تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
طیبه سیاووشی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

روحانی توضیح دهد چرا نشد از زنان در کابینه استفاده کند

طیبه سیاووشی، عضو فراکسیون زنان در مجلس در رابطه با جدی نبودن موانع برای استفاده از زنان در کابینه با توجه به اظهارنظر رئیس‌جمهور، بیان کرد: موانع برای فراکسیون زنان شناخته‌شده نیست و مفهوم آن را اصلاً متوجه نمی‌شویم از هرکسی هم که در این زمینه سؤال پرسیده می‌شود در پاسخ تنها گفته می‌شود که "نشد" و توضیح دیگری در این رابطه نمی‌دهد. درنهایت هم نگفتند که چه کسی در این میان خواستار عدم استفاده از زنان در کابینه شده است و هنوز این را متوجه نشدیم.
رویداد۲۴-طیبه سیاووشی، عضو فراکسیون زنان در مجلس در رابطه با جدی نبودن موانع برای استفاده از زنان در کابینه با توجه به اظهارنظر رئیس‌جمهور، بیان کرد: موانع برای فراکسیون زنان شناخته‌شده نیست و مفهوم آن را اصلاً متوجه نمی‌شویم از هرکسی هم که در این زمینه سؤال پرسیده می‌شود در پاسخ تنها گفته می‌شود که "نشد" و توضیح دیگری در این رابطه نمی‌دهد. درنهایت هم نگفتند که چه کسی در این میان خواستار عدم استفاده از زنان در کابینه شده است و هنوز این را متوجه نشدیم.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در جلسه دفاع از کابینه در مجلس شورای اسلامی در رابطه با حضور زنان در دولت دوازدهم گفت که «خیلی دلم می‌خواست حداقل سه وزیر زن داشته باشیم و گزینه‌های آن نیز انتخاب‌شده بود، اما نشد.» روحانی در همین رابطه به وزیر کشور توصیه کرد که نسبت به حضور زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی بی‌تفاوت نباشد و از آنان در این وزارتخانه استفاده کند.

وقتی رئیس‌جمهور به وزیر خود توصیه می‌کند که «برای تقویت انسجام ملی در سطح کشور از زنان باید استفاده شود. در سطح بخشدار، استاندار و فرماندار باید از اهل سنت وزنان استفاده کرد، ما شیعه و سنی و کرد و بلوچ و ترک و...نداریم.» به این معنا است که در دولت این امکان مهیا است، اما رئیس‌جمهور مایل به استفاده از آن نبوده است و موانع و محدودیت‌ها بهانه‌ای بیش نیست زیرا درصورتی‌که حسن روحانی در این رابطه از محدودیت برخوردار بوده است به‌طور حتم وزیر او هم از آن بی‌نصیب نخواهد ماند.

شاید به همین دلیل است که فراکسیون زنان خود دست‌به‌کار شده است و بر اساس گفته پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون اقدام به تهیه منشوری برای وزیران پیشنهادی کرده که بر اساس آن وزرا ملزم می‌شوند تا بیش از گذشته از توانایی‌های زنان مدیر و مدبر در وزارتخانه متبوعشان استفاده کنند؛ اما این منشور تنها یک قول و قرار زبانی به‌حساب می‌آید و فاقد هرگونه ضمانت اجرایی است که با این حساب مشخص نیست تا چه اندازه خواهد توانست در این زمینه کمک‌کننده باشد.

طیبه سیاووشی عنایتی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با این صحبت رئیس‌جمهور که نتوانست وزیر زن معرفی کند و توصیه او به وزیر کشور در همین رابطه به رویداد۲۴ گفت: آقای رئیس‌جمهور صحبت‌هایی مطرح کردند که دربخشی از آن عنوان شد از زنان توانمند استفاده شود و در قسمت دیگری گفتند که امکان استفاده از زنان وجود نداشته است و درنهایت هم متوجه قضیه نشدیم که چه اتفاقی افتاده است.

وی در رابطه با جدی نبودن موانع برای استفاده از زنان در کابینه با توجه به اظهارنظر رئیس‌جمهور، بیان کرد: موانع برای فراکسیون زنان شناخته‌شده نیست و مفهوم آن را اصلاً متوجه نمی‌شویم از هرکسی هم که در این زمینه سؤال پرسیده می‌شود در پاسخ تنها می‌گویند که "نشد" و توضیح دیگری در این زمینه نمی‌دهند. درنهایت هم نگفتند که چه کسی در این میان خواستار عدم استفاده از زنان در کابینه شده است و هنوز این را متوجه نشدیم.

این نماینده مردم تهران درباره منشور فراکسیون برای استفاده از زنان توانمند در دولت نیز توضیح داد: این منشور قول و قرار زبانی نیست بلکه ماده 103 قانون برنامه ششم توسعه و مصوبه شورای عالی اداری است که تقریباً از آخرین مصوبات دولت یازدهم است که آقای اسحاق جهانگیری ریاست آن جلسه را بر عهده داشت. در این منشور الزام شده است که 30 درصد از نیروها برای ارتقا پست‌های مدیریتی از میان زنان و جوانان استفاده کنند و هیچ قول و قرار زبانی در این رابطه وجود نداشته، تنها مصوبات قانونی را موردتوجه قراردادیم و درخواست کردیم که بر اساس آن رفتار شود.

عضو فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره که آقای روحانی در دولت یازدهم از زنان توانمند استفاده نکرد و در دولت دوازدهم هم مصوبه خود را به اجرا درنیاورد، چه ضمانت اجرایی این منشور دارد، تصریح کرد: هیچ ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد و تنها مطالبه‌ای است که از طرف جامعه زنان به فراکسیون زنان در مجلس منتقل‌شده و اعضا هم آن را به‌طور مرتب تکرار می‌کنند و در همین راستا زنان توانمند معرفی می‌شود که تا حد امکان از این نیروها استفاده شود.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان