تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت

شریعتمداری: اولویت من اتمام طرح‌های نیمه تمام است/ سهم ۳دهم درصدی تجارت کالا شایسته کشور نیست

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را آغاز کردند.
رویداد۲۴- نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را آغاز کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و راه و شهرسازی بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت را آغاز کردند.

محمد شریعتمداری 57 ساله، دکترای مدیریت دارد و معاون اجرایی رئیس‌جمهور، جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، رئیس سازمان فضایی ایران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان، وزیر بازرگانی، قائم‌مقام وزیر بازرگانی را در سوابق کاری خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

مخالف/ حسن‌پور: برنامه‌های شریعتمداری سراسر کلی‌گویی است

نایب رییس فراکسیون اقتصاد مقاومتی گفت: سه روز تمام وقت گذاشتم و برنامه‌های شما را بررسی کردم، همه برنامه‌های شما کلی‌گویی است اما نیاز امروز کشور پرداخت به جزییات است.

شهباز حسن‌پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با تشکر از خدمات صادقانه وزرای دولت یازدهم، گفت: مخالفتم از نوع مخالفت سیاسی، جناحی و سیاسی نیست بلکه در راستای مجلس پرسشگر، ‌دولت پاسخگوست.

نماینده مردم سیرجان در مجلس افزود: روی سخنم با دکتر جهانگیری است، که بهتر از هر کس حوزه صنعت، معدن و تجارت را می‌شناسد. انتظار داشتم تیم اقتصادی به مجلس فرستاده شود که هماهنگ‌تر از تیم معرفی شده باشد. از همین ابتدای کار دولت اخطار می‌دهد، مراقب باشید.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد به برنامه‌های پیشنهادی وزیر پیشنهادی، گفت: قرار بود ایران در سال ۱۴۰۴ در اوج باشد آیا فکر می‌کنید با این برنامه ایران به این جایگاه برسد؟ اقتصاد مقاومتی باید در برنامه شما توجه جدی‌تری می‌شد. این اقتصاد تنها نسخه نجاتبخش ایران اسلامی است. دکتر جهانگیری به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی بهتر از هر کس می‌داند ایجاد یک میلیون شغل نیاز به عزم بزرگی دارد. اگر بخواهیم فرمان آقا اجرایی شود، اولین وزارتخانه‌ای که باید به میدان بیاید و تیم اقتصادی را هماهنگ کند وزارت صنعت و معدن است.

حسن‌پور ادامه داد: یکی از معضلات اساسی کشور را فعالیت کمتر از ۲۰ درصد شهرک‌های اقتصادی است. قیمت زمین در این شهرک‌ها پدر صنعت‌گران را درآورده است. چرا زمین به صورت رایگان در اختیار آنان گذاشته نمی‌شود؟ در برخی شهرک‌ها آب، برق و گاز وجود ندارد و بردن این خدمات را از صنعت‌گران درخواست می‌کنند.

موافق/ نماینده شازند: شریعتمداری بر حوزه‌ صنعت، معدن و تجارت اشراف دارد

نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: سابقه آقای شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نشان دهنده‌ی اشراف ایشان بر مسائل این حوزه است.

علی ابراهیمی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد:‌ بخش صنعت، معدن و تجارت با ۲۲ و نیم درصد از تولید ناخالص و اشتغال بیش از ۷ میلیون نفر باید به دست کسی سپرده شود که از سابقه و توان اجرایی کافی برخوردار باشد و آقای شریعتمداری با توجه به سابقه‌ی گسترده‌ی خود در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی و ۸ سال وزارت بازرگانی در دولت اصلاحات و با توجه به خصوصیات اخلاقی و عملکردی و برنامه‌های کمی به خوبی توان اداره‌ی این وزارت‌خانه را دارد.

وی افزود:‌ شریعتمداری فردی با تجربه در حوزه‌ی بازرگانی و آشنا به مسائل اقتصادی است که می‌تواند در جهت ساماندهی ساختار و جلوگیری از مداخله غیر ضروری دولت در اقتصاد و دخالت دادن تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در بازار کسب و کار پیش قدم باشد و مورد تایید اصناف و اتحادیه‌هاست و در رقابت پذیری و ایجاد فضا برای ورود به عرصه‌های اقتصادی بین‌المللی برنامه‌های خوبی دارد.

نماینده شازند تصریح کرد:‌ رویکرد مصالح ملی بر مصالح شخصی و برنامه‌های خوب ایشان دلگرم کننده و امید بخش است و امیدواریم با رای خوب مجلس ایشان در مسیر پیشرفت گام بردارند.

موافق/ مقدسی: کمیسیون صنایع از آقای شریعتمداری حمایت می‌کند

نماینده خنداب و اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون صنایع و معادن از آقای شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت حمایت می کند و برنامه های ایشان را به نفع اقتصاد کشور می داند.

مهدی مقدسی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: شریعتمداری سابقه خوبی در حوزه صنعت دارد و سابقه ایشان کار دفاع را آسان کرده است و ایشان بارها لیاقت و توانایی خود را اثبات کردند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی به عنوان یک برنامه بالادستی در برنامه های آقای شریعتمداری از اهمیت بالایی برخوردار است و توجه به سرمایه گذاری خارجی و تقویت تشکیلات صادرات محور، اعتقاد به اقتصاد دریا محور و اعتقاد به برنامه ششم توسعه، توجه به اشتغال روستا و مبارزه با قاچاق در برنامه‌های ایشان به خوبی پررنگ و مهم است.

مقدسی تصریح کرد: توجه به موانع تولید و فضای کسب و کار و جوانگرایی و استفاده از توان زنان در وزارتخانه ایشان را وزیری با برنامه در وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که امید است برنامه‌های ایشان بتواند موثر و در جهت رفع مشکلات به خوبی اجرایی شود.

مخالف/ نماینده زابل: ریاست ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور اولین آسیب مدیریت شریعتمداری است

نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی را اولین آسیب به مدیریت شریعتمداری در وزارت صنعت دانست.

احمدعلی کیخا در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مشکل کشور بیکاری و فقر است و وزارت صنعت یک دستگاه تخصصی است که باید بیشترین نقش را در رفع این معضل داشته باشد، اما اینکه آقای شریعتمداری رئیس ستاد انتخاباتی آقای روحانی بوده‌اند اولین آسیب به مدیریت ایشان است. چرا که مسئولیت سیاسی قبلی وقت ایشان را گرفته و بیم آن می‌رود که ایشان تحت فشار نیروهای سیاسی در انتخاب مدیران دچار انحراف شود و از هدف اصلی خود باز بماند.

وی افزود: به آقای نعمت‌زاده ایراد گرفته می شد که به دلیل تجربه صنعتی به بازرگانی کمتر توجه کرده و این نگرانی در مورد آقای شریعتمداری هم است که تجربه‌اش در امور بازرگانی باعث شود کمتر به مسائل صنعتی توجه کند.

نماینده مردم زابل در مجلس ادامه داد: گفته می‌شود آقای شریعتمداری در زمان معاونت اجرایی رئیس جمهور در تنظیم بازار دخالت کرده و موجب اختلال آن شده است. در حالی که وظیفه وزرا و مسئولین در وهله اول عمل به قانون است.

وی با بیان اینکه در برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی صنعت ملاحظات زیست محیطی در توسعه صنعتی مورد توجه قرار نگرفته‌، گفت: رئیس جمهور می‌خواهد شتاب بیشتری به توسعه صنعتی بدهد، آیا این بدان معناست که ما دچار عقب گرد در مسائل زیست محیطی خواهیم شد.

موافق/ بهرام‌نیا: شریعتمداری برای ایجاد شغل و حمایت از تولید صادرات‌محور برنامه دارد

نماینده نهاوند حمایت از سرمایه گذاری، تولید صادرات محور و اهتمام برای ایجاد اتشغال را به عنوان نقاط مثبت برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دانست.

حسن بهرام‌نیا به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز سعادت کشور در سایه عملکرد و تصمیم مسئولان است. ما نمایندگان خواستار رای اعتماد به کابینه دولت هستیم تا در اجرای چشم انداز ۲۰ ساله سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم و کاهش انتفاع اقتصاد به نفت و رکود و بیکاری و مبارزه با فساد گام بردارد.

وی در ادامه شریعتمداری را فردی متدین، متخصص و دارای تجربه در نهادهای انقلابی و وزارت بازرگانی عنوان کرد و اظهار داشت: آقای شریعتمداری وزیری است که برای حضور در وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اقتصاد را باید یک موضوع چرخشی دانست، گفت: اقتصاد در زنجیره سرمایه گذاری، اشتغال، تولید و صادرات است که آقای شریعتمداری برای این زنجیره برنامه دارد.

بهرام‌نیا حمایت از سرمایه گذاری داخلی و خارجی و اعطای تسهیلات برای سرمایه گذاران را به عنوان اولویت‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: آقای شریعتمداری کسی است که در دوران وزارت بازرگانی توانست ۵۹۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند که ایشان همین اهتمام را در مقطع فعلی و در راستای اجرای برنامه ششم مبنی بر اجرای یک میلیون فرصت شغلی سالانه دارد، او می‌تواند با ایجاد فرصت شغلی گام مهمی در اقتصاد کشور بردارد.

موافق/ خضری: بهبود فضای کسب‌وکار و توسعه صادرات غیرنفتی از برنامه‌های مثبت شریعتمداری است

نماینده پیرانشهر وجود هماهنگی و یکپارچگی در تیم اقتصادی دولت را به عنوان مولفه‌ای مهم برای بهبود مشکلات اقتصادی دانست و گفت که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای این مهم برنامه دارد و به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی است.

رسول خضری به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، صنعت، معدن و  تجارت را از حوزهای مهم اشتغالزا دانست و گفت: مشکل صنعت فقط مربوط به وزارت صنعت، معدن و  تجارت نیست، این مشکل باید بین تیم اقتصادی دولت حل شود که گام اول جذب سرمایه گذاری خارجی است.

به گفته وی عدم اصلاح قوانین کار و تامین  اجتماعی، مشکلات سنگین تامین مالی، شفاف نبودن سیاست‌های بانکی و عدم حمایت بانک‌ها از صنایع و تولیدات باعث بروز مشکلات در حوزه صنعت شده است که قطعا آقای شریعتمداری با سابقه اجرایی قوی می تواند این مشکلات را حل کند.

نماینده پیرانشهر با اشاره به وضعیت کشور در حوزه اقتصاد گفت: ما در رتبه ۱۲۰ از حیث نظارت جهانی هستیم. در حوزه صنعت از نظر رشد رتبه ۶.۵ در تجارت رتبه ۴.۵ و در معدن رتبه منفی ۱.۶ داریم. آن هم در شرایطی که در سطح کشور ۸۴ هزار شرکت صنعتی وجود دارد که از این تعداد ۸۱ هزار شرکت از صنایع کوچک و متوسط هستند که علیرغم داشتن ظرفیت ایجاد اشتغال تنها با ۱۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

شریعتمداری:اولویت من اتمام طرح‌های نیمه تمام است/ سهم ۳دهم درصدی تجارت کالا شایسته کشور نیست
وزیر پیشنهادی صنعت و معدن گفت: بخش صنعت ۲۲.۵ درصد تولید ناخالص و ۳۴ درصد اشتغال را در اختیار دارد که باید این آمار بهتر شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شریعتمداری در جلسه امروز مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای دولت دوازدهم در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و دفاع از آن نطق خود در صحن علنی مجلس ضمن تشکر از نمایندگان مجلس و رئیس مجلس برای برگزاری جلسه رای اعتماد به وزرا گفت: برنامه‌های تقدیمی بنده به مجلس بعد از تحلیل بخش صنعت و معدن بوده است که در این برنامه اهداف مشخص شده و راه‌های رسیدن به این اهداف در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها تشریح شده است. همانطور که در کمیسیون‌ها هم تاکید کردم کلیه برنامه‌ها مبتنی بر اسناد بالادستی مانند اقتصاد  مقاومتی تهیه شده که اقتصاد مقاومتی یک دارو برای بخش صنعت می‌باشد.

وزیر پیشنهادی صنعت و معدن گفت: در نوشتن این برنامه‌ها به برنامه‌های رئیس جمهور و خصوصا برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای شده که از مهمترین تکیه‌گاه‌های نوشتن برنامه بوده است. 

او با بیان اینکه ابتدائا لازم است گزارش مختصری از وضع اقتصاد مملکت بگویم، خاطرنشان کرد: سهم ما از کیک جهانی اقتصاد را تولید ناخالص کشور مشخص می‌کند که موضوع قانع کننده‌ای نیست و اولین هدف ما افزایش این سهم از اقتصاد جهانی است. طبق گزارش بانک بین المللی پول در سال ۲۰۱۶ ایران بعد از ترکیه و عربستان در رتبه ۲۷ قرار دارد که باید با یک  رشد افزاینده وضعیت را بهتر کنیم.

شریعتمداری تاکید کرد: بخش صنعت ۲۲.۵ درصد تولید ناخالص و  ۳۴ درصد اشتغال را در اختیار د ارد که باید این آمار بهتر شود.

او با اشاره به رشد صنعتی کشور گفت: در سال‌های ۹۱ و ۹۲ رشد منفی ۴.۵ و ۱۰.۵ درصدی را داشته که آثار آن هم اکنون هم در بخش  صنعت و معدن مشخص است اما طی سال‌های  ۹۳ تاکنون رشد ما در این بخش مثبت ۶.۵ درصد بوده است و به گونه‌ای پیش می‌رویم که مشکلات کشور را جبران کنیم.

او یادآور شد: سهم ایران از ارزش افزوده کمتر از ۳۵ صدم درصد است که باید برای بهبود آن اندیشید در بخش صنعت و معدن ۴۹ هزار طرح نیمه تمام وجود دارد که  ۱۱ هزار و ۲۰۰ طرح بالغ بر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که اولویت ما اتمام این طرح‌ها است که می‌تواند بالغ بر  ۳۶۵ هزار اشتغال مستقیم به وجود آورد.

شریعمتداری تشریح کرد:‌از کل ۸۵ هزار واحد صنعتی ثبت شده ما نزدیک به ۸۱ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط هستند که اهمیت واحدهای کوچک و متوسط را از این آمار می‌توان فهمید و برنامه دقیقی برای این بخش باید ارائه داد که من در برنا مه‌های خود به آ‌ن اشاره کردم.

وزیر پیشنهادی صنعت و معدن با اشاره به بخش معدن گفت: ما در این بخش ظرفیت‌های شناخته شده و شناخته نشده بسیاری داریم. از مجموعه ۹ هزار پروانه صادر در این بخش بیش از ۵ هزار مورد فعال هستند که کمتر از ۱۰ مورد از آنها معادن بزرگ هستند و ما بقی جزو معادن کوچک شمرده می‌شوند که احتیاج به کمک دارند. آنها از حیث فناوری و صنایع کناردستی دچار ضعف هستند که باید برای حل این مشکلات اقدام موثری صورت بگیرد.

او با اشاره به بازار تجارت جهانی گفت: سهم ما از تجارت کالا سه دهم درصد می‌باشد که شایسته کشور نیست. بخش‌هایی مانند فولاد خام، سیمان، مس و خودروی کشاورزی جزو صنایع پیشران می‌باشد که باید به آنها توجه شود و آنها را توسعه دهیم اما از آنجایی که بخش عمده‌ای از اینها متکی به منابع طبیعی هستند رعایت مسائل زیست محیطی را نیز باید مدنظر داشته باشیم.

شریعتمداری خطاب به نمایندگان مجلس درباره برنامه‌هایش در ساماندهی صنایع پایین دستی با اشاره به اینکه از لحاظ کمی این بخش از صنعت را مورد بررسی قرار داده است گفت: قصد ما این است که در صنایع پایین‌دستی و بخش‌های گوناگون آن مانند کشاورزی و صنعت و معدن و کالاهای استراتژیک مثل گندم، شکر و لاستیک اهداف کمی را دنبال کنیم.

او خاطرنشان کرد: شهرک‌ و نواحی صنعتی که در کشور ما وجود دارد می‌تواند قطب‌های مهمی در صنعت باشد. ۹۵۰ شهرک و ۸۶۰ هزار متر زمین باید برایشان آب و برق تهیه شود اما حدود ۱۵۰ شهرک دارای امکانات هستند که ما باید آنها را شناسایی و نیازشان را مرتفع کنیم.

وزیر پیشنهادی صنعت و معدن دولت دوازدهم تاکید کرد: توجه به شهرک‌های صنعتی در نواحی محروم می‌تواند خود باعث شکوفایی اقتصاد و رفع محرومیت شود.

او ادامه داد: اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی زمینه اشتغال و رفع محرومیت را در مناطق روستایی فراهم خواهد آورد. متاسفانه میزان برداشت‌ها از معادن کمتر از تقاضای محصول است.

او خطاب به نمایندگان گفت: عزیزانم می‌خواهم به یک نکته مهم توجه کنید و آن این است اگر ندانیم به کجا می‌خواهیم برویم از هر راهی استفاده می‌کنیم. ما با فقدان وجود سند توسعه در کشور مواجه هستیم.

شریعتمداری در ادامه تشریح کرد: در دوران تصدی برادر عزیزم آقای جهانگیری، سند توسعه صنعت و معدن نگاشته شد اما در سال‌های بعدی با این الفاظ روبرو شدیم که این سند بر پایه نگاه لیبرالی نوشته شده که کنار گذاشتند. سند توسعه دیگری نیز نوشته شد اما به آن هم صفت نمادگرایی اقتصاد دادند. متاسفانه از فقدان سند مصوب و مدرن که دارای وفاق ملی برای توسعه کشور است رنج می‌بریم.

او در ادامه تاکید کرد: درصورتی که مورد اعتماد قرار بگیرم نسبت به اهتمام نوشتن این سند کوشش خواهم کرد. .

معاون سابق اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: برنامه ششم توسعه کشور به شدت بر غنی‌سازی مواد ارزشمند اساسی در صنعت تاکید می‌کند. در شش ماه اول وزارتم قطعاً این در اولویتم قرار دارد. دوستان عزیز گوش کنید و نسبت به این موضوع فکر کنید. اقتصاد ما از آغازین خوشبختانه دارای رشد بوده. اسناد موجود این واقعیت را نشان می‌دهد. این واقعیت نشان می‌دهد و ما نیز باید این راه را ادامه دهیم و تولید را برای پاسخ نیاز داخلی گسترش دهیم.

شریعتمداری ادامه داد: شاید برای اولین بار است که بعد از تصویب سیاست‌های اقتصاد مقاوتی صنعت به سوی برون‌گرایی سوق داده می‌شود. ما در این امر توانسته‌ایم سلیقه‌های بین‌المللی را به دست بیاوریم.

او خاطرنشان کرد: محصولات داخلی ما باید خدماتی را ارائه دهند که محصولات و صنعت ما به سمت برون‌گرایی بروند. بازارهای داخلی ما باید به میزان تولید و تقاضا توجه نماید.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با ارائه آماری عنوان کرد: از سال ۸۶ تا ۹۲ در زمینه تقاضا آسیب جدی داشته‌ایم. با کاهش سطح درآمد، سطح تقاضا نیز کاهش پیدا کرده است. در ابتدای سال ۹۲ یعنی آغازین روزهای دولت یازدهم تقاضای ما به بخش صنعت به سال‌های ۸۰ – ۸۱ بازگشته بود که در حال حاضر این امر رشد کرده است.

شریعتمداری با بیان اینکه کشور در معرض خطر است و از شما نمایندگان تقاضا می‌کنیم هر کس در این مسیر قرار گرفت او را کمک کنید گفت: به طور طبیعی تقاضا برای صنعت داخلی کاهش پیدا کرده است و اکثر واحدهای صنعتی که به آنها مراجعه می‌کنیم از بازار داخلی صحبت می‌کند و برخی خواهان تامین سرمایه در گردش هستند.

او افزود: در سال ۷۶ وقتی با رای اعتماد مجلس به وزارت بازرگانی رفتم از اولین ملاقات‌های من در زندان قصر با کسانی بود که در صنعت، پیمان ارزی خود را تادیه نکرده بودند و ارزهای خود را از صادرات خارجی به بانک مرکزی برنگردانده بودند و به عنوان قاچاقچی در زندان بودند. امروز که شما با رای اعتماد مسئولیت سنگینی را بر من واگذار کنید با مظنونان موجود در زندان‌ها مواجهم که به دلیل عدم وجود تقاضا برای تولید، چک‌های برگشتی دارند.

شریعمتداری اظهار داشت: باید برای حل مشکل تقاضا اهتمام و عزم جدی داشته باشیم و نیازمند حل مشکل تقاضا در بازار داخلی هستیم و برای کالای مصرفی و بادوام باید تقاضا ایجاد کنیم.

او افزود: در کشورهایی که سرانه داخلی آنها چند برابر بیشتر از ما است مردم آن کشورها عمدتا با یک کیف در جیبشان که دارای کارت‌های اعتباری است زندگی می‌کنند امروز چرا باید مردم ما از این مساله برخوردار نباشند. با هماهنگی که در بخش‌های مختلف داریم حتما برای کالای بادوام و کالای مصرفی داخلی تقاضای جدی  برای رقابت سازی بنگاه‌ها به وجود می‌آوریم.

شریعتمداری ادامه داد: برای رقابت سازی بنگاه‌ها نیازمند اصلاح ساختار توسعه در درون وزارت صنعت و معدن و تجارت هستیم. این سازمان در دهه ۴۰ تاسیس شد که اهدافی در بخش نوسازی در صنعت ایران دارا است و مهمترین هدف ما رقابتی کردن تولید است و باید پیشتاز رقابتی کردن بنگاه‌های کوچک و متوسط باشیم.

وزیر پیشنهادی وزارت صنعت و معدن اظهار داشت: بخش خصوصی و تعاونی و رقابتی ساختن بنگا ه‌ها و رقابتی کردن تولید داخلی و به هم رسانی بنگاه‌ها را در دستور کار خود به طور جدی قرار خواهیم داد.

او با اشاره به امر نوسازی گفت: برای نوسازی صنعت داخلی نیازمند تسهیلات بانکی هستیم مجموع تسهیلات بانکی که در اختیار ما قرار می‌گیرد عددی در حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان است که بالغ بر ۸۰ درصد این عدد چرخش بین واحدهای موجود است که عملا افت کرده است و آن حجم باقی مانده بسیار اندک است و به این دلیل است که اختصاص ۱۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان یک داروی موثر تنها ۲۴ هزار واحد تولیدی را می‌تواند به فعالیت وا دارد.

شریعتمداری اظهارداشت:باید از کیک موجود در نظام بانکی سهم ببریم. معتقد به بازار آزاد به معنی رهاسازی اقتصاد نیستم بلکه معتقدم با فعالیت آقای سیف در بازار بین بانکی و سوق دادن به سمت نرخ تورم قدم‌های خوبی برداشته‌ایم. اما برای رهاسازی تولید صنعتی در کشور در حدود ۱۰ درصد قطعا با بهره ۲۵ تا۳۰ درصد ادامه حیات  اقتصاد ممکن نیست.

او با بیان اینکه نوسازی صنعتی ایران در سایه پرداخت تسهیلات بانکی نزدیک به نرخ تورم ممکن است تاکید کرد: حتما نظام بانکی در این جهت قدم‌هایی خواهد برداشت. اگر تقاضا در بازار خارجی ایجاد نکنیم بعد از اینکه بنگاه‌ها را رقابتی کردیم ،اقتصاد کشور از دست خواهد رفت. با رها کردن نرخ ارز مخالفم و تثبیت غیرعقلایی نرخ ارز بدون توجه به مابه التفاوت نرخ خارجی در یک دامنه منطقی حتما اقتصاد کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.

شریعتمداری با بیان اینکه مقام معظم رهبری از  معادن به عنوان نفت دوم یاد کرده‌اند، اظهار داشت: بنده نیز به این امر معترفم و اعتقاد دارم که معادن کشور باید توسعه پیدا کند و این در حالی است که هنوز اکتشافات ما حداقل است.

او ادامه داد: حتماً اکتشافات و سطح آنها باید دقیق شود و در این راستا باید از فناوری‌های جدید استفاده شود و عمق اکتشاف را از ۱۰۰ متر به ۴۰۰ متر برسانیم. همچنین سهم ۷ درصدی معادن باید سه برابر شود.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر اکتشافات معادن نشان می‌دهد که میزان ذخایر سه برابر اکتشافات کنونی است خاطرنشان کرد: بنده به توسعه معادن توجه ویژه دارم و برنامه من این است که علاوه بر شواری معادن استانی شورای عالی معادن همسو با استان‌ها تشکیل شود.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تمرکزگرایی در بخش صنعت باید رفع شود چرا که دلیل این مسئله همان درون‌نگر بودن بخش صنعت کشور است. بنابراین باید صنعت را برون‌نگر کرده و در حاشیه‌های مرزی صادرات داشته باشیم و از تمرکز بی‌حد خارج شود چرا که عدم تمرکز توسعه صادرات غیر نفتی را افزایش می‌دهد.

او با اشاره به اینکه بنده در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تلاش خواهم کرد تصریح کرد: ۴۸ تکلیف در این زمینه به عهده ما قرار داده شده که باید زمینه اجرای آن فراهم شود.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر روند حرکت صنعت جهان به سمت انقلاب چهارم است یعنی سهم فناوری‌های نو نیز باید افزایش یافته و به یک درصد برسد.  هوشمندسازی ربات‌ها، خودروهای خودکار شبیه‌سازی سیستم‌های مجازی، اینترنتی، هوافضا باید عرصه آینده صنعت ایران باشد و در این زمینه پایه‌گذاری‌های لازم صورت گیرد.

شریعتمداری اظهار داشت: گفته می‌شود که در دوره‌ای که بنده وزیر بازرگانی بوده‌ام وزیر واردات بوده ام اما واقعیت این است که بنده حامی تولید، تجارت و توسعه اقتصاد کشور هستم و در راستای اجرای این وظایف از جان مایه می‌گذارم تا بتوانم سهم کوچکی از ایثارگری‌ها را جبران کنم.


نظرات شما
پیشخوان