تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶

پاسخ زرآبادی به توضیحات دیرهنگام جهرمی

زرآبادی عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز هست در واکنش به پاسخ های وزیر پیشنهادی ارتباطات این پاسخ ها را دیرهنگام توصیف کرد
رویداد۲۴- ماجرای بدون پاسخ ماندن سوالات نمایندگان از وزیر پیشنهادی ارتباطات، حالا تبدیل به مناظره ای مکتوب شده است. پس از آنکه آذری جهرمی، موارد مطرح شده در نطق مخالفت حمیده زرآبادی را با بیان اینکه زمان کافی برای پاسخ دادن وجود ندارد، به پاسخ کتبی موکول کرد، جوابیه مکتوب وزیر پیشنهادی ارتباطات، روز پنجشنبه بین نمایندگان توزیع شد. اما این پاسخ ها نیز، از سوی زر آبادی، قانع کننده تشخیص داده نشد و این عضو فراکسیون امید مجلس، با انتشار مجدد سوالات خود و تاکید بر مواردی که جهرمی به آنها پاسخ نداده، بار دیگر بر لزوم رفع ابهامات اصرار کرد.

به گزارش فام نیوز زرآبادی که عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز هست در واکنش به پاسخ های وزیر پیشنهادی ارتباطات این پاسخ ها را دیرهنگام توصیف کرد و با بیان اینکه «در این حوزه تخصص دارم و این یک گزارش تخصصی است و فارغ از هرگونه جناح بندیهای معمول سیاسی در خصوص جوابیه وزیر پیشنهادی ارتباطات ارائه می‌شود.»، نوشت:

آیا شما به اصل حاکمیت اعتقاد دارید و معتقد به حفظ امنیت ملی و منافع ملی و اعمال سیاستهای حاکمیتی هستید؟
وزیر پیشنهادی ارتباطات در پاسخ ارائه شده هیچ اشاره ای به این موضوع نکردند و پاسخی داده نشده است این در حالی است که در زمان شکل گیری اساس نامه زیرساخت نقاط حاکمیتی ۸۴ نقطه تبادل اطلاعات تعیین شد متاسفانه با پیشنهاد وزیر پیشنهادی ارتباطات تعداد نقاط ترافیکی به اندازه ۲/۳ کاهش و ۳۵ نقطه مصوب شد با این ترتیب چیزی از شبکه حاکمیتی باقی نمیماند که بخواهند بر روی آن شبکه ملی اطلاعات با پیوست فرهنگی آن را اجرایی کنند.

۲.بر اساس کدام قرارداد ترانزیت و یا پیشنهاد ترانزیت از کشورهای همسایه برآورد ۳۰ ترابیت بر ثانیه در برنامه ششم توسعه را پیشنهاد دادید و یا از آن دفاع نمودید و به دلیل بزرگ بودن ظرفیت نیاز به سرمایه گذاری خارجی است بنابراین مجوز یک شرکت ترانزیت با مشارکت سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی گرفته اید؟
با توجه به اینکه در توضیحات وزیر پیشنهادی ارتباطات کل ترانزیت کشورهای همسایه ۱۰۰۰ گیگا( معادل یک ترا) اعلام شده که در مقابل ۳۰ ترا توجیهی ندارد ضمنا طی بررسی های میزان ۱۰۰۰گیگا( معادل یک ترا) وجود ندارد و می بایست قراردادها را برای بررسی به مجلس ارائه دهند و عملا مجوز شرکت نیز یک رانت برای شرکت های خارجی جهت نفوذ در حاکمیت و بهره برداری از امکانات حاکمیتی زیرساخت است.

۳-چرا واحدهای نظارتی و ارزایابی زیرساخت را غیرفعال کردید یعنی ساختار را صوری نگه داشته اید و نیروهای آن را به جاهای مختلف دیگر منتقل شده اند؟
وزیر پیشنهادی ارتباطات در پاسخ خود علت را چابک سازی و کوچک سازی اعلام کرده اند سوال اینجاست که یک شرکت حاکمیتی با پروژه های کلان به جز نظارت کار پراهمیت تری دارد؟ هر چه نظارت کلان تر باشد ارزشمند تر است وزیر پیشنهادی ارتباطات نظارت های کلان را که در دفاتر کل راهبردی و نظارت فنی از قبیل دفتر طرح جامع، دفتر ارزیابی و نظارت فنی و بررسی های فنی و تدوین استانداردها با دستور شفاهی به حالت تعلیق در آمده  در حالیکه نظارت برند ۵۰ ساله مخابرات است. جمع ناظر و مجری در یک حوزه بستر ساز فساد و رانت سازمان یافته خواهد شد و هیچ توجیهی ندارد.

۴- با توجه به اینکه شبکه های ماهواره ای و ماکروویو در سراسر جهان به عنوان شبکه پشتیبان اضطراری فیبر نوری در زمان بحران استفاده می‌شوند دلیل جمع‌آوری این تجهیزات چیست؟

وزیر پیشنهادی ارتباطات در پاسخ مکتوب خود دلیل را غیرضروری بودن و هزینه نگهداری بالا اعلام کرده اند حال باید پرسید وزیر پیشنهادی ارتباطات که مسئولیت پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات را داشته اند . این اقدام ضد پدافند غیرعامل نمی باشد؟ و عدم پرداخت هزینه اضطرار یعنی ضد پدافند غیرعامل و ضد امنیت در مواقع بحران

۵- به چه دلیل هاب ماهواره های بین‌المللی که در سال ۹۳ خریداریدر سال ۹۴نصب و افتتاح شده و در سال ۹۵ آزمایش تحویل و آماده بهره برداری شده در سال ۹۶ دستور جمع‌آوری صادر شده؟ 

توضیحات وزیر پیشنهادی ارتباطات در تعارض با ماموریت های سازمانی شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فضایی می باشد . هاب ماهواره ای بر اساس ماموریت شرکت زیرساخت که تامین ارتباطات بین‌المللی کشور است خریداری و راه اندازی شده است.

۶- چرا به نفع بخش خصوصی و با توجیه خدمت به مردم کاهش یک طرفه ،‌تعرفه اینترنت انجام شده است؟
در نامه مکتوب وزیر پیشنهادی ارتباطات هیچ پاسخ واضحی در این خصوص داده نشده است چرا که زیرساخت تعرفه را کاهش داده در حالی که اپراتورها که باید ملزم به کاهش تعرفه به همان میزان باشند این کار را انجام ندادند و در نتیجه بخشی از درآمد دولت به جیب اپراتورها رفته که این مبلغ بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان در یک بازه زمانی بوده است. شاید هم علت حمایت همه جانبه اپراتورهای بخش خصوصی از وزیر پیشنهادی ارتباطات که در نطقشان یاد کردند همین باشد.

۷- آیا بیش از ۷۰ درصد ظرفیت شبکه فیبرنوری موجود خالی است یا خیر؟
وزیر پیشنهادی ارتباطات با شانه خالی کردن از دادن پاسخ ، توضیحات نامربوط به سوال داده ضمن اینکه خود توضیحات هم درست نیست و باید قراردادهای آتی که در توضیحات مطرح کردند را به مجلس ا رائه دهند در صورتی که با استناد به توضیحات خود وزیر پیشنهادی ارتباطات پروژه ای وجود ندارد و این امر فقط خرید تجهیزات و اجرای پروژه های رانتی است.»

نماینده مردم قزوین در مجلس همچنین در نامه مکتوب خود  نوشت: «ضمنا وزیر پیشنهادی ارتباطات برای سوالات زیر هیچ پاسخی ارسال نکردند:

در حالی که بخشش، تقسیط و تهاتر طلب های دولت فقط با مجوز هیات محترم وزیران امکان پذبر است وزیر پیشنهادی ارتباطات با چه مجوزی صدها میلیارد تومان محکومیت قاچاق ترافیک آقازاده ها را بخشیده اند؟

میزان قطعی های مسیرهای فیبرنوری قبل و بعداز مدیریت وزیر پیشنهادی ارتباطات؟
شفاف سازی پروژه های فیبرنوری از نظر تفاوت فاحش قیمت در اصل قرارداد و قیمت در اجرا پروژه؟( پروژه نور ۲)
با توجه به قرارداد نگهداری جدید که معلوم نیست به چه دلیل ۶ ماه زودتر از پایان قرارداد قبلی تنظیم و اجرا شده ؟ بسیاری از نیروهای کارشناس که جهت تربیت آن‌ها سال ها هزینه شده اخراج شده اند؟
چگونه ممکن است از اینترنتی که وارد کشور می‌شود ۳۰ درصد آن در محل سیستم های شرکت زیرساخت اعمال سیاست حاکمیتی شود و ۷۰ درصد آن در محل اپراتورهای خصوصی؟ تحت کدام پروتکل شرکت خصوصی اجازه می‌دهد که حاکمیت در مدیریت آن اعمال سیاست حاکمیتی کند؟ باید پروتکلی را که این امر را امکان پذیر می‌کند به مجلس جهت بررسی ارائه گردد.
وزیر پیشنهادی ارتباطات در پاسخ مکتوب خود دلیل را غیرضروری بودن و هزینه نگهداری بالا اعلام کرده اند حال باید پرسید وزیر پیشنهادی ارتباطات که مسئولیت پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات را داشته اند . این اقدام ضد پدافند غیرعامل نمی باشد؟ و عدم پرداخت هزینه اضطرار یعنی ضد پدافند غیرعامل و ضد امنیت در مواقع بحران .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان