تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶

راه استفاده بهتر جوانان ایرانی از اینترنت چیست

«طبق آمار منتشر شده از سوی مرکز افکارسنجی ایران (ایسپا) بیش از 80 درصد از جمعیت جوان ایران با میانگین سنی 15 الی 24 سال از شبکه اینترنت استفاده می‌کنند. این در حالی است که میانگین استفاده از اینترنت در جمعیت جوان سایر کشورهای در حال توسعه دنیا 67 درصد است.»

رویداد۲۴-«طبق آمار منتشر شده از سوی مرکز افکارسنجی ایران (ایسپا) بیش از 80 درصد از جمعیت جوان ایران با میانگین سنی 15 الی 24 سال از شبکه اینترنت استفاده می‌کنند. این در حالی است که میانگین استفاده از اینترنت در جمعیت جوان سایر کشورهای در حال توسعه دنیا 67 درصد است.» این خبری بود که  روی خروجی یکی از خبرگزاری‌ها قرار گرفت و حال این سؤال مطرح است که آیا مقایسه ایران با کشورهای در حال توسعه مقایسه درستی است؟ چه عواملی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور موجب شده است که خیل عظیمی از جوانان وقت خود را در اینترنت صرف کنند؟ گرایش این میزان جوان به استفاده از اینترنت دارای چه تبعات مثبت و منفی است؟ و دولتمردان حوزه فاوا چه وظایفی در قبال این بخش دارند؟ روزنامه ایران به سراغ کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات رفته و نظر آنها را درباره این سؤالات جویا شده‌است.

تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات

سهیل تقوی، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات معتقد است که مقایسه ایران با کشورهای در حال توسعه در زمینه استفاده از اینترنت مقایسه خوبی نیست و باید کشورهای جوان نفت خیز و نزدیک به کشور ما بررسی می‌شد، از این‌رو به نظر می‌رسد شاخص‌های درستی در این زمینه به‌کار نرفته باشد.تقوی با بیان اینکه استفاده از اینترنت صرفاً شامل این سن از جوانان در جامعه نیز نمی‌شود، به «ایران» گفت: اکنون تمام سنین از کوچک تا بزرگ وقت خود را در شبکه‌های اینترنتی می‌گذرانند و حتی در تحقیقاتی که سازمان فناوری اطلاعات انجام داده است استفاده از اینترنت، ارتباطی به بیکاری نیز ندارد، چرا که طبق آمار به‌دست آمده حتی کسانی که شاغل نیز هستند وقت زیادی را در اینترنت می‌گذرانند و حتی ساعت‌هایی که افراد بخصوص کارمندان در اینترنت صرف می‌کنند بیشتر از  زمان‌هایی است که در محل کار خود حضور دارند.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات علت حضور بالای افراد بخصوص جوانان در شبکه اینترنت را افزایش پهنای باند در کشور و افزایش دسترسی‌ها دانسته و در ادامه به «ایران» گفت: ضمن اینکه استفاده از ابزارها و گوشی‌های هوشمند نیز افزایش یافته، قیمت اینترنت نیز ارزانتر شده است و توجه داشته باشید از زمانی که تلفن‌های هوشمند با راه‌اندازی اپراتورها به اینترنت متصل شده‌اند دسترسی‌ها بیشتر از زمانی است که مردم با کامپیوتر شخصی و لپ تاپ به اینترنت متصل می‌شدند، از این‌رو با وجود ابزارهای جدید تجربه کاربری نیز در تلفن‌های همراه خیلی راحت‌تر از گذشته شده است و افراد در سنین مختلف به اینترنت روی می‌آورند و مانند گذشته نیست که تنها سنین متوسط (بین 20 تا 40 سال) به نوعی کاربر اینترنت به حساب می‌آمدند.تقوی معتقد است حال که دولت پهنای باند را افزایش و قیمت دسترسی به اینترنت را کاهش داده است باید در کنار آن به چگونگی استفاده از اینترنت نیز بپردازد و در این باره فرهنگسازی کند، چرا که طبق بررسی دیگری که سازمان فناوری اطلاعات انجام داده معمولاً کاربران بدون احساس نیاز و صرفاً برای سرگرمی از اینترنت استفاده می‌کنند و آمارهای بالای عضویت در کانال‌های سرگرمی نیز این موضوع را تأیید می‌کند.

این کارشناس حوزه فاوا در ادامه افزود: دولت باید استفاده از اینترنت را هدفدار کند و بهترین روش برای هدفدار کردن آن ارائه خدمات بر بستر اینترنت است. اکنون انواع خدماتی (مانند خدمات دولت الکترونیک) که به وسیله اینترنت عرضه می‌شود، ضعیف است البته باید گفت از زمانی که اپلیکیشن‌های تلفن همراه شکل گرفته این وضعیت بهتر از گذشته است،  ولی مسئولان باید با ارائه محتوای فاخر و خدمات،  بخصوص به رده‌های سنی یاد شده آنها را در شبکه اینترنت هدایت کنند و تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات در این میان نقش بسیار پررنگی دارد و دولت در این زمینه کارهای مثبتی انجام داده است اما هنوز جای کار زیادی باقی مانده است.

هدایت جوانان به سمت ایجاد رونق اقتصادی

محسن مروجی، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات نیز معتقد است گسترش پهنای باند و افزایش دسترسی به شبکه اینترنت مانند اتوبانی است که بسیار مدرن ساخته شده است اما این اتوبان نیاز به مسائل حاشیه‌ای مانند اقامتگاه، پمپ بنزین، نصب علائم و... دارد اما به این موارد توجه کافی نشده است و این دو همپای هم رشد نکرده‌اند. شاید راه‌اندازی اینترنت و افزایش پهنای باند راحت‌تر از حواشی آن باشد ولی حواشی آن بسیار مهمتر است، از این‌رو بستر برای استفاده جوانان از اینترنت فراهم شده است و جوانان به شبکه اینترنت دسترسی دارند ولی چون هدایت نشده‌اند، بیشتر وقت گذرانی می‌کنند.

این کارشناس به «ایران» گفت: برای اینکه از هدررفت وقت جوانان در شبکه اینترنت جلوگیری کنیم، باید برنامه‌های مدونی را برای استفاده بهینه از این بستر اجرا کرده و با هدایت جوانان به سوی ایجاد رونق اقتصادی حرکت کنیم. باید شبکه‌های اجتماعی داخلی را توسعه داد و یکی از راه‌های توسعه آن ایجاد پرداخت‌های مالی است، چرا که در این شبکه‌ها کسب و کارهای خانگی شکل گرفته است و باید پرداخت‌های مالی شکل قانونی به خود بگیرد تا خانواده‌ها به آن اطمینان کرده و شیوه امنی برای کسب و کارها مهیا شود. البته در اتوبانی که ساخته شده هر کسی قویتر است، بیشتر هم استفاده می‌کند و دیده می‌شود که خارجی‌ها حضور پرقدرتی دارند و شبکه‌های داخلی توان رقابت با آنها را ندارند. بنابراین باید مزیت‌هایی برای شبکه‌های داخلی در نظر گرفته شود.مروجی در پاسخ به این سؤال که وضعیت دیگر کشورها در استفاده جوانان از اینترنت چگونه است به «ایران» گفت: استفاده از هر تکنولوژی جدید دارای یک بلوغی است و بیشتر کشورهای توسعه یافته به این بلوغ رسیده‌اند. بنابراین اگر در کشور ما نیز استفاده از اینترنت به بلوغ خود برسد کاربران ما نیز به این نتیجه می‌رسند که باید درست از این وسیله استفاده کرد.

ایجاد محتواهای فاخر 

مرتضی کشوری، دیگر کارشناس حوزه فناوری اطلاعات نیز بر این اعتقاد است که منبع آمار اعلام شده چندان دقیق نیست، چرا که باید جمعیت جوان کشور خود را با کشورهایی که شبیه به ما هستند بررسی کرد نه کشورهای توسعه یافته. کشوری، درباره علت گرایش بالای جوانان به شبکه اینترنت به «ایران» گفت: باید این واقعیت را پذیرفت که کشور ما دارای تفریحات فیزیکی اندکی است و همین موضوع موجب شده که جوانان به سمت استفاده از شبکه اینترنت تمایل بیشتری نشان دهند. بنابراین اگر مسئولان به دنبال این هستند که گشت زنی بیهوده جوانان را در اینترنت به حداقل برسانند باید ضمن افزایش تفریحات فیزیکی برای جوانان، محتواهای فاخر در شبکه اینترنت مهیا کنند تا استفاده از فضای مجازی نیز متعادل شود.

مرتضی کشوری توقف افزایش پهنای باند، به این دلیل که جوانان به سمت شبکه‌های اینترنت گرایش پیدا نکنند تا وقت آنها تلف نشود را پاک کردن صورت مسأله عنوان کرد و گفت: با افزایش ندادن پهنای باند ما عملاً جلو بسیاری از کارهای مفیدی که  روی این بستر انجام می‌شود را نیز نادیده گرفته و مانع عملی شدن آنها می‌شویم.وی افزود: مسئولان باید سرویس‌های خوب و فرهنگی و کاربردی بخصوص محتواهای خوب بومی را به جوانان ارائه کنند و این کار باید همزمان با توسعه پهنای باند صورت بگیرد. تجربه نشان داده است که مردم به دنبال محتوای خوب هستند. بنابراین مدیریت مهم‌ترین کار است و باید با تولید محتواهای خوب جوانان را به استفاده بهینه از شبکه اینترنت سوق داد. 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان