تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
رادینگتون ریپورت مطرح کرد

تقابل آمریکا- کره شمالی فرصتی برای ایران

جنگ لفظی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون از سوی جهانیان زیر نظر گرفته شده اما شاید بیشترین توجه از سوی ایران است.
رویداد۲۴- جنگ لفظی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون  از سوی جهانیان زیر نظر گرفته شده اما شاید بیشترین توجه از سوی ایران است.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از رادینگتون ریپورت، با توجه به تعامل دیپلماتیک میان آمریکا و ایران که بار دیگر یک رئیس‌جمهور میانه‌رو را در رأس قدرت انتخاب کرده، بسیاری بر این باورند که ایران در حال تنظیم یک مسیر جدید است که تقابل کمتری را شامل می‌شود، و مطابق برنامه هسته‌ای فعلی و جایگاه قدرتمند در خاورمیانه است.

بااین‌حال، ایران تلاش خود برای کسب و حفظ برتری بین‌المللی را متوقف نمی‌کند. به همین دلیل است که چگونگی رفتار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با کره شمالی را به‌دقت زیر نظر گرفته است. اویل دهه 1980 زمانی که ایران در ازای تجهیزات نظامی برای جنگ ایران-عراق به رژیم کیم ایل سونگ نفت فروخت، علیرغم تفاوت‌های آشکار ایدئولوژیک رهبرانشان، همکاری دو کشور آغاز شد. 

در ادامه این گزارش مدعی شده: باوجودآنکه رابطه دقیق میان این دو کشور دقیقاً مشخص نیست، آنچه آشکار است این است که کره شمالی همچنان فناوری موشکی خود را در اختیار ایران می‌گذارد.

جدا از این فعالیت‌های موشکی سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا ایران تا این اندازه به چگونگی برخورد دولت جدید آمریکا با کره شمالی علاقه‌مند و دقیق شده است؟

دلیل نخست ساده است. ایران می‌داند چالش کره شمالی با آمریکا، ترامپ را بدون آنکه آن‌ها هزینه‌ای بدهند، مورد آزمایش قرار می‌دهد. اگر صحبت‌های ترامپ چیزی بیش از کلمات نباشد، ایران خواهد دانست که فضای مانور دارد. در این صورت ایران آگاهانه هشدارهای ترامپ در مورد بی‌ثبات کردن خاورمیانه را نادیده خواهد گرفت و حمایت خود از متحدانی چون حزب‌الله را گسترش خواهد داد و از فرصت‌های جدید با مصونیت بهره خواهد برد. 

اگر ترامپ بر اساس تهدیدات خود علیه رژیم کیم عمل کند، ایران نیز درخواهد یافت که با یک آدمک خون‌آشام بی‌ادب که در رسانه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، روبرو نیست، بلکه مقابلش یک سیاستمدار بین‌المللی جدی قرار دارد که می‌خواهد سیاست خروج آمریکا در دوره ریاست جمهوری اوباما را تغییر دهد. چنین فرصتی برای آزمودن ترامپ بدون آنکه نیاز به هزینه‌ای باشد، شانسی است که ایران به‌راحتی از آن نخواهد گذشت.

علاوه بر این، ایران از اینکه آمریکا توجه خود از خاورمیانه را به سمت‌وسوی دیگری ببرد، سود خواهد برد. ایران می‌تواند از این فضای تنفسی در خاورمیانه بهره ببرد. این کشور می‌تواند به حمایت خود از شبه‌نظامیان ادامه دهد تا از نقش نفوذی خود در عراق پساداعش اطمینان حاصل کند. ایران می‌تواند به‌زودی محصول اختلافات در برخی کشورهای منطقه را برداشت کند، و هلالی از بی‌ثباتی را اطراف متحدان ناگهان منزوی شده آمریکا در منطقه یعنی عربستان و اسرائیل به وجود بیاورد.  بنابراین تشدید تنش‌ها با کره شمالی نه‌تنها در آسیا بلکه در خاورمیانه هم به نفع آمریکا نیست. 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
0
0
دارم فکر میکنم قدرتی که امریکا داشت رو اگه ما داشتیم ایا جنبنده ای ویا چرنده ای ویا پرنده ای ویا دوزیستی وابزی در کره زمین موجود بود؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان