تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
محمدرضا تابش در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

کابینه پیشنهادی با توجه به محدودیت‌ها نمره قبولی می‌گیرد / همه وزرا رای اعتماد می‎گیرند

محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی تحلیل خود از کابینه پیشنهادی را چنین بیان کرد: با توجه به ساختار قدرت در کشور و موانع و محدودیت‌های که آقای رئیس‌جمهور با آن مواجه بوده، درمجموع نمره قبولی به وزرا پیشنهادی می‌دهم که البته این نظر شخصی است و به فراکسیون ربط پیدا نمی‌کند.
رویداد۲۴-محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی درباره کابینه پیشنهادی معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور به مجلس گفت: با توجه به ساختار قدرت در کشور و موانع و محدودیت‌های که آقای رئیس‌جمهور با آن مواجه بوده، درمجموع نمره قبولی به وزرا پیشنهادی می‌دهم که البته این نظر شخصی است و به فراکسیون ربطی پیدا نمی‌کند.

از وظایف نمایندگان مجلس بررسی صلاحیت وزرا پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تشکیل دولت جدید است. آنان در همین رابطه بر اساس وظیفه دارای این حق قانونی هستند که در صورت صلاحدید پس از شنیدن توضیحات وزیر پیشنهادی به او رأی اعتماد ندهند که در این شرایط رئیس‌جمهور فرد دیگری را معرفی خواهد کرد.

این کار نمایندگان مجلس نه‌تنها تقابل با رئیس‌جمهور معنا پیدا نمی‌کند، بلکه درصورتی‌که عدم رأی اعتماد بابت نبود توانایی برای اداره یک وزارتخانه باشد، بدون شک انجام‌وظیفه هم محسوب می‌شود، اما این روزها که برخی اصرار دارند هر حرکتی را حزبی وبر اساس اعتقادات فراکسیونی ببینند به گونه دیگری می‌اندیشند.

مهرداد لاهوتی، از نمایندگان اصولگرا مجلس در این رابطه که اصلاح‌طلبان خانه ملت اعلام کرده‌اند یک یا دو وزیر رأی اعتماد از مجلس دریافت نخواهند کرد، گفته است که «اصلاح‌طلبان در تقابل با حسن روحانی قرارگرفته‌اند.» این در حالی است اصلاح‌طلبان در کنار این مسئله که به‌صورت تمام‌قد از رئیس‌جمهور برای انتخابات ریاست 96 حمایت به عمل آوردند بارها اعلام کرده‌اند که به دنبال سهم خواهی در کابینه نیستند.

اما این عدم سهم خواهی بدین معنا نیست که بر حقوق ۲۴ میلیون رأی که به اعتبار این طیف فکری رأی خود را به نام حسن روحانی داخل صندوق انداخت پشت کنند و آن را نادیده انگارند.

محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با اینکه در صورت عدم رأی اعتماد نمایندگان به برخی از وزرا به معنای تقابل مجلس با رئیس‌جمهور خواهد بود یا خیر گفت: تقابلی وجود ندارد زیرا درهرصورت هر دو قوه از استقلال رأی برخوردار هستند. درست است که اعضای فراکسیون امید از حامیان آقای روحانی، رئیس‌جمهور هستند و همواره هم بر این حمایت تأکید ورزیدند و همین روند را ادامه خواهد یافت ولی هیچ‌چیز تا تشکیل جلسه روز رأی‌گیری نمایندگان مشخص نخواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: مسائلی که در رابطه با وزرا پیشنهادی مطرح می‌شود بر اساس نظرات فردی نمایندگان است و درصورتی‌که فراکسیون به یک جمع‌بندی نهایی دست‌یافت، اعضا ازنظر تشکیلاتی به آن نظر تمکین خواهند کرد که این مسئله شامل اکثریت می‌شود ولی درصورتی‌که یکی از نمایندگان به لحاظ تکلیف شرعی به نتیجه‌ای رسید که رأی خود را در موافقت یا مخالفت برای وزیر به کاربرد قاعدتاً تکلیف شرعی مقدم است.

نایب‌رئیس فراکسیون امید در رابطه با زمان اعلام نظر اصلاح‌طلبان در رابطه با وضعیت وزرا پیشنهادی اظهار داشت:  بر اساس کارگروه‌های تخصصی که بررسی‌های لازم را انجام دادند، مؤلفه‌ها و پارامترهایی که در ارزیابی‌ها مشخص‌شده است و همین‌طور مجموعه رایزنی‌ها و ملاقات‌هایی که در جلسات نمایندگان در این چند روز داشتند، درباره اخذ رأی به وزرا پیشنهادی تصمیم گرفته خواهد شد.

تابش تحلیل خود از کابینه پیشنهادی را چنین بیان کرد: با توجه به ساختار قدرت در کشور و موانع و محدودیت‌های که آقای رئیس‌جمهور با آن مواجه بوده، درمجموع نمره قبولی به وزرا پیشنهادی می‌دهم که البته این نظر شخصی است و به فراکسیون ربط پیدا نمی‌کند.

وی در ادامه عدم اخذ رأی به برخی از وزرا را چنین پیش‌بینی کرد: پیش‌بینی کار سختی است مخصوصاً جایی که احساس و ارزیابی انسان‌ها مدنظر قرار می‌گیرد. افزون بر این درصورتی‌که بنا باشد فردی موفق به اخذ رأی اعتماد نشود باید رأی منفی دو فراکسیون از فراکسیون‌های سیاسی موجود در مجلس را داشته باشد. در بررسی‌ها ممکن است چندنفری مقبول یک فراکسیون نباشند ولی کسی که دو فراکسیون نسبت به آن نظر منفی داشته باشند، مشاهده نشده است.

نایب‌رئیس فراکسیون امید در ادامه یادآور شد: با توجه به توضیحات بالا اینکه وزیر پیشنهادی موفق به اخذ رأی نشود، منتفی است. البته درباره چند نفری این احتمال ضعیف وجود دارد، اما در کل چنین تصور نمی‌کنم.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان