تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران تاکید کرد

لزوم مطالبه‌گری از سیاست‌گذاران و نمایندگان در زمینه آسیب‌های اجتماعی و کودک‌آزاری

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با تاکید بر لزوم تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی گفت: حتی اگر 30 درصد از این لایحه در کشور تصویب و اجرایی شود نیز ایران یکی از پیشروترین کشورها در زمینه احقاق حقوق کودکان خواهد بود.
رویداد۲۴رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با تاکید بر لزوم تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی گفت: حتی اگر 30 درصد از این لایحه در کشور تصویب و اجرایی شود نیز ایران یکی از پیشروترین کشورها در زمینه احقاق حقوق کودکان خواهد بود.

سیدحسن موسوی چلک ضمن انتقاد از عدم تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال 81 نخستین قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در 9 ماده در کشور تصویب شد که البته گامی به جلو بود، به ویژه آنکه در این قانون کودک آزاری از جرم خصوصی به جرم عمومی تبدیل شد.

وی ادامه داد: با وجود نواقصی که قانون مصوبه سال 81 در راستای حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان داشت، کارشناسان و متخصصان در قوه قضاییه با بررسی و مطالبه تجربه 40 کشور در حوزه حقوق کودک و نوجوانان با مشارکت دستگاه‌ها، سمن‌ها، صاحبنظران و... اقدام به تدوین لایحه اصلاحی قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان کردند.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران ادامه داد: در اسفندماه سال 87 در زمان ریاست آیت‌الله شاهرودی در قوه قضاییه این لایحه تصویب و به دولت ارسال شد که البته سه سال در دولت وقت خاک خورد و سپس با اعمال تغییراتی که ای کاش صورت نمی‌گرفت، توسط دولت به مجلس ارسال شد.

چلک در ادامه با بیان اینکه این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: پس از بررسی‌های کمیسیون قضایی، این لایحه به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و همچنین مرکز پژوهش‌های استان قم ارسال و جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد  و پس از بازنگری به کمیسیون قضایی مجلس ارسال شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این لایحه در ابتدا 54 ماده بود اما پس از ورود به دولت به 49 ماده رسید و در حال حاضر طبق آخرین جزییاتی که از این لایحه از مجلس شورای اسلامی به گوش می‌رسد تعداد مواد آن به 81 ماده رسیده است.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در ادامه به ویژگی‌های لایحه اصلاحی قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: در لایحه مذکور نقش سازمان‌های اجتماعی بسیار پررنگ است؛ برای مثال سازمان بهزیستی در زمینه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان دارای وظایف متعددی است. این در حالی است که نقش مددکاران اجتماعی نیز در این لایحه بسیار پررنگ شده به طوری که مددکاران به نوعی ضابطه قضایی در نظر گرفته شده‌اند.

چلک تصریح کرد: در صورت تصویب این لایحه، مددکاران حتی در مواقعی که احساس می‌کنند ممکن است خطری کودک را تهدید کند نیز می‌توانند در موضوع مداخله کنند. این در حالی است که در حال حاضر حتی اورژانس اجتماعی هم بدون حکم قضایی اجازه مداخله ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در لایحه مذکور به رویکرد محله‌ای جهت جلوگیری از کودک‌آزاری نیز توجه ویژه‌ای شده است، گفت: به طور کلی در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان فرآیند شناسایی کودک‌آزاری، اطلاع‌رسانی تصحیح شده این در حالی است که به کودکان لازم‌التعلیم که از تحصیل بازمانده‌اند و همچنین استفاده از نظرات مددکاران اجتماعی برای صدور احکام و امکان حضور آنها در جلسات دادگاه و... توجه ویژه‌ای شده است.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران افزود: معتقدم حتی اگر 30 درصد از لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس تصویب و اجرا شود، یکی از پیشروترین کشورها در زمینه اجرایی کردن حقوق کودکان و نوجوانان خواهیم بود.

چلک در تحلیل چرایی آنکه این لایحه مدت‌هاست در مجلس شورای اسلامی خاک می‌خورد نیز گفت: علت عدم تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی، آن است که نمایندگان ما دغدغه این مسائل را ندارند. این در حالی است که اگر یک لایحه درخصوص انرژی هسته‌ای به مجلس ارسال شود، در لحظه بررسی و تصویب خواهد شد اما چنین موضوعات اجتماعی دغدغه آنها نیست تا جایی که می‌بینیم لایحه‌ با اهمیت حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان بیش از شش سال است که در مجلس خاک می‌خورد.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران همچنین تاکید کرد: معتقدم دست دست کردن در تصویب چنین لایحه‌ای به ضرر جامعه است این در حالی است که نمایندگان مجلس باید بدانند با تصویب این لایحه می‌توانند ایران را به الگویی برای سایر کشورهای جهان در حوزه حمایت از حقوق کودکان  و نوجوانان  تبدیل کنند.

چلک در پایان گفت: جامعه باید در زمینه مسائل اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی از سیاست‌گذاران و نمایندگان مجلس مطالبه‌گری کند تا اهتمام بیشتری درخصوص تصویب چنین لوایحی در کشور وجود داشته باشد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان