تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ درباره جریان شناسی مجلس دهم برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی روحانی؛

برگ برنده تعیین کابینه دوازدهم دست اصولگرایان است یا اصلاح‌طلبان؟

این احتمال که فراکسیون امید به‌صورت علنی با کابینه پیشنهادی حسن روحانی مخالفت کند بسیار بعید است و تنها ممکن است برخی از اعضای این فراکسیون بدون سروصدا به برخی از وزرای پیشنهادی رأی مخالف بدهند.

رویداد۲۴-با آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، مجلس شورای اسلامی در مهم‌ترین آزمون خود قرارگرفته است.

این در حالی است که مجلس دهم که با پیروزی قابل‌توجه اصلاح‌طلبان در انتخابات تشکیل‌شده در دو سال گذشته عملکرد متوسطی داشته و همان روال معمولی مجالس گذشته را ادامه داده و از هرگونه طرح لوایح جنجالی و هزینه‌ساز پرهیزکرده است.

بااین‌وجود یکی از مسائل مهم مجلس دهم جریان شناسی سیاسی درون مجلس و موضع هرکدام از جریان‌ها نسبت به وزرای پیشنهادی آقای روحانی است.

در نگاه کلی باید جریان‌های موجود در مجلس دهم شورای اسلامی را به چهار گروه کلی اصلاح‌طلبان، حامیان دولت، اصولگرایان معتدل و اصولگرایان سنتی تقسیم‌بندی کرد.این در حالی است که در ادامه نیز باید واکنش هرکدام از این جریان‌های سیاسی را در مقابل وزرای پیشنهادی حسن روحانی موردبررسی قرارداد.

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان که در مجلس دهم در فراکسیون امید تبلور پیدا می‌کنند باکلیت کابینه پیشنهادی حسن روحانی موافق هستند و به‌احتمال‌زیاد به اغلب وزرای پیشنهادی و شاید هم همه آن‌ها رأی اعتماد خواهند داد.

بااین‌وجود فراکسیون امید نمی‌تواند موضع منفی خود نسبت به برخی وزرای پیشنهادی مانند عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و همچنین عدم انتخاب وزیر زن در کابینه دوازدهم را پنهان کند.این در حالی است که در روزهای گذشته برخی از اعضای فراکسیون امید نیز از برخی از انتخاب‌های حسن روحانی به‌صراحت انتقاد کرده‌اند.

بااین‌وجود این احتمال که فراکسیون امید به‌صورت علنی با کابینه پیشنهادی حسن روحانی مخالفت کند بسیار بعید است و تنها ممکن است برخی از اعضای این فراکسیون بدون سروصدا به برخی از وزرای پیشنهادی رأی مخالف بدهند.

البته از این نکته نیز نباید غافل شد که محمدرضا عارف به‌عنوان رئیس فراکسیون امید تلاش خواهد کرد به نیابت از بزرگان جریان اصلاحات و به‌خصوص رئیس دولت اصلاحات از هرگونه اصطکاک بین حسن روحانی و نمایندگان منتقد فراکسیون امید جلوگیری کند و یا اینکه این اصطکاک را کاهش بدهد.

جریان دیگری که در مجلس دهم شورای اسلامی به‌صورت غیررسمی از برخی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل شکل‌گرفته جریان حامی دولت است که در زمان رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی به‌صورت قاطع از دولت حمایت خواهند کرد و دیگران را نیز به این کار دعوت می‌کنند و برای دولت در مجلس لابی خواهد کرد.

بااین‌وجود باید به این نکته اشاره کرد که تعیین‌کننده‌ترین جریان موجود در مجلس برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت حسن روحانی، اصولگرایان معتدل هستند که در فراکسیون مستقلین ولایی به ریاست کاظم جلالی شکل‌گرفته است.

بدون شک این فراکسیون رفتاری دوجانبه در مقابل وزرای پیشنهادی خواهد داشت. ازیک‌طرف تلاش خواهد کرد تا آنجا که می‌تواند به حسن روحانی نزدیک شود و برای خود در دولت سهم ایجاد کند و به‌نوعی حسن روحانی را مدیون خود کند و از سوی دیگر تلاش خواهد کرد استقلال خود را از فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان حفظ کند تا خاستگاه اصولگرایی خود را زیر سؤال نبرد.

درنتیجه اصولگرایان معتدل مجلس نسبت به وزرای اصولگرا و میانه‌رو و حتی اصلاح‌طلبان با دوز پایین موضعی موافق خواهند گرفت و در مقابل در مقابل وزرای اصلاح‌طلب و یا کسانی که در رفتارشناسی جریانی بیشترین فاصله را با آن‌ها دارد موضعی انتقادی و حتی مخالف خواهند گرفت.

این در حالی است که در بزنگاه‌ها و در مقاطعی که آرای مخالف و موافق برخی وزرا به هم نزدیک است این اصولگرایان معتدل هستند که با چرخش به سمت جریان موافق و یا مخالف سرنوشت آن وزارتخانه را برای چهار سال آینده مشخص خواهند کرد.

چهارمین جریان سیاسی مجلس دهم اصولگرایان سنتی هستند که به‌نوعی نقش جبهه پایداری را در مجلس نهم البته با دوز پایین‌تری بازی خواهند کرد. این جریان که تأثیر چندانی در فضای مجلس ندارد و مانند اعضای جبهه پایداری به غوغا سالاری در مجلس نمی‌پردازند نسبت به کلیت کابینه پیشنهادی موضع منفی دارند و تلاش می‌کند در مسیر رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی کارشکنی کند. بااین‌وجود احتمال موفقیت این جریان سیاسی در اهداف خود بسیار پایین خواهد بود.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان