تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات در مجلس

وزیر پیشنهادی اطلاعات: وزارت اطلاعات بر پایه حلال و حرام اقدام می‌کند/ از رهبری به‌دلیل موافقت با ادامه سربازی اینجانب تشکر می‌کنم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات را آغاز کردند.
رویداد۲۴-نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات را آغاز کردند.

مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات وارد بررسی صلاحیت سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی 63 ساله و دارای دکترای فقه و مبانی‌حقوق‌ اسلامی، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، نماینده ادوار اول، دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی و رئیس‌ سازمان عقیدتی‌ سیاسی‌ ارتش را در سوابق کاری خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

عثمانی: شأن بسیاری از نیروهای وزارت اطلاعات، وزیر شدن است

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت اطلاعات سرشار از نیروهای متعهد و توانمند است که شأن بسیاری از آنها وزارت است.

محمد قسیم عثمانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات طی سخنانی اظهار داشت: از اقدامات این وزارتخانه در ارتباط با گروهک‌های تروریستی، اشراف وزارتخانه در داخل و خارج، تبادل اطلاعات با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای موفق، مبارزه با فساد اقتصادی و ریشه‌یابی آنها تشکر می‌کنم.

وی با بیان این که امنیت با وزارت اطلاعات است، گفت: اما وزارت اطلاعات سرساز نیروهای متعهد و توانمندی است که شأن بسیاری از آن ها تصدی وزارت است و این ظرفیت در داخل وزارتخانه وجود دارد.

نماینده مردم بوکان در مجلس اظهار داشت: انتظار این بود که وزیر خود یکی از معاونین این وزارتخانه را برای عهده‌داری مسئولیت در وزارت اطلاعات معرفی می‌کرد.

دلخوش: امروز مسئولان و مردم در فضای مجازی در مظان اتهام هستند

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس گفت: ما نگران این نیستیم که فضای مجازی در اختیار همه قرار گیرد اما امروز هم مسوولان و مردم در مظان اتهام در این فضا هستند.

 سیدکاظم دلخوش در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات طی سخنانی با بیان اینکه آقای علوی در ایجاد امنیت برای کشور همواره تلاش کرده‌اند، گفت: نقدهایی هم به عملکرد وی وارد است و این نقدها برای این است که به هر حال کشور ما به سمت توسعه می‌رود و باید بتوانیم در این حوزه گام‌های موثری برداریم.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با مورد خطاب قرار دادن وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: آقای علوی ما نگران این نیستیم که فضای مجازی در اختیار همه ملت قرار بگیرد بلکه امیدواریم همه بتوانند از آن به درستی استفاده کنند.

دلخوش در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات به ویژه درخصوص صیانت اطلاعاتی از مردم گفت: احساس می‌کنیم که این صیانت انجام نمی‌شود. امروز این مفسده دامن همه را گرفته است. ما حرفمان این است که چرا باید به مسوولینی که خدمت‌گزار هستند توهین شود و هیچ احضاری هم صورت نگیرد.

دلخوش تصریح کرد: متاسفانه مدیرانی که وارد عرصه‌های مدیریتی می‌شوند، مدام تحت مراقبت قرار می‌گیرند و باید تذکر به آنها داده شود.

مطهری: وزیر اطلاعات اجازه دخالت سایر نهادها در حیطه کار وزارت اطلاعات را ندهد
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت انتخاب فردی با صراحت و صلابت در راس وزارت اطلاعات تاکید کرد که وزیر اطلاعات باید از اختیارات و حقوق این وزارتخانه صیانت کند و اجازه دخالت سایر نهادها در حیطه کار وزارت اطلاعات را ندهد.

علی مطهری به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: مخالفت من با وزیر پیشنهادی اطلاعات جناب آقای علوی، بیشتر ناشی از یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات کشور است. یعنی ما یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات داریم که باعث کاهش قدرت نظارت مجلس و تضییع حقوق ملتِ مصرح در فصل سوم قانون اساسی شده است. این مخالفت در واقع دفاع از حقوق مجلس و مردم است.

وی افزود: این نقص ساختاری عبارت است از تداخل مسئولیت ها و وظایف نهادهای اطلاعاتی که منجر به پاسخگو نبودن در برخی امور شده است. به همین جهت نیاز به وزیری داریم که زمینه رفع این نقص را فراهم کند. باید وزیری را انتخاب کنیم که به سایر نهادها و سازمان‌ها اجازه دخالت در حیطه کار وزارت اطلاعات را ندهد. قانون هم همین را می گوید.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اساسا فلسفه تدوین قانون تأسیس وزارت اطلاعات مصوب سال ۱۳۶۲ و قانون بعدی مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب ۱۳۷۴ ایجاد تمرکز در امور اطلاعاتی کشور بود تا از تداخل وظایف و مسئولیت ها و از موازی کاری جلوگیری شود و نهاد مسئول به مجلس پاسخگو باشد. طبق این قانون بخش اطلاعات همه نهادها از جمله قوه قضائیه، سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی، غیر از بخش حفاظت اطلاعات خودشان باید در وزارت اطلاعات متمرکز باشد.

نایب رئیس مجلس همچنین گفت: تبصره ۳ ماده ۱ قانون تاسیس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی می گوید: هر یک از وزارتخانه ها و موسسات و شرکت های دولتی و نهادها و نیروی نظامی و انتظامی که در کسب اطلاعات تخصصی خود به مسائل امنیتی برخورد نمایند، همچنین هر گونه اطلاعاتی که مورد تقاضای وزارت اطلاعات باشد، موظف اند در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهند. اگر همین یک تبصره اجرا می شد آن نقص ساختاری پدید نمی آمد. ولی به مرور برخی از نهادها حوزه فعالیت خود را گسترش دادند و وارد حوزه کاری وزارت اطلاعات شدند.

مطهری یادآور شد: از ابتدای انقلاب، وظایف امنیتی و اطلاعاتی سپاه پاسداران مشخص بوده و علاوه بر حفاظت اطلاعات خود شامل مخالفان مسلح مثل منافقین، گروه فرقان، پژاک و کومله و امروز داعش بوده و رصدهای اطلاعاتی سپاه قدس در خارج از کشور نیز وظیفه ذاتی آن شمرده شده است. این رویه، درست و پذیرفته شده بوده است.

وی اضافه کرد: اما در چند سال اخیر دایره کار این نهاد، وسیعتر شده و به موضوع رسانه ها و مطبوعات و خبرنگاران یا موضوع دانشگاه ها و دانشجویان و نشریات دانشجویی و مانند اینها گسترش پیدا کرده و طبعا به مجلس هم پاسخگو نیستند چون آن که می تواند مورد سوال و استیضاح قرار بگیرد وزارت اطلاعات است. این در حالی است که ما در جمهوری اسلامی مقام یا نهاد غیر پاسخگو نداریم. حتی مقام رهبری در مقابل مجلس خبرگان رهبری و در مقابل مردم پاسخگو هستند. امام علی علیه السلام می فرماید همان طور که حاکم بر مردم حقوقی دارد مردم هم بر حاکم حقوقی دارند و اساسا حق دو طرفی است. تنها کسی که بر همه حق دارد و کسی بر او حق ندارد خداست که خالق همه موجودات است.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل امروز مجلس با وزارت اطلاعات این است که به خاطر وضعیت موجود، وزیر اطلاعات نمی تواند به بسیاری از سوالات ما نمایندگان پاسخ بدهد. به عنوان مثال وقتی از وزیر اطلاعات درباره بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی در آستانه سال ۹۶ سوال کردیم ایشان گفت این کار توسط نهاد دیگری انجام شده و خود من هم معترض هستم. همین طور زمانی که از بازداشت برخی دانشجویان و خبرنگاران یا افرادی که به اتهام جاسوسی بازداشت شده اند سوال می کنیم وزیر جوابی ندارد و می گوید از حیطه اختیار من خارج است. در نتیجه مجلس نمی تواند به وظیفه نظارتی خود در اجرای فصل سوم قانون اساسی درباره حقوق ملت عمل کند.

مطهری همچنین گفت: روشن است که این وضع قابل دوام نیست و باید راهی برای حل این معضل پیدا شود. وزیر اطلاعات باید فردی باشد که بتواند این معضل را با کمک مقامات عالی کشور حل و فصل کند به طوری که متولی اصلی اطلاعات در کشور وزارت اطلاعات باشد و سایر نهادهای اطلاعاتی کار تخصصی خود را انجام دهند. خلاصه حرف من این است که تکلیف ما نمایندگان مجلس با وزارت اطلاعات باید روشن باشد و وزیر باید حیطه کاری خود را مشخص کند. نمی شود که وزیر در امور مختلف بگوید از دست من خارج است. به این ترتیب بهانه های حقوق بشری به دست دشمنان انقلاب اسلامی داده می شود و آنها از آن برای ایجاد فشار بر جمهوری اسلامی استفاده می کنند.

وی در پایان اظهار داشت: در واقع صحبت من فراتر از وزیر اطلاعات جناب آقای علوی است و آن حل یک معضل سیاسی و امنیتی کشور است که در چند سال اخیر آسیب هایی به نظام وارد کرده است. نگاه درست آقای علوی به مقوله اطلاعات و تلاش شان برای تغییر نگاه برخی کارکنان این وزارتخانه به مقوله حفظ نظام و رعایت حقوق ملت را درک می کنم ولی این کافی نیست بلکه وزیر اطلاعات باید به وضع موجود خاتمه دهد و از مجموعه اختیارات و حقوق وزارتخانه صیانت کند و در همه مسائل امنیتی و اطلاعاتی در مقابل مجلس پاسخگو باشد و این امر نیاز به صراحت و صلابت دارد که به فرموده امیرالمومنین علی (علیه السلام) کسی می تواند امر خدا را بر پا دارد که اهل مصانعه و رودربایستی و ملاحظه کاری نباشد. جناب آقای علوی در چهار سال گذشته مرد این میدان نبود، گرچه قدردان خدمات زیاد ایشان هستیم.

عزیز اکبریان: وزارت اطلاعات امنیت روانی مثال‌زدنی را در کشور بوجود آورده است/ دولت قبل بخشی از نیروهای وزارت اطلاعات به بازنشستگی اجباری فرستاد

نماینده مردم البرز گفت: برتری اطلاعاتی و امنیتی ما در دنیا و منطقه در ارتباط با جریان‌های نفوذی و جاسوسی یک امنیت روانی را به وجود آورده است.

عزیز اکبریان در موافقت با سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات برای دولت دوازدهم با بیان اینکه امروز احساس تکلیف می‌کنم در رابطه با سربازان گمنام امام زمان در محضر شریف مردم ایران و نمایندگان مطالبی را عرض کنم گفت: وزارت اطلاعات یکی از ارکان اصلی امنیتی کشورمان است. در دنیای معاصر این وزارتخانه با مفهوم فیزیکی گره خورده است.

او خاطرنشان کرد: برتری اطلاعاتی و امنیتی ما در دنیا و منطقه در ارتباط با جریان‌های نفوذی و جاسوسی یک امنیت روانی را به وجود آورده است.

اکبریان در ادامه با اشاره به فعالیت‌های وزارت اطلاعات در چهار سال گذشته گفت: این وزارتخانه در کنار نیروهای ارتش و مسلح، سپاه دلاور، بسیج زحمتکش، نیروی قدس و انتظامی یک جزیره امن را به وجود آورده.  همه این امنیت‌ها یک منشاء مهم دارد که آن شخص وزیر اطلاعات است. جناب آقای علوی به عنوان یک عالم مجاهد رسالت خود را به درستی انجام داده است.

او ادامه داد: نظرسنجی‌های صورت گرفته در خصوص مسائل امنیتی نشان می‌دهد که وزارت اطلاعات کار خود را به خوبی انجام داده، احساس امنیت روانی که در کشور وجود دارد مثال‌زدنی است.

نماینده مردم البرز خطاب به نمایندگان مجلس گفت: بنده به عنوان یک عضو کمیسیون صنایع می‌توانم بگویم مسئله امنیت سرمایه‌گذاری که به وجود آمده بی مثال است. وزارت اطلاعات نقش بسیار مهمی در را ستای فرمایشات مقام معظم رهبری در مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته است. دوستان ما باید امنیت سرمایه‌گذاری خارجی را به وجود آوریم. با بودجه دولتی به جایی نمی‌رسیم و این امنیت فقط و فقط با همکاری وزارت اطلاعات حاصل می‌شود.

او در ادامه خاطرنشان کرد:اگر خاطرتان باشد آقای جهانگیری عنوان کرد مفاسد اقتصادی عین موریانه نظام جمهوری را در متزلزل کردن هستند. مفاسد اقتصادی و اختلاس در معاملات دولتی زمانی بیداد می‌کرد. وزارت اطلاعات ۶۲۰ پرونده را شناسایی و به مقامات قضایی تحویل داد که این کار بسیار مهم با مدیریت آقای علوی و سربازان گمنام امام زمان انجام پذیرفت.

این نماینده مجلس با اشاره به آمار موفق وزارت اطلاعات عنوان کرد: شناسایی بیش از ۲۰۰ پرونده قاچاق ارز، کشف ۳۰۰ تن مواد صنعتی و سنتی، مبارزه با فساد، کارهایی است که آقای علوی انجام داده است.

او در ادامه بیان کرد: عزیزانم دو قوه مجریه و قضائی باید برای برقراری آرامش در فضای عمومی با وزارت اطلاعات همکاری کنند. در دولت قبل بسیاری از نیروهای خدومبه بازنشستگی اجباری رفتند اما آقای علوی همان دوستان را با تشکیل یک کمیته دوباره به سرکار بازگرداند.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: گروه‌های تروریستی که قصد انفجار در کشور را داشتند به دست وزارت ا طلاعات سپاه، نیروهای قدس، قبل از ورود به کشور متلاشی می‌شوند. ما باید دشمن را خارج از مرزها که هزینه کمتری دارد از بین ببریم.

اکبریان خطاب به نمایندگان گفت: من سه دوره در مجلس نماینده بودم و ۲۷ سال در نهاد مقدس سپاه فعالیت داشتم. به جرات می‌توانم بگویم آقای علوی فقیهی که دو دوره عضو مجلس خبرگان و چهار دوره نماینده مجلس بوده و با حکم رهبری به عنوان رئیس عقیدتی سیاسی سپاه فعالیت داشته می‌توانم بگویم که بهترین فرد است.

او خاطرنشان کرد:‌ دوستان ما نباید خود را برتر از مردم بدانیم. انقلاب بدون مردم بی‌ثمر است. علی‌ابن ابی طالب هم که از مردم جدا شد، در خانه نشست. متاسفم که ما همه چیز را امنیتی جلوه می‌دهیم. اگر چیزی هم امنیتی است باید غیر امنیتی نشان دهیم تا مردم احساس آرامش کنند.

نماینده مردم البرز در خاتمه خاطرنشان کرد: علوی بهترین گزینه برای وزارت اطلاعات است.

بروجردی: امروز ایران یک تنه حریف همه قدرت‌های بزرگ دنیاست

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اطلاعات ویژگی‌های لازم برای تصدی چنین مسئولیتی را دارد، گفت: صیانت اطلاعاتی در ارگان‌های حساس نظام از طریق حراست‌ها انجام می‌شود و این ماموریت مهمی است که وزارت اطلاعات با موفقیت انجام داده است.

علاء الدین بروجردی در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: بدون تردید وزارت اطلاعات یکی از مهمترین ارگان‌های تاثیرگذار در عرصه‌ی امنیت ملی است.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصی علوی به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار کرد: آقای علوی از ویژگی‌های لازم برای چنین مسئولیت مهمی برخوردار است. تدین و ولایتمداری، تعامل و سعه  صدر و در کنار آن قاطعیت، حساسیت، سرعت و تصمیم گیری به هنگام در ایشان کاملا مشهود است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین بیان کرد: بدنه وزارت اطلاعات مجموعه‌ای که این مسئولیت خطر را به عهده دارند و عمل می‌کنند از مدیران ارشد تا نیروهای اطلاعاتی وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند. افرادی ولایتمدار و متدین و کارا هستند و از نزدیک که در شورای امنیت کشور حضور دارم و چند تن از معاونین وزیر اطلاعات را هم در آنجا دیده‌ام می‌دانم که اشراف و حساسیت آنها نسبت به امور مهم بسیار بالاست.

وزیر پیشنهادی اطلاعات: از رهبری به‌دلیل موافقت با ادامه سربازی اینجانب تشکر می‌کنم
 
حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر پیشنهادی وزیر اطلاعات برای دولت دوازدهم با بیان اینکه شهادت شهید مدافع حرم محسن حججی و شهید وزارت اطلاعات حسن عشوری را تسلیت عرض می‌کنم گفت: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که اجازه دادند این سرباز، دوباره سربازی کند. از لطف ریاست محترم جمهور بسیار سپاسگزارم که اجازه توفیق خدمت دوباره را به بنده دادند.

او ادامه داد: از شما نمایندگان ملت که به گفته امام عصاره مردم هستید تشکر می‌کنم. امروز وزارت اطلاعات در عرصه‌های سیاسی نیروهای مومن، متعهد،‌فداکار و در یک کلمه ولایت مدار و دلسوز دارد که امنیت کشور را تامین می کند .

علوی خاطرنشان کرد: در مدت چهار سال گذشته اهتمام به حفظ استقلال وزارت اطلاعات و عدم وابستگی جناحی این وزارتخانه با توجه به اهداف خویش راهبردها را به کار بسته در این مدت تلاش کردیم که همکاری یک پارچه و مردم پایه صورت بگیرد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات در دولت دوازدهم عنوان کرد: وزارت اطلاعات سعی کرد که براساس دانش پایه و با تقویت علمی کارکنان خود در جهت هر چه بهبود این وزارتخانه گام بردارد. امروز چندین هزار نفر از وزارت اطلاعات در تحصیلات تکمیلی و صدها نفر در تحصیلات دکترا مشغول هستند. رشد ، پیشرفت ، علم و تکنولوژی و بهره گیری از علوم و فنون مختلف در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

علوی همچنین بیان کرد: آینده نگری و تدوین راهبردها یکی از اهدافی است که ما آن را دنبال می کنیم و گزارش ان را تقدیم مقام معظم رهبری کردیم.

او ادامه داد: وزارت اطلاعات در این مدت در بحث ارتقاع و اهتمام به امنیت و جلوگیری از تهدیدهای امنیتی بسیار خوب عمل کرده و آنها را در اخیار صاحبان تریبون قرار داده است.

علوی تاکید کرد: کار وزارت اطلاعات بر پایه احکام شرعی و حلال و حرام است ما اهداف را در این وزارتخانه رعایت می‌کنیم و حتی هنگام بازجویی ازمتهمان نیز آن را به کار می گیریم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات خاطرنشان کرد: در این مدت ۴ ساله وزارت اطلاعات بهره‌وری مالی و انضباط مالی خوبی داشته و سعی کرده از منابع موجود بهترین استفاده را ببرد و اماکن مورد نیاز برای عملکرد بهتر سربازان گمنام امام زمان را به وجود بیاورد.

او افزود: از جمله نکات مثبت دیگر این دوره، ثبات مدیریتی بوده و تغییرات در حد ضرورت بوده است. مجموعه در انجام مسوولیت‌های خود دقت را پیشه کرده و در همه ابعاد، وزارت اطلاعات عملکرد خوبی داشته است. در همین رابطه رهبر گفتند که وزارت اطلاعات در بخش‌هایی خوب و در بخش‌هایی بسیار خوب عمل کرده است لکن باید در همه بخش‌ها بسیار خوب عمل کند. امیدواریم که بتوانیم این خواسته رهبری را با هم محقق کنیم.

علوی افزود: همگرایی با جامعه اطلاعاتی بسیار خوب است که در گذشته مسبوق به سابقه نبوده و کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف جامعه اطلاعاتی با مدیریت وزارت‌ اطلاعات کار خود را انجام می‌دهد که بسیار هم اثر گذار بوده است.

وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: در آینده مبنای حرکت ما همین است. برنامه‌هایی که ارایه دادم ذهنی و انتزاعی نیست و مسبوق به گام‌های عملی ما در چهار سال گذشته است که در ۴ سال آینده هم دنبال می‌شود.

او با اشاره به انتخابات گذشته و مقوله بررسی صلاحیت‌ها گفت: ما صلاحیت‌ها و استعلامات را ساماندهی کرده ایم و کمیته‌هایی در این زمینه تشکیل دادیم تا تصمیم گیری فردی در این زمینه نباشد تا در این کمیسیون‌ها هم از حقوق افراد استعلام شونده و هم از حقوق عامه مردم حفاظت شود.

علوی افزود: وزارت اطلاعات در این چند ساله با پروژه نفوذ سرویس‌های دشمن و جاسوسان مقابله کرده و موفقیت‌های خوبی به دست آورده است و توانسته گروه‌‌های زیادی از جاسوسان را شناسایی و به آنها ضربه بزند.

او ادامه داد:‌ گزارشات کارهای خود را در این زمینه در چند نوبت به رییس جمهور و رهبری داده‌ایم که مورد لطف هر دو بزرگوار بوده است. وزارت اطلاعات در آموزش اهتمام ویژیه‌ای داشته است و ما از مسیر حراست و معاونت ضد جاسوسی برنامه‌های آموزشی را برای مدیران آغاز کرده کرده‌ایم .

وزیر پیشنهادی اطلاعات یادآور شد: این آموزش‌ها در زمینه‌های تخلیه تلفنی و سایر موارد بوده است که اثر خوبی داشته است و در این مدت میزان تخلیه تلفنی مدیران کاهش یافته است و امکان نفوذ در کشور کم شده است. وزارت اطلاعات به آموزش کلاسیک اکتفا نکرده و در جهت ارتقاء آگاهی‌های عمومی با توسل به اقدامات هنری مثلا ساخت فیلم روباه در سال ۹۳ جهت ارتقاء آگاهی های عمومی تلاش کرده است.

ادامه دارد
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان