترو هستند. 

اما نکته عجیب و قابل‌تأمل در این موضوع، این است که دادگستری، با اعلام این نظر که تامین امنیت شهروندان به عهده مترو است، دستور قضایی قبلی را، پیش از اعلام نظر شورای عالی فنی حمل‌ونقل ریلی ملغی اعلام کرد و مترو را در صورت رخداد هرگونه حادثه احتمالی، پاسخگو خواند.

با این وجود محمدباقر قالیباف شهردار تهران که خیالش از بابت ملغی شدن این حکم راحت بود در کنار علی لاریجانی رئیس مجلس خط ۸ مترو را افتتاح کرد تا مدعی شود سند تکمیل خطوط مترو تهران را حالا باید به نام او زد. این در حالی است که به عقیده ناظران این خط با وجود افتتاح هنوز امکان بهره برداری کامل ندارد.

محمد حقانی، عضو شورای شهر چهارم شهر تهران در گفتگو با رویداد۲۴، درباره میزان امکان استفاده و بهره‌برداری از مترو خط ۸ تهران، اعلام کرد: در حال حاضر امکان بهره‌برداری از خط ۸ وجود ندارد و ما باید بدانیم که زمانی که پروژه‌ای را افتتاح می‌کنیم، نشانه این است که به مردم اعلام می‌کنیم که شما می‌توانید از این پروژه بهره‌برداری کامل کنید.

او با تاکید بر اینکه مردم خدمتگزارانشان را می‌شناسند و نیازی به عجله برای افتتاح پروژه‌ها نیست گفت: اگر شما دقت کنید، در متروی خط کرج، حصار‌ وجود دارد و از طرفی هم خط ریلی مترو در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین است. در این شرایط، احتمال اینکه خودرویی از مسیر منحرف شود و به حریم ریلی برخورد کند و مسائلی ازاین‌دست، رخ نمی‌دهد؛ اما در خطوطی که هم‌سطح با زمین هستند، مانند همین خط ۸ مترو، خطرات جدی احساس می‌شود.

حقانی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید در بزرگراه‌ها، حدود ۶۰ تا ۱۰۰ متری حریم بزرگراه، اجازه ساخت‌وساز نمی‌دهند؛ اما خط ۸ مترو هم به دلیل هم‌سطحی با زمین و هم عدم فاصله معین، خطراتی را به همراه دارد. از طرفی خطر جدی‌تری که در رابطه با این خط وجود دارد، ریل سوم قطار است که کار برق‌گیری مترو را به عهده دارد. در صورت برخورد هر شی خارجی با ریل سوم قطار، خطرات برق گرفتی وجود دارد.

این عضو شورای شهر، ضمن اعلام اینکه افتتاح این خط، باید با تائید کمیته عالی و فنی وزارت راه و شهرسازی صورت می‌گرفت، گفت: درواقع، آنچه مطرح است این است که افتتاح خطرناک نیست بلکه بهر‌ه‌برداری خطرآفرین است. اگرچه ذات افتتاح، بهره‌برداری است و این‌ها لازم و ملزوم یکدیگرند.

این عضو شورای چهارم شهر تهران در خاتمه، درباره جزییات مستنداتی که از سمت مدیرعامل مترو به دادگستری ارائه و منجر به لغو حکم توقف بود گفت: تا آنجایی که من از طریق کارکنان مترو مطلع هستم، حکمی که از سوی دادگستری صادر شد، حکم عدم بهره‌برداری از این خط مترو بود و به پلیس اعلام کرده بودند که حق بهره‌برداری از این خط تا رفع خطرات احتمالی نیست.
نظرات شما
پیشخوان