تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
مینو محرز، عضو کمیته ایدز کشور در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

دلایل رشد ابتلای زنان به «ایدز» چیست؟

رئیس مرکز تحقیقات ایدز، درباره علت رشد ایدز در میان زنان در سال‌های اخیر گفت: رشد ابتلا به ایدز در میان زنان، بیشتر معلول روابط جنسی و رفتارهای جنسی کنترل نشده است. که البته باید یادآور شد که در انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی، هر دو طرف درگیر می‌شوند و انتقال صورت می‌گیرد.
رویداد۲۴رئیس مرکز تحقیقات ایدز، درباره علت رشد ایدز در میان زنان در سال‌های اخیر گفت: رشد ابتلا به ایدز در میان زنان، بیشتر معلول روابط جنسی و رفتارهای جنسی کنترل نشده است. که البته باید یادآور شد که در انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی، هر دو طرف درگیر می‌شوند و انتقال صورت می‌گیرد.

ایدز، به‌عنوان یکی از خطرآفرین‌ترین بیماری‌ها در سطح جوامع مطرح است که روز‌به‌روز در حال گسترش میان افراد و انتقال از فردی به فرد دیگر، به دنبال انجام رفتار پر خطر است.

به گفته رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، آمارهای مربوط به این بیماری، تا اول فروردین سال ۹۶، تخمین زده شده و ۶۶۳۵۹ نفر در کشور مبتلا به ایدز هستند که از میان‌ آن‌ها ۳۴۹۴۹ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند. از این تعداد ۸۴ درصد مرد و ۱۶ درصد زن هستند. همچنین ۵۳ درصد از این تعداد بین ۲۱ تا ۳۵ سال است و از کل افراد شناسایی شده ۹۴۷۷ نفر فوت شده‌اند.

ایدز، از طرق مختلف، جنسی، تزریق از طریق سرنگ آلوده و انتقال از مادر به جنین، اتفاق می‌افتد و هر ساله تعداد زیادی از افراد را با مشکلات و آسیب‌های آن رو‌به‌رو می‌کند.

دکتر مینو محرز، متخصص بیماری های عفونی و رئیس مرکز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص آمار دقیق مبتلایان به این بیمار گفت: درباره آمار‌های این بیماری که هر سال هم از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود، در حال حاضر ما در کشور، حدود 66 هزار مبتلای به ایدز داریم که نزدیک به 30 هزار نفر از آن‌ها شناسایی شده‌اند.

او ضمن اعلام اینکه درصد بیشتری از مبتلایان به ایدز را مردان تشکیل داده‌اند، اظهار کرد: در اعلام آمار‌ها چون از روش تجمعی استفاده می‌کنیم، در بیشتر مواقع، اپیدمی ما معتادان تزریقی بوده‌اند که درصد قابل‌توجهی از آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند و بنابراین در آما‌رها می‌بینیم که در اندازه‌گیری مبتلایان به ایدز، مردان بخش بیشتری را در برمی‌گیرند.

او ادامه داد: البته این آمارها، با تغییر جامعه آماری و بررسی انتقال بیماری از طریق روابط جنسی، تغییراتی پیدا کرده و ما شاهد هستیم که زنان هم در ابتلای به این بیماری در حال رشد هستند، اما باز هم بااین‌وجود، به درصد مساوی بین زنان و مردان نرسیده‌ایم و  همچنان مردان در ابتلای به ایدز بیشترند.

این پزشک درباره علت رشد ایدز در میان زنان در سال‌های اخیر گفت: رشد ابتلا به ایدز در میان زنان، بیشتر معلول روابط جنسی و رفتارهای جنسی کنترل نشده است. که البته باید یادآور شد که در انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی، هر دو طرف درگیر می‌شوند و انتقال صورت می‌گیرد.

محرز، روابط جنسی کنترل نشده را، یکی از علل اساسی ابتلا به ایدز اعلام کرد و گفت:متأسفانه، آگاهی عمومی و آموزش عمومی وجود ندارد و درواقع چیزی حدود صفر درصد است. اگر هم آگاهی اندکی وجود دارد، مستمر نیست و بالطبع افراد مبتلا به این بیماری، هیچ آگاهی برای درمان آن ندارند و انگ‌ها و فشار اجتماعی زیادی نیز بر آن‌ها وارد می‌شود. رسانه‌ها باید در خصوص آگاهی بخشی درزمینهٔ درمان و مهم‌تر از همه پیشگیری این بیماری تلاش کنند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی، در پاسخ به این پرسش که چرا انجام آزمایش ایدز، در لیست آزمایش‌های ضروری برای ازدواج نیست گفت: این بیماری دوره طولانی‌مدت دارد و ممکن است حتی آزمایش‌ها نشانه‌ای را درباره اینکه فرد به آن مبتلا است، نشان ندهند اما در حقیقت این بیماری در فرد وجود داشته باشد. این خصوصیت اصلی ایدز است.

او اضافه کرد: در جاهای مختلف دنیا نیز این آزمایشات در هنگام ازدواج امتحان شد اما حقیقتاً می‌توان گفت که فقط هزینه اضافی به فرد وارد می‌شود و هیچ جواب قطعی نمی‌توان از آن دریافت کرد.

این پزشک همچنین اظهار کرد: اگر کسی رفتارهای پر خطر دارد، می‌تواند به انتخاب خود و داوطلبانه این تست را انجام دهد و شریک خود نیز اطلاع‌رسانی کند. در این موارد بهتر آن است که مشاوره‌های صحیح انجام بگیرد و سطح آگاهی دو طرف بالا برود. الآن حتی مواردی را هم داریم که زن و مرد، مثبت و منفی با یکدیگر ازدواج هم کرده‌اند. یعنی یک نفر از آن‌ها مبتلا به ایدز بوده و این‌ها با مشاوره درست، قابل‌کنترل است.

محرز همچنین درباره هزینه درمانی این بیماری و نیز پوشش بیمه‌ای در خصوص مبتلایان به ایدز اظهار داشت: امروزه وزارت بهداشت، نزدیک به 200 مرکز مشاوره در سراسر کشور راه‌اندازی کرده است که تست این بیماری از طرف این مراکز به‌صورت کاملاً رایگان انجام می‌گیرد. همچنین هزینه‌های درمانی افرادی که بیماری آن‌ها تشخیص داده می‌شود رایگان است.

امروزه شاهد کاهش سن مبتلایان به ایدز هستیم که نگرانی‌هایی را برای خانواده‌هایی که صاحب فرزندان نوجوان هستند، در پی دارد، مینو محرز در تشریح این مسئله گفت: متأسفانه مدارس ما و سیستم آموزش‌وپرورش در این زمینه هیچ آموزشی به بچه‌ها نمی‌دهد. هیچ‌گونه آموزش جنسی درستی در مدارس ما وجود ندارد درصورتی‌که ضروری است. از طرفی صداوسیما هم هیچ اطلاع‌رسانی درست و دقیقی دراین‌باره ندارد و به عبارتی این نوع آموزش‌ها را خط قرمز تلقی می‌کند و مجموعه این عوامل، نوجوانان را به سمت رفتارهای پرخطر جنسی متمایل می‌کند که متأسفانه برخی از آن‌ها هم مبتلا به ایدز می‌شود.

او درباره اینکه چند درصد از خطر انتقال ایدز از مادر به جنین را می‌توان کنترل کرد، گفت: اگر بیماری مادر زود تشخیص داده شود، در حدود بالای 98 درصد می‌توان از انتقال بیماری به جنین جلوگیری کرد و امروزه از بسیاری از خانم‌های باردار، آزمایشاتی گرفته می‌شود که بر این اساس ما کودک مبتلا نخواهیم داشت.

مینو محرز در پایان خاطرنشان کرد: باید آموزش‌های صحیح و اطلاع‌رسانی درست در جهت افزایش آگاهی عمومی صورت پذیرد تا بخش قابل‌توجهی از این مشکل حل شود.
نظرات شما
پیشخوان