تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
سلیمی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

«روحانی» در معرفی وزیر پیشنهادی علوم تحت فشار است

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ضمن انتقاد از سیاسی سازی وزارت علوم گفت: وزارت علوم نباید به حزب سیاسی تبدیل شود گفت: عده‌‌ای در جریان معرفی گزینه وزارت علوم، به آقای روحانی فشار می‌آورند، اما شخص رئیس‌جمهور باید فارغ از فشارها، گزینه ذی‌صلاح را به مجلس شورای اسلامی معرفی کنند.
رویداد۲۴دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ضمن انتقاد از سیاسی سازی وزارت علوم گفت: وزارت علوم نباید به حزب سیاسی تبدیل شود گفت: عده‌‌ای در جریان معرفی گزینه وزارت علوم، به آقای روحانی فشار می‌آورند، اما شخص رئیس‌جمهور باید فارغ از فشارها، گزینه ذی‌صلاح را به مجلس شورای اسلامی معرفی کنند.

باگذشت ۴ روز از اعلام اسامی وزرای کابینه دولت دوازدهم، همچنان وزیر علوم به مجلس معرفی نشده است. علیرغم شنیده‌ها درباره پیشنهاد ۹ مورد برای وزارت علوم از سوی رئیس‌جمهور، تمامی گزینه‌ها برای کسب این کرسی رد شده و انتخاب وزیر علوم، همچنان چالشی است در تکمیل کابینه دوازدهم.

در دولت گذشته نیز، روحانی از سمت وزیر علوم به مشکلاتی برخورد کرد و پس از معرفی چندین گزینه، نهایتاً مجلس، با اکراه، رضا فرجی دانا را تائید و پس از حدود یک سال، او را استیضاح کرد و رای خود را پس گرفت.

پس‌ازاین ماجرا در دولت یازدهم، روحانی به معرفی محمد فرهادی اقدام کرد و از سوی مجلس نیز تائید شد؛ اما علی‌رغم فعالیت‌های فرهادی در دولت یازدهم، او نتوانست رضایت کامل جامعه دانشگاهی، اساتید دانشگاه و از همه مهم‌تر، دانشجویان به‌عنوان بدنه دانشگاه را کسب کند.

در معرفی وزیر علوم برای دولت جدید نیز، مشکلات پیشین کماکان خودنمایی می‌کند و جای خالی وزیر علوم، به‌عنوان یکی از ارکان اساسی جامعه علمی، دیده می‌شود و این اتفاق نگرانی‌ها را به‌خصوص از سوی دانشگاهیان بیشتر می‌کند.

علیرضا سلیمی، دبیر کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره علل تأخیر در معرفی وزیر علوم از سوی رئیس‌جمهور گفت: معرفی وزرای پیشنهادی در کابینه دولت، به مجلس شورای اسلامی، در حیطه اختیارات دولت است و رئیس‌جمهور محترم باید هر چه زودتر گزینه وزارت علوم را به مجلس معرفی کنند.

سلیمی ادامه داد: انتظار ما از دولت این است که هرچه زودتر وزیر پیشنهادی علوم را معرفی کنند چراکه وزارت علوم حساسیت بالایی دارد و بیش از این تعلل کردن به صلاح نیست.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره ویژگی‌های مورد انتظار برای کسب کرسی وزارت علوم گفت: انتظار می‌رود شخصی که به‌عنوان وزیر علوم معرفی می‌شود، شخصیتی کارآمد، متعهد، دارای صلاحیت، دلسوز و علمی باشد.

او اضافه کرد: عده‌ای به دنبال سیاسی کردن وزارت علوم هستند درصورتی‌که این وزارت جایگاه علمی دارد و وزیر علمی می‌خواهد. وزارت علوم نباید به حزب سیاسی تبدیل شود و شایسته است که از حاشیه‌ها دور باشد.

سلیمی، فشار‌های وارده بر رئیس‌جمهور را، علت تأخیر در معرفی وزیر علوم در کابینه دوازدهم دانست و گفت: عده‌‌ای در جریان معرفی گزینه وزارت علوم، به آقای روحانی فشار می‌آورند، اما شخص رئیس‌جمهور باید فارغ از فشارها، گزینه ذی‌صلاح را به مجلس شورای اسلامی معرفی کنند.

سلیمی در پاسخ به این پرسش که فشارهای وارده بر روحانی از سمت برخی اشخاص، با چه هدفی صورت می‌گیرد اظهار داشت: عده‌ای در این میان به دنبال سهم‌خواهی هستند و همین سهم‌خواهی‌ها، علت وارد شدن فشارها بر رئیس‌جمهور است.

او در خاتمه، در پاسخ به این سؤال که آیا زمان آن نرسیده که آقای روحانی به‌صورت شفاف دلیل این تأخیر در معرفی را برای مردم توضیح دهند، گفت: این کار در حیطه اختیار رئیس‌جمهور است و ایشان در صورت تشخیص، تصمیم می‌گیرند که این کار را انجام دهند.


نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان