تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

همکاری روسیه و ترکیه برای مبارزه با ویروس کوکساکی

روسیه به دنبال آلوده شدن صدها گردشگر روس در ترکیه به ویروس کوکساکی، اعلام کرد که به آنکارا در مبارزه با این ویروس و بیماری کوکساکی، کمک می کند. سازمان نظارت بر بهداشت روسیه اعلام کرد: ترکیه برای پذیرفتن کارشناسان روس به منظور ارزیابی اوضاع انتشار ویروس کوکساکی، آمادگی دارد.

رویداد۲۴-روسیه به دنبال آلوده شدن صدها گردشگر روس در ترکیه به ویروس کوکساکی، اعلام کرد که به آنکارا در مبارزه با این ویروس و بیماری کوکساکی، کمک می کند. سازمان نظارت بر بهداشت روسیه اعلام کرد: ترکیه برای پذیرفتن کارشناسان روس به منظور ارزیابی اوضاع انتشار ویروس کوکساکی، آمادگی دارد.شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز پنجشنبه به نقل از بیانیه سازمان نظارت بر بهداشت روسیه خاطرنشان کرد: کارشناسان این سازمان با همتایان ترک برای مقابله با ویروس کوکساکی همکاری می کنند.

در این بیانیه گفته شده است: بیش از 500 نفر از شهروندان روسیه که در ترکیه به ویروس کوکساکی آلوده و بیمار شده اند، با شماره ویژه سازمان نظارت بر بهداشت روسیه برای حل مسائل خود تماس گرفته اند.
این رسانه از سفر بیش از یک میلیون گردشگر روس به ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی خبر داده است.
در همین حال رسانه ها در روزهای اخیر از تدابیر پیشگیری از گسترش ویروس کوکساکی توسط گردشگران روس بازگشته از ترکیه به روسیه خبر داده و همزمان گزارش شده که نخستین مورد آن در مسکو ثبت شده است.
تدابیر پیشگیری سازمان نظارت بر بهداشت روسیه برای جلوگیری از انتشار ویروس کوکساکی در مناطق این کشور متفاوت است.
این سازمان روز دوشنبه شماره تلفن های ویژه ای را برای تماس های مردمی و گزارش موارد آلودگی به ویروس کوکساکی اعلام کرد تا در صورت نیاز، مشورت ها و خدمات لازم درمانی ارائه شود.
سازمان فدرال گردشگری روسیه نیز با توصیه به گردشگران این کشور برای خودداری از سفر به ترکیه اعلام کرده است که افراد می توانند مبلغ پرداخت شده بابت رزرو تور گردشگری را بدون کسر جریمه، بازپس بگیرند.
تارنمای روسی «رو نیوز 24» نیز از شهر اومسک در سیبری نوشت: تمام مسافرانی که از ترکیه به این شهر سفر می کنند، در فرودگاه معاینه پزشکی می شوند.
رسانه رگنوم در این رابطه نوشته است: وزارت بهداشت ترکیه تدابیری را برای بهبودی اوضاع بهداشتی در مراکز گردشگری این کشور ازجمله پاکیزه سازی استخرها، در پیش گرفته است.
سازمان نظارت بر بهداشت روسیه روز یکشنبه پس از انتشار اخبار مربوط به ابتلای صدها گردشگر روس در ترکیه به ویروس کوکساکی، رسما به شهروندان این کشور توصیه کرد که از سفر به ترکیه خودداری کنند.
سازمان نظارت بر بهداشت روسیه، در بیانیه ای به شهروندان این کشور هشدار داده که سفر به ترکیه با توجه به گسترش روزافزون ویروس کوکساکی و آلوده شدن صدها گردشگر روس برای سلامتی خطرناک است.
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه نیز با انتشار متن کامل این بیانیه اعلام کرد: در روزهای اخیر حدود 500 گردشگر روس بر اثر آلودگی به ویروس کوکساکی بیمار شده اند. منطقه گردشگری آنتالیا خطرناک ترین وضعیت را از نظر انتشار این ویروس دارد.
ویروس های کوکساکی، زیر گروه بزرگی از انتروویروس ها هستند که بر پایه توان بیماری زایی به دو گروه A , B تقسیم شده و انواع مختلفی از عوارض را در انسان مانند مننژیت آسپتیک، بیماری تنفسی و بیماری های تب دار نامشخص ایجاد می کنند.
آنژین تبخال، بیماری دست، پا، دهان و التهاب ملتحمه چشم هموراژیک حاد نیز توسط برخی از سروتیپ های کوکساکی ویروس گروه A ایجاد می شود. پریکاردیت و بیماری های ژنرالیزه در کودکان هم با برخی از کوکساکی ویروس های گروه B ایجاد می شود و افزون بر این برخی از سروتیپ های گروه A و B هم می توانند مننگوانسفالیت و نوعی فلج ایجاد کنند که ماندگار نیست و سلامتی قابل برگشت است.
ویروس های کوکساکی، خاصیت بیماری زایی بیشتری نسبت به اکوویروس ها دارند. ویروس های کوکساکی گروه B شایع ترین عوامل بیماری های قلبی در انسان نیز شناخته شده اند. برخی انتروویروس هایی که به تازگی شناخته شده اند، نیز خواصی مشابه این ویروس ها دارند.

منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان