تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶

محمد فروزنده:پیری نوعی بیماری در عرصه مدیریت است/ معرفی جهرمی، وفای به عهد روحانی برای جوانگرایی است/ حضور جوانان برای توسعه کشور، الزام است و نه انتخاب

فروزنده در پاسخ به این سوال که آثار منفی استمرار حضور نگاه های "کهنه" در روند اداره کشور را چه می داند، گفت: پیری مدیریت، بیماری است که می تواند بر توسعه تاثیر منفی بگذارد و تصمیم گیری را با تردید به تاخیر و با احتیاط بیش از نیاز، زمینه ریسک پذیری که لازمه تصمیمات مهم و اساسی است را ازبین ببرد .
رویداد۲۴- فروزنده در پاسخ به این سوال که آثار منفی استمرار حضور نگاه های "کهنه" در روند اداره کشور را چه می داند، گفت: پیری مدیریت، بیماری است که می تواند بر توسعه تاثیر منفی بگذارد و تصمیم گیری را با تردید به تاخیر و با احتیاط بیش از نیاز، زمینه ریسک پذیری که لازمه تصمیمات مهم و اساسی است را ازبین ببرد .

همزمان با معرفی یک جوان دهه شصتی بعنوان وزیر ارتباطات، بررسی ابعاد جوانگرایی در فضای رسانه ای و نخبگان پررنگ تر از قبل شد و در این باره به سراغ محمد فروزنده رفتیم و نظرات او را در این خصوص جویا شدیم.

محمد فروزنده با واکاوی مسیر حضور جوانان در دولت های پس از انقلاب گفت: در دوره اول تا چهارم میانگین سن وزارء در دولتها بین 38تا 39 سال بود و بعد از پایان جنگ تا کنون که هِِیئت دولت هفت بار تشکیل شده است، در میان وزرا تعدادی در زمان شروع به کار کمتر از چهل سال سن داشتند. نگاهی به فهرست اسامی این وزراء می تواند برای توجه به جذب جوان ترها در کابینه جالب باشد.
 
1-زنگنه وزیر نیرو ، 2-کلانتری وزیر کشاورزی ، 3-فروزش وزیر جهادسازندگی ، 4-ترکان وزیردفاع ، 5-معین وزیرعلوم ، 6-نوری وزیرکشور ، 7-کمالی وزیرکار ، 8-نجفی وزیراموزش وپرورش ، 9-فروزنده وزیردفاع ، 10-اخوندی وزیرمسکن ، 11-لنکرانی وزیربهداشت ، 12-محرابیان وزیر صنعت و معدن ، 13-شریعتمداری 14-شوشتری

ایشان ادامه داد : دکتر روحانی با معرفی مهندس آذری جهرمی به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات وفناوری اطلاعات به بخشی از قولی که در فعالیت های تبلیغاتی خود در جمع هواداران برای استفاده از توانمندی های جوانان در ترکیب هیات دولت داده بود عمل کرد و امروز شاهد این هستیم که دولت دوازدهم بار دیگر یک وزیر پیشنهادی با سن کمتر از چهل سال برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت اخذ رای به مجلس شورای سلامی معرفی کرده است . 
با وجود توسعه سرمایه انسانی در کشور و تربیت جوانان فرهیخته و بالا رفتن سطح دانش و مهارت , بعد از چهار دهه استقرار نظام جمهوری اسامی شاهد افزایش میانگین سن اعضاء هِیت دولت و مدیران ارشد کشور هستیم .که موجب کاهش تعداد جوانان در کابینه ومدیریت ارشد کشور گردیده است . این وصع نشان از پیری مدیریت کشور می باشد . 

این مدیر با سابقه ادامه داد: پیری نوعی بیماری در عرصه مدیریت تلقی می شود و برای علاج آین بیماری جامعه مدیریت ایران بیش از اصلاحات موردی، به تغییر و تحول بنیادی در نگاه به گزینش مدیران نیاز داریم .

فروزنده در پاسخ به این سوال که آثار منفی استمرار حضور نگاه های "کهنه" در روند اداره کشور را چه می داند، گفت: پیری مدیریت، بیماری است که می تواند بر توسعه تاثیر منفی بگذارد و تصمیم گیری را با تردید به تاخیر و با احتیاط بیش از نیاز، زمینه ریسک پذیری که لازمه تصمیمات مهم و اساسی است را ازبین ببرد . 

ایشان با تاکید بر اینکه نیروی انسانی لازمه شکوفایی اقتصادی است، در ادامه گفت : در مسیر توسعه نیازمند جذب سرمایه و توسعه فناوری و زیرساخت ها هستیم و در چنین بستری نیروهای جوان انگیزه و تلاش بیشتری از خود نشان می دهند.

وی ادامه داد: رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان و نواوری در خدمات ICT نمونه های خوب حضور جوان تر ها در حوزه فناوری است . شکاف دانش امروز کشور با فناوری روز دنیا در زمینه ict راه سخت و طولانی را پیش روی ما نهاده است، و گذر از این سختی مدیران جوان ریسک پذیر و تغییر افرین نیاز دارد.

محمد فروزنده در بخش پایانی این مصاحبه با آرزوی اعتماد و حضور جوانان در بخش های مختلف اداره کشور گفت: البته در سایر حوزه ها نیاز به حضور جوانان ریسک پذیر و تحول افرین در مدیریت یک الزام است نه یک انتخاب، ولی ظاهرا دولت تصمیم گرفته این الزام را در حوزه های اجرایی به شکل دیگری جبران کند .

منبع: ناطقان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان